اولین گفت‌‌و‌گوی پساجنگ

دیپلمات برتر ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «من به کرملین گوشزد کردم تا پیشنهاد اساسی ما درباره آزادی پل ولان و بریتنی گرینر بپذیرد.» لاوروف هم به بلینکن پیشنهاد کرد که دو طرف درباره مبادله زندانی به دیپلماسی آرام برگردند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «با توجه به تبادل احتمالی شهروندان روسیه و آمریکا، طرف روسی، پیشنهاد بازگشت به دیپلماسی آرام را «به جای درز دادن اطلاعات سوداگرانه» داده است.» بلنیکن روز چهارشنبه اظهار کرد که دولت بایدن برای به دست آوردن آزادی گرینر، یک ستاره بسکتبال ایالات متحده و ولان، یک کارمند دریایی سابق «پیشنهاد قابل توجهی» ارائه داده است.یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت: «واشنگتن حاضر است به‌عنوان بخشی از چنین معامله‌‌ای، ویکتور اوت، قاچاقچی محکوم و زندانی در ایالات متحده را مبادله کند.» بلینکلن و بایدن از زمان حمله روسیه در ۲۴فوریه به اوکراین صحبت نکرده بودند.

گرینر، ستاره بسکتبال زنان که در خارج از فصل برای یک تیم روسی بازی کرده بود، در دادگاه روسیه محاکمه و به اتهام حمل مواد مخدر با رای ۱۰سال زندان روبه‌رو شد. این ورزشکار ۳۱ساله حدود یک هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین در فرودگاه مسکو بازداشت شد و مقامات روسی می‌‌گویند او حامل مواد مخدر بوده است. ولان، مدیر سابق امنیت دریایی و شرکتی، در سال۲۰۱۸ در یکی از هتل‌‌های مسکو، جایی که وی برای عروسی یک دوست اقامت داشت، بازداشت شد. در سال۲۰۲۰، یک دادگاه روسیه وی را به‌دلیل جاسوسی به ۱۶سال زندان محکوم کرد؛ اتهامی که وی و خانواده‌‌اش آن را رد می‌‌کنند. وزارت امور خارجه هم ولان و گرینر را «بی گناه» طبقه‌‌بندی کرده است.

لایحه سنا علیه روسیه

این تحولات در شرایطی صورت می‌‌گیرد که برخی از مقامات آمریکا می‌‌گویند باید روسیه را به‌عنوان دولت تروریستی شناسایی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، مجلس سنای ایالات متحده به اتفاق آرا از این تصمیم پشتیبانی می‌‌کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس‌ به همراه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و پارلمان این کشور نیز حامی آن هستند؛ اما آنتونی بلینکن چندان مطمئن نیست. برای هفته‌ها، فشار بر بلینکن وارد شده است تا به‌طور رسمی روسیه را به‌عنوان دولت حامی تروریسم اعلام کند؛ برچسبی که در حال حاضر برای کره‌‌شمالی، سوریه و کوبا استفاده می‌‌شود. اما با وجود علاقه قلبی بلینکن به این امر، او به دلایل سیاسی مخالف است؛ چراکه در صورت تایید این اقدام، کشورهای متحد آمریکا که با روسیه همکاری اقتصادی دارند، در لیست تحریم‌‌های واشنگتن قرار می‌‌گیرند و ته‌مانده دیپلماسی بین روسیه و آمریکا را از بین می‌‌برد.

در میان خشم و غضب از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سنای آمریکا روز چهارشنبه متحدانه یک لایحه دو حزبی را ارائه دادند که به موجب آن به بلینکن توصیه می‌‌کند تا روسیه را در میان کشورهای حامی تروریسم در دریف روسیه، گرجستان یا چچن قرار دهد. سناتور لیندسی گراهام، جمهوری‌‌خواه اهل کارولینای جنوبی و حامی این قطعنامه، پس از رای‌‌گیری به خبرنگاران گفت: «تحریم‌‌هایی که قبلا به روسیه اعمال شده بود، موثر بوده است؛ اما ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.» در این ماه، گراهام و سناتور ریچارد بلومنتال، دموکرات کانکتیکات با زلنسکی در کی‌‌یف دیدن کردند و نسخه‌‌ای از قطعنامه‌‌شان را به بلینکن ارائه دادند. اما بلینکن وقتی روز پنج‌شنبه درباره این موضوع بازخواست شد، پاسخی مناسبی نداد و در واقع همان گفته‌های وزارت امور خارجه را تکرار کرد.