جنگ لفظی آمریکا و روسیه

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، در سخنان آغازین خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «وضعیتی که ما در اروپا با آن مواجه هستیم، فوری و خطرناک است. اقدامات روسیه به قلب منشور سازمان ملل ضربه می‌‌زند.» همتای روسی او، واسیلی نبنزیا، آمریکایی‌‌ها را «تهییج‌‌کننده‌‌ای» در منطقه خواند که «تنش‌‌ها را بالا می‌‌برند و باعث تشدید آن می‌‌شوند.» او در عین حال تاکید کرد که روسیه هیچ برنامه‌‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. سفیر دائم روسیه در سازمان ملل درحالی‌که به توماس-گرینفیلد نگاه می‌‌کرد، گفت: «شما تقریبا برای این کار تلاش می‌‌کنید. شما می خواهید این اتفاق بیفتد. شما منتظرید تا این اتفاق بیفتد، انگار می‌خواهید حرف‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید.»

این جلسه که درخواست برگزاری آن هفته گذشته توسط ایالات متحده انجام شد، مهم‌ترین عرصه برای این دو قدرت بود تا افکار جهانی را درباره اوکراین تحت تاثیر قرار دهند. این درگیری تمامی ویژگی‌‌های درگیری‌‌های لفظی دوران جنگ سرد را در خود داشت؛ زمانی که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های پیش با یکدیگر در دوران تنش‌‌ها درگیری پیدا می‌‌کردند. بحران کنونی نیز از زمان الحاق شبه‌‌جزیره کریمه به روسیه به‌وجود آمده است. رویدادهای هفته‌های اخیر هم روابط آمریکا و روسیه را به پایین‌‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد رسانده است. روسیه بیش از ۱۰۰۰۰۰ سرباز را به مرز اوکراین فرستاده و ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌‌جمهوری روسیه از ناتو خواسته است که هرگز اوکراین را به‌عنوان یک عضو نپذیرد. درواقع این بخشی از تلاش‌‌های او برای محافظت و گسترش حوزه نفوذ کشورش در شرق اروپا به‌‌حساب می‌‌آید. دولت بایدن قول داده است که به حمله روسیه به اوکراین با تحریم‌‌های فلج‌‌کننده اقتصادی پاسخ دهد.

جلسه شورای امنیت پس از دو ساعت بدون هیچ اقدامی به تعویق افتاد؛ اگرچه انتظار آن می‌‌رفت. نبنزیا قبل از پایان جلسه، نشست را ترک کرد. توماس-گرینفیلد پس از آن گفت که روس‌‌ها پاسخ‌‌هایی را که امیدوار بودیم ارائه کنند، به ما ندادند. اما دولت بایدن این نشست را محل مهمی برای نمایش عزم ایالات متحده و متحدانش برای مقابله با روسیه بر سر اوکراین خواند. بایدن در بیانیه کاخ سفید درباره این نشست گفت: «اگر روسیه درباره رسیدگی به نگرانی‌‌های امنیتی ما از طریق گفت‌وگو صادق باشد، ایالات متحده و شرکای ما با حسن نیت به تعامل ادامه خواهند داد.» رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده افزود: «اگر در عوض روسیه تصمیم بگیرد از دیپلماسی کناره‌‌گیری و به اوکراین حمله کند، روسیه زیر بار مسوولیت آن خواهد رفت و با عواقب سریع و شدیدی مواجه خواهد شد.»

در یک بخشی از این نشست، توماس-گرینفیلد گفت: «افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین منعکس‌کننده تشدید الگوی تجاوز است که ما بارها و بارها از روسیه شاهد بوده‌‌ایم.» او تصریح کرد: «اگر روس‌‌ها به اوکراین حمله کنند، هیچ‌یک از ما نمی‌‌توانیم بگوییم که این اتفاق را باید نادیده گرفت.» همزمان کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد درصورتی‌که رئیس‌‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را بدهد، «بسته‌های تحریمی خاصی» را برای حمله به «مقامات روسیه» که «در دایره داخلی کرملین یا نزدیک آن هستند» در نظر خواهد گرفت. جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی بایدن گفت که تحریم‌‌ها با متحدان آمریکایی، به‌ویژه در اروپا، هماهنگ شده است. او گزارش‌هایی را تایید کرد که نشان می‌‌دهد بایدن اقداماتی را انجام خواهد داد که بسیار فراتر از آن چیزی است که کاخ سفید پس از الحاق کریمه به روسیه در سال۲۰۱۴ تصویب کرد. با این حال ساکی درباره هدف قرار دادن مستقیم دارایی‌‌های خود پوتین چیزی نگفت؛ اما مقامات ارشد در روزهای اخیر گفته‌‌اند که برخی از نام‌‌های موجود در فهرست تحریم‌‌ها، شامل الیگارشی‌‌ها و برخی دیگر هستند که به‌طور گسترده‌‌ای تصور می‌‌شود دارایی‌‌های رهبر روسیه را در اختیار دارند. ساکی گفت: «افرادی که ما شناسایی کرده‌‌ایم در دایره داخلی کرملین یا نزدیک آن هستند و در تصمیم‌‌گیری دولت نقش دارند یا حداقل در رفتار بی‌‌ثبات‌‌کننده کرملین شریک هستند.» بسیاری از این افراد به‌دلیل روابط عمیق مالی با غرب، اهداف آسیب‌‌پذیری هستند؛ زیرا از تحریم‌‌هایی که آنها را به سیستم‌‌های مالی غرب گره می‌‌زند، آسیب خواهند دید.» همزمان الجزیره گزارش داد که لهستان به اوکراین پیشنهاد کمک نظامی داده است. لهستان گفته است پیش از سفر ماتئوش موراوتیسکی، نخست‌‌وزیر این کشور به کی‌‌یف، پیشنهاد تحویل ده‌ها هزار گلوله را داده است. این عضو اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که درصورت شکست مذاکرات و وقوع جنگ، خود را برای موج احتمالی یک میلیون پناهجو از اوکراین آماده می‌کند. پاول سولوچ، رئیس دفتر امنیت ملی لهستان گفت: «تصمیم برای ارسال مهمات دفاعی به اوکراین گرفته شده است.»