رئیس‌جمهور یک پیام تبلیغاتی را برنامه‌ریزی می‌کند که در چند کلمه خلاصه می‌شود: «شایستگی بر دیوانگی غلبه می‌کند.» اما اینکه آیا او می‌تواند دوباره خریداری برای برنامه‌ها و شعارهای خود پیدا کند، با توجه به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد مردم دقیقا پشت سر او جمع نشده‌اند و تردیدهای عمیقی درباره سن او وجود دارد، با یک چالش منحصر به فرد روبه‌رو است. هنگامی که بایدن مبارزات انتخاباتی خود را در بهار امسال آغاز کند، همان‌طور که انتظار می‌رود، او مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در دوره مدرن خواهد بود. او ریاست اقتصادی را برعهده دارد که در حال بهبود است؛ اما افت‌وخیز زیادی را تجربه می‌کند. یک حزب که در ظاهر پشت سر اوست اما در خفا و محافل خصوصی غم بزرگی دارد.

 به جای دونالد ترامپ، او ممکن است با یک رقیب جمهوری‌خواه نزدیک به سن پسرش روبه‌رو شود. بر اساس مصاحبه با مقامات کاخ سفید، مشاوران خارجی متحدان کلیدی و استراتژیست‌های حزب، هدف این است که رقابت را به‌عنوان یک رقابت، نه رفراندوم درباره بایدن، در نظر بگیرند. از یکسو، در این روایت، یک رهبر بالغ و کارکشته با مجموعه‌ای از قوانین در کارنامه‌اش با هدف پر و بال دادن به دموکرات‌های طبقه کارگر وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، یک اپوزیسیون ایدئولوژیک و توطئه‌گرا وجود خواهد داشت که به‌دنبال براندازی انتخابات دموکراتیک است. لیس اسمیت، مشاور ارشد پیت بوتیگیگ در جریان مبارزات انتخاباتی اولیه دموکرات‌ها در سال۲۰۲۰ گفت: «این بر عهده رئیس‌جمهور و تیم او است که مطمئن شوند این تصمیم درست است. قرار نیست جو بایدن نامزد اسطوره‌ای دموکرات‌ها باشد. این بین جو بایدن و هر کسی که نامزد جمهوری‌خواهان است، خواهد بود.»

ویت آیرس، یک نظرسنجِ کهنه‌کار جمهوری‌خواه گفت: «مسابقه مجدد بین بایدن و ترامپ بهترین سناریو برای رئیس‌جمهور خواهد بود.» آیرس افزود: «در این مرحله، رئیس‌جمهور بایدن باید نشان دهد که هنوز خیلی کارها معطل مانده و اوست که می‌تواند کار را انجام دهد. او باید دعا کند که جمهوری‌خواهان دوباره باعث نابودی خود شوند.» بایدن در سخنرانی سالانه خود در این ماه، زمانی که جمهوری‌خواهان را به بحث درباره تامین اجتماعی و قوانین بیمه و درمان دعوت کرد، رویکرد خود را از پیش رو کرد. او سپس در طول حضور خود در ویسکانسین و فلوریدا بر این سیاست مجددا تاکید کرد. بایدن پیش از سخنرانی در کنگره، در مصاحبه با تلویزیون ملی موفقیت‌های قانونی خود را برجسته کرد و در عین حال گفت که قصد دارد با رای‌دهندگانی در ارتباط باشد که از تورم و افزایش قیمت‌ها ناراضی هستند.

سفرهای پس از فلوریدا یک تفاوت مهم را با سال۲۰۲۰ نشان داد. دستیارانش می‌گویند که کار تبلیغاتی بایدن دیگر به زیرزمین خانه‌اش در دله‌ور محدود نخواهد بود. در سال۲۰۲۰، به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، او خود را در زیرزمین خانه‌اش حبس کرد؛ اما امسال مکررا سفر خواهد کرد تا پیام خود را حضوری به گوش مردم برساند. با این حال جمهوری‌خواهان قصد دارند با برجسته کردن سن بایدن به جنگ او بروند. استراتژیست‌های جمهوری‌خواه در حال قمار هستند و قصد دارند یک کمپین علیه یک رئیس‌جمهور ۸۰ساله به راه بیندازند. آنها قصد دارند او را به‌عنوان یک رهبر سالخورده، شکست‌خورده و اسیر چپ‌های سیاسی نشان دهند که کدام در حال هزینه‌تراشی است و مرزها را برای ورود مهاجران بی‌دفاع گذاشته است و قصد هم ندارد کاری برای آن انجام بدهد.