سایت خبری الجزیره به نقل از منابع سودانی گزارش داد که بین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق بر سر این سند سیاسی توافق شده است. این منابع افزودند که سند مذکور احتمالا به زودی امضا شود. جریان «ابتکار ملی» سودان اعلام کرد که توافق بین بخش نظامی و حمدوک شامل بازگشت حمدوک به‌عنوان نخست‌وزیر و آزادی همه زندانیان سیاسی است که در جریان تحرکات اخیر توسط ارتش دستگیر شده بودند. این مهم‌ترین عقب‌نشینی دولت کودتا است. شبکه العربیه هم گزارش داد که این توافق در جریان دیدار عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق سودان و عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح، در نخستین ساعات بامداد امروز یکشنبه حاصل شد تا اختلافات باقی‌مانده بین آنها حل شود. طبق اعلام العربیه حمدوک تشکیل دولت شایسته‌سالار بدون به انزوا کشاندن طرف‌های توافق جوبا را شرطش برای بازگشت به قدرت اعلام کرده است. این درحالی است که روز شنبه صدها تن از مردم سودان در شهر خارطوم شمال شرق پایتخت تظاهرات کردند و با ایجاد موانع و آتش زدن لاستیک‌های لاستیکی، شعارهایی علیه حکومت نظامی سر دادند.

معترضان با صدور فراخوان‌هایی سودانی‌ها را به مشارکت در تظاهرات میلیونی روز یکشنبه دعوت کردند که برای چندمین بار از زمان آغاز کودتا برگزار می‌شود. از ۲۵ اکتبر که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان اقدام به کودتای نظامی کرد و اکثر غیرنظامیان در قدرت را بازداشت و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، تظاهرات‌هایی علیه ارتش و با درخواست بازگشت حکومت غیرنظامی به‌ویژه در خارطوم، پایتخت سودان برگزار شده است. از سوی دیگر، احمد عثمان حمزه، والی منصوب‌شده ایالت خارطوم، روز شنبه تصمیمی را برای تشکیل کمیسیون تحقیقاتی درباره رویدادهای تظاهرات‌های ۱۳ و ۱۷ نوامبر صادر کرد. والی خارطوم در بیانیه‌ای کوتاه گفت که هدف این کمیته بررسی وقایع تظاهرات ۱۳ و ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ به ریاست «ماهر سعید مصطفی» رئیس دادستانی عمومی است. در دو روز فوق‌الذکر، خارطوم شاهد تظاهرات اعتراض آمیز در رد تصمیمات عبدالفتاح البرهان و خواستار بازگشت به حاکمیت غیرنظامی و دموکراتیک بود که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد. روز شنبه کمیته مرکزی پزشکان سودان شمار کشته‌های اعتراضات ضد کودتا از آغاز را ۴۰ تن برآورد کرد. این درحالی است که پلیس سودان مدعی است که با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز برخورد کرده و متعهد به متفرق کردن تظاهرات «بر اساس استانداردهای بین‌المللی» است. این در حالی است که روز چهارشنبه مرگبارترین روز این تظاهرات بود و در پی آن ۱۶ تن کشته شدند. مقامات سودانی اما گفتند تحقیقات در این مورد را آغاز خواهند کرد. تظاهرات در این کشور اغلب به خشونت تبدیل شده است و پلیس و سربازان از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کنند. این در شرایطی است که مقامات استفاده از هرگونه مهمات جنگی را رد کرده و اصرار دارند که از «حداقل نیرو» برای سرکوب جمعیت استفاده کرده‌اند.

نیروهای «اعلان آزادی و تغییر» گروهی که رهبری قیام را بر عهده داشت و با برکناری البشیر به اوج خود رسید، به هرگونه معامله با ارتش اعتراض کرده است. در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، این گروه مخالفت خود را با هرگونه مشارکت سیاسی جدید با ارتش تکرار و تاکید کرد که عاملان کودتا باید به دست عدالت سپرده شوند. در این بیانیه آمده است: «ما نگران هرگونه توافقی با این حکومت بی‌رحم هستیم و از همه روش‌های صلح‌آمیز و خلاقانه برای سرنگونی آن استفاده می‌کنیم.»