این گزارش‌ها از آمادگی بایدن برای انتخاب مجدد حکایت دارد؛ اما از سرخوردگی و شک و تردید حزبش عصبانی است. این شک و تردیدها از گفت‌وگوهای رئیس‌‌جمهور با هم‌‌حزبی‌‌هایش مشخص شده است که مایل به نامزدی مجدد این پیرمرد نیستند. بیشتر مخالفان بایدن به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا اطلاعات بیشتری از گفت‌وگوهای خصوصی بایدن ارائه کنند. چند نفر گفتند که رئیس‌‌جمهور و حلقه نزدیکش از بحث‌های دموکرات‌‌ها درباره طرح جایگزین گیج شده‌‌اند. با این حال این همان فردی است که توانسته دونالد ترامپ را در اولین رو در رویی شکست دهد و حالا مجددا قصد دارد دوباره نامزد شود. بایدن به مشاوران خود گفته است که شاهد تکرار روزهای اولیه انتخابات مقدماتی خود در سال۲۰۲۰ است؛ زمانی که برخی از دموکرات‌‌ها او را بسیار پیر یا میانه‌‌رو برای کسب نامزدی می‌‌دانستند و برای همین صلاحیت او را برای تصدی این پست رد می‌‌کردند. او دوباره می‌‌گوید همین شک و تردید‌‌ها دوباره در حال ظهور است.

این بدبینی‌‌ها در آخر هفته، پس از لغو رای حمایتی دیوان عالی از سقط جنین قانونی بالاتر گرفت و بایدن را متهم کردند توان مبارزه با دیوان عالی محافظه‌‌کار ندارد. منتقدان می‌‌گویند، با اینکه رئیس‌‌جمهور هرگز با حق سقط جنین قانونی کنار نیامده است، اما حتی حلق و خوی مبارزه حزبی ندارد. سدریک ریچموند، نماینده سابق که بایدن او را از کاخ سفید برای حمایت از کمیته ملی دموکرات‌‌ها به بیرون فرستاد، گفت: «بسیاری از افراد در حزب ما به لیوان نیمه خالی نگاه می‌‌کنند، نه به نیمه ‌‌پر لیوان.» ریچموند با متهم کردن سایر دموکرات‌‌ها به «توجه بیش از حد به اعداد نظرسنجی» گفت: «یک جناح در حزب ما وجود دارد که یک نامزد متفاوت می‌‌خواهد و من مطمئن هستم آنها دوست دارند نامزد خود را دوباره در ترکیب داشته باشند.» منتقدان می‌‌گویند که نرخ محبوبیت بایدن به زیر ۴۰درصد رسیده است و او صلاحیت نامزدی مجدد ندارد. با این حال، فقط مخالفان جناح پیشروی حزب دموکرات از رئیس‌‌جمهور به‌دلیل افزایش تورم عصبی و از کاندیداتوری مجدد بایدن ناراحت هستند. آنها تلاش خود را می‌‌کنند تا بایدن را از نامزدی مجدد منصرف کنند.

سناتور جو مانچین از ویرجینیای غربی که برخی از کمک‌‌کنندگان مالی امیدوارند او نامزدی خود را از حزب دموکرات‌‌ها اعلام کند، از گفتن اینکه آیا قصد حمایت از جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد یا نه خودداری کرد و حتی نگفت که خودش نیز چنین قصدی دارد یا نه؟ مانچین گفت: «ما فقط سعی می‌کنیم کارهای روزمره خود را انجام دهیم، برادر! تلاش برای انجام کارهایی که برای کشور خوب است.» آدام اسمیت، نماینده واشنگتن و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه شام اخیر دموکرات‌‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «من از تعداد افرادی که آشکارا درباره ۲۰۲۴ ابراز نگرانی می‌‌‌کنند و اینکه آیا بایدن باید نامزد شود یا نه، شگفت‌زده شده‌‌ام. پایتخت تبدیل به جایی شده است که چندین نفر درباره اینکه چه کسی می‌‌تواند جانشین رئیس‌‌جمهور شود حدس و گمان می‌‌زنند.»

برای بایدن نگران‌‌کننده‌‌تر این است که برخی از دموکرات‌‌های جاه‌‌طلب دریافته‌‌اند که درخواست از رئیس‌‌جمهور برای بازنشستگی راهی مطمئن برای جلب‌توجه و رای مردم است. جو کانینگهام، نماینده سابق کارولینای جنوبی که امیدوار است هنری مک‌‌مستر، فرماندار ۷۵ ساله را برکنار کند، گفت که رئیس‌‌جمهور باید این نامزدی را به نسل جدیدی از رهبری واگذار کند، همان‌طور که هفته گذشته مجددا روی آن تاکید کرد. از برخی جهات، بایدن به‌‌نوعی خود مسبب به وجود آمدن چنین وضعیتی بوده است. رئیس‌‌جمهور با شرکت در انتخابات مقدماتی۲۰۲۰، خود را به عنوان «پل، نه به عنوان چیز دیگری» معرفی کرد؛ زیرا تلاش می‌‌کرد دموکرات‌‌های بدبین را به نامزدی خود جلب کند. رای‌‌دهندگان این حزب که برای اخراج ترامپ از قدرت هم‌‌دست شده بودند، به این درخواست پاسخ دادند؛ اما هرگز به حضور این پیرمرد به مدت ۸سال در دفتر بیضی شکل فکر نکرده بودند.