سریال تقلب در برزیل

مقامات انتخاباتی برزیل بلافاصله در روز چهارشنبه واکنش نشان دادند. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج این سند «کذب و غیرصادقانه است و هیچ پشتوانه‌ای در واقعیت ندارد» و «تلاش آشکاری برای ممانعت و مختل کردن روند طبیعی انتخابات است.» دیوان عالی گفت که در حال تحقیق از حزب رئیس‌جمهور برای انتشار این سند است. «نیکاس- اسپیگاریول» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، این سند تلنگری به رقابت‌‌های ریاست‌‌جمهوری وارد کرد؛ رقابت‌هایی که احتمالا کشور را در معرض خطر قرار دهد. تلاش برای بی‌‌اعتبار کردن سیستم‌‌ رای‌‌گیری درست چند روز قبل از انتخابات، این نگرانی را تشدید کرد که در مواجهه با بدتر شدن تعداد آرا در نظرسنجی‌‌ها، بولسونارو در حال آماده شدن برای به چالش کشیدن نتایج رای‌‌گیری روز یکشنبه است.

«مائوریسیو سانتورو»، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی ریودوژانیرو گفت: «آنها این گزارش را همین الان منتشر کردند؛ زیرا می‌‌ترسند ببازند. آنها سعی می‌کنند بهانه‌ای برای حامیان بولسونارو درباره چرایی آن بیافرینند.» بولسونارو از سال گذشته در نظرسنجی‌‌ها از «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌‌جمهور چپ‌‌گرا عقب افتاده است. اگر هیچ نامزدی ۵۰درصد آرا را در روز یکشنبه به دست نیاورد، دو نفر برتر در دور دوم در ۳۰اکتبر با یکدیگر رقابت خواهند کرد. حمایت از داسیلوا در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و بسیار محتمل به نظر می‌رسد که او بتواند روز یکشنبه به پیروزی دست یابد. بولسونارو - بدون مدرک- ادعا کرده است که نظرسنجی‌‌ها به‌طور سیستماتیک اشتباه هستند.

بولسونارو همچنین مدعی شده که سیستم‌‌های رای‌‌گیری الکترونیکی برزیل آسیب‌‌پذیر است و حامیان داسیلوا در حال برنامه‌‌ریزی برای تقلب در آن سیستم‌ها برای ربودن آرا در انتخابات و دستکاری در آن هستند. در ماه ژوئیه، او دیپلمات های خارجی را به کاخ ریاست‌جمهوری فراخواند تا مدارک خود را ارائه دهد. اما بعد فاش شد که اخباری قدیمی درباره هک می‌خواهد بدهد که تهدیدی بر دستگاه‌های رای‌گیری نیست. اوهمچنین ارتش برزیل را برای مبارزه با مقامات انتخاباتی به خدمت گرفته و این نگرانی را ایجاد کرده است که نیروهای مسلح می‌توانند از هر تلاشی برای حفظ قدرت [بولسانارو] حمایت کنند. ناظران در سراسر جهان از اینکه بولسونارو راه و روش ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را دنبال می‌کند، نگران شده‌اند.

روز چهارشنبه، سنای ایالات متحده به اتفاق آرا قطعنامه‌‌ای را تصویب کرد که از کاخ سفید خواست تلاش‌‌های بولسونارو برای تضعیف انتخابات را محکوم و در رابطه خود با هر دولت برزیلی که به‌‌صورت دموکراتیک انتخاب نشود، تجدید نظر کند. رهبران کنگره، دادگاه‌ها و نیروهای مسلح برزیل گفته‌اند که از تلاش برای نادیده گرفتن خواست و اراده رای‌دهندگان تبعیت نمی‌کنند؛ اما بسیاری در خفا می‌گویند نگرانند که مبادا حامیان بولسونارو به‌شدت به شکست واکنش نشان دهند. در ماه ژوئیه، از هر چهار حامی بولسونارو، سه نفر به برجسته‌‌ترین شرکت نظرسنجی برزیل گفتند که به دستگاه‌های رای‌‌گیری فقط «کمی» اعتماد دارند یا اصلا اعتماد ندارند. هیچ مدرکی دال بر تقلب گسترده گذشته در سیستم وجود ندارد.