خوش خدمتی به فاشیسم؟

پس از این دیدار، مکرون در توییتر پستی را با این مضمون منتشر کرد: «به‌‌‌عنوان اروپایی، به عنوان کشورهای همسایه، به‌‌‌عنوان ملت‌‌‌های دوست، باید تمام کارهایی را که با ایتالیا آغاز کرده‌‌‌ایم، ادامه دهیم. موفقیت در کنار هم و با گفت‌‌‌وگو و بلندپروازی را به جوانان و مردم خود مدیون هستیم. اولین ملاقات من و جورجیا ملونی در رم، در همین جهت است.» کاخ الیزه نیز اعلام کرد: «در مورد حقوق بشر، قضاوت ما براساس اقدامات دولت ملونی به‌‌‌صورت ملموس خواهد بود و ما به صورت موردی واکنش نشان خواهیم داد.»

پس از انتشار این توییت، ملونی نیز در شبکه‌‌‌های اجتماعی نوشت: «با مکرون در مورد بهای بالای انرژی و حمایت از اوکراین، در مورد مهم‌ترین موضوعات در اتحادیه اروپایی صحبت کردیم. در چالش‌های مشترک، همکاری وجود دارد.» کاخ نخست‌وزیری ایتالیا نیز اعلام کرد: «بین نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهور فرانسه، گفت‌وگویی صمیمانه و پربار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، صورت گرفت. در این جلسه غیررسمی، همه موضوعات مهم در اروپا مورد بحث قرار گرفت: «نیاز به یافتن پاسخ‌‌‌های سریع و مشترک در مورد بهای بالای انرژی، حمایت از اوکراین، وضعیت دشوار اقتصادی، مدیریت جریان‌‌‌های مهاجرتی.»

نخست‌‌‌وزیر ایتالیا و رئیس‌‌‌جمهوری فرانسه با همکاری یکدیگر بر چالش‌های بزرگ و مشترک در سطح اروپا و همچنین منافع مشترک دوجانبه خود موافقت کردند. طرفین بر تمایل خود به ادامه همکاری در راستای منافع دو کشور و در مواجهه با چالش‌های بزرگی که فراروی اروپا قرار دارد، توافق کردند.» مکرون در جریان این سفر همراه با ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، در کنفرانس بین‌المللی صلح که توسط جامعه سنت اجیدیو در رم ترتیب داده شده بود، شرکت کرد. وی پس از دیدار با نخست‌وزیر جدید ایتالیا گفت: «ترجیح دادیم که این دیدار غیررساست، اما در چارچوب روابط بین کشورهایمان و اتحادیه اروپا مهم است.» مکرون اولین رهبر خارجی است که با نخست‌وزیر تازه منصوب شده ایتالیا دیدارکرده است.

دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با نخست‌وزیر جدید ایتالیا خشم برخی از نمایندگان را برانگیخت. عکس دست دادن مکرون با جورجیا ملونی، رئیس‌جمهوری جدید ایتالیا در رم، مردم را به واکنش وا می‌دارد. عکسی که در حساب توییتر مکرون منتشر شده است با این پیام همراه است: «با اروپایی‌‌‌ها، در کشورهای همسایه، با مردم دوست، با ایتالیا، باید تمام کارهای آغاز شده را ادامه دهیم. موفقیت در کنار هم، با گفت‌وگو و جاه‌‌‌طلبی، را مدیون جوانان و مردم خود هستیم.»

به‌‌‌گفته مخالفان این دیدار، مردم اکنون شاهد خوش خدمتی با فاشیسم و راست افراطی هستند که در مورد مکرون باورنکردنی است. نماینده سبزها در مجلس فرانسه معتقد است: «مکرون اولین رئیس دولتی در اروپاست که به دیدن وی رفته است. ما می‌توانستیم این عدم‌تایید را نشان دهیم، این واقعیت که ما با رژیم‌‌‌‌‌‌هایی که ادعا می‌کنند بخشی از تاریخ موسولینی هستند، همکاری نمی‌کنیم.»ماتیلد پانوت، رئیس گروه فرانسه تسلیم‌ناپذیر در مجلس ملی گفت: «فاشیست‌‌‌های فرانسوی از مرگ لولا - دختر ۱۲ ساله‌ای که یک خانم الجزایری بدون کارت اقامت وی را کشت- سوءاستفاده می‌کنند. این امر در حال گسترش در سراسر اروپاست. مکرون چه می‌کند؟ می‌‌‌دود تا با ملونی رهبر فاشیست ایتالیا صحبت کند.»

توماس پورتس، نماینده دیگر پارلمان فرانسه مدعی شد: «این آخر هفته در همه جا، حزب هویت فرانسه همراه با نئونازی‌‌‌ها در خیابان‌‌‌های کشور تظاهرات کردند و فریادهای ‌نژادپرستانه سر دادند. وی «سکوت» وزیر کشور فرانسه و ملاقات مکرون با جورجیا ملونی «فاشیست» را محکوم کرد. جوردن باردلا، نامزد ریاست اجتماع ملی (راست افراطی) اظهار کرد این نشست باید به ما اطمینان دهد همه چیز خوب پیش می‌رود. امیدوارم که این دولت ایتالیا موفق شود این موج مهاجرت را که کل اروپا متحمل شده است، متوقف کند.»

ملونی اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا زمام امور کشور را از ماریو دراگی تحویل گرفت. او در راس حزب تندرو «برادران ایتالیا» در انتخابات پارلمانی اخیر پیروزی تاریخی را کسب کرد و توانست ۲۶‌درصد از کل آرا را به دست بیاورد. راست‌‌‌گراترین کابینه در تاریخ ایتالیا که از سال ۱۹۴۶ تاکنون روی کار آمد تا بیشترین تردید و دوری از اتحادیه اروپا در دولت ایتالیا شکل بگیرد. این حزب راست‌گرا، ضدمهاجران و علیه اتحادیه اروپاست. این حزب در انتخابات ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ به ترتیب توانست ۲ و ۴‌درصد از کل آرا را کسب کند.

او پس از آنکه کابینه‌‌‌اش به صورت رسمی در رم سوگند یاد کرد، به راست‌‌‌ترین جناح دولت ایتالیا از جنگ دوم جهانی تبدیل شده است. دولت جدید، ائتلافی از احزاب راست‌گرا شامل حزب ضدمهاجرت «رابطه» و حزب برلسکونی سیاستمدار جنجالی ایتالیایی است. حزب «برادران ایتالیا» ملونی شاخه‌‌‌های نئونازی دارند اما او به‌‌‌دنبال ایجاد یک وجهه میانه‌‌‌روتر از آن در جریان کارزار انتخاباتی‌‌‌اش بود و برای این منظور لفاظی‌‌‌های پیشین ضد اتحادیه اروپا را کنار گذاشت و وعده داد تا کشور را در مرکز نهادهای غربی و اروپایی حفظ کند. او که یک مسیحی محافظه‌‌‌کار است در گذشته خواهان خروج از عضویت اتحادیه اروپا و حامی افکار موسیلینی (دیکتاتور پیشین و رهبر تندرو و فاشیست ایتالیا) بود اما هم اکنون این موضع را کنار گذاشته و می‌‌‌گوید با قدرت از منافع ایتالیا در اتحادیه اروپا دفاع می‌کند. ملونی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به مدت ۳ سال در دولت برلسکونی وزیر جوانان بود. در این دوره نیز، او جوان‌‌‌ترین وزیر در تاریخ ایتالیا به‌‌‌شمار می‌‌‌رفت. او دیپلم روزنامه‌‌‌نگاری دارد و تحصیلات عالی دانشگاهی ندارد.