کمک 112 میلیون دلاری

به گفته وزیر خارجه ایالات‌متحده، «راه‌حل دو کشور» تنها راه برای برقراری صلحی پایدار میان اسرائیل و فلسطینیان است. او افزود: چنین امری مستلزم آن است که هر دو طرف شرایط بهتری برای نزدیک شدن به یکدیگر فراهم آورند. به گفته بلینکن، آمریکا همچنان راه‌حل دو کشور را «تنها راه ممکن می‌داند تا‌ آینده اسرائیل تضمین شود و همچنین فلسطینیان به کشوری شایسته دست یابند». وزیر خارجه آمریکا همچنین از بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطینیان در بیت‌المقدس سخن گفته بود. این کنسولگری در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تعطیل شده و به‌عنوان زیرمجموعه به سفارت آمریکا الحاق یافته بود. بلینکن در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل راهی کرانه باختری شده و در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ایالات‌متحده سه‌شنبه پس از دیدار با عباس از کمک‌های مالی آمریکا به فلسطینیان خبر داد.

آنتونی بلینکن گفت، آمریکا در چارچوب پشتیبانی مالی از فلسطینیان ۷۵ میلیون دلار کمک مالی برای اقتصاد و توسعه، ۵/ ۵ میلیون دلار کمک فوری برای رفع تخریب‌های ناشی از جنگ اخیر و همچنین ۳۲ میلیون دلار برای سازمان‌ها و نهادهای وابسته به سازمان ملل منظور کرده است. «جیکس- کرچنر» در بخش دیگری از گزارش خود افزودند، سیاست دولت بایدن در نقطه مقابل دولت ترامپ است. ترامپ ابایی نداشت که آشکارا جانب اسرائیل را بگیرد. ترامپ در همین زمینه کانال‌های ارتباطی با تشکیلات خودگردان را تعطیل و کمک‌های بشردوستانه خود به میلیون‌ها فلسطینی را هم تعلیق کرد. اما کمک‌های دولت بایدن خطراتی را به‌دنبال آورد. از یک سو، اعلام کرده که به تلاش‌های گسترده بازسازی در نوار غزه که تحت کنترل حماس است کمک مالی می‌کند اما این کمک به گونه‌ای است که هیچ پولی به دست حماس نمی‌رسد بلکه کمک‌ها از طریق تشکیلات دولت خودگردان اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر، تلاش‌های بازسازی می‌تواند خشم اسرائیل را به‌دنبال داشته باشد. اسرائیل به دو دلیل از دولت بایدن خشمگین است: کمک به بازسازی نوار غزه، تلاش آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران.

همچنین «فرح نجار» هم در گزارش ۲۵ می ‌در الجزیره روایتی از تخریب‌های غزه را روایت کرد. او نوشت، «سوزان مطار» شاهد بود که ساختمانی که ۸ سال محل کار او بود فرو می‌ریزد. این ساختمان یکی از چند ساختمان برجسته بود که در جنگ ۱۱ روزه از سوی اسرائیل هدف گرفته و ویران شد. طبقه نهم برج الجوهره در قلب شهر غزه چند بار مورد حمله موشکی قرار گرفت. این طبقه محل استقرار شرکت حقوقی سوزان مطار بود. سوزان ۳۴ ساله می‌گوید محل کارم همچون فرزندم بود و از اینکه می‌دیدم این گونه ویران شده واقعا ناراحتم. او می‌گوید در چشم بر هم زدنی همه چیزم ویران شد و «غم سنگینی در قلبم است». گزارشگر الجزیره می‌گوید حمایت مالی از بازسازی غزه به فرآیندی به شدت سیاسی تبدیل شده است. ارائه کمک از سوی برخی کشورها منوط به برخی شرط و شروط سیاسی است. این گزارشگر همچنین به نقل از ساکنان غزه می‌افزاید که کشورهای عربی به این شرط کمک می‌دهند که «نقش مهمی در تحولات غزه و این منطقه داشته باشند».