خودزنی اپوزیسیون در برابر اردوغان

 به گزارش الجزیره، آکشنر روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نامزدهای پیشنهادی حزب «یی» برای ریاست جمهوری، شهرداران استانبول و آنکارا، از سوی پنج حزب دیگر پذیرفته نشدند و از شهرداران خواست تا به وظیفه قانونی خود عمل کنند؛ چراکه ظاهرا از آنها برای نامزدی دعوت به عمل نیامده است. پنج حزب دیگر در ائتلاف بر سر کمال کلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) به‌‌عنوان نامزد مشترک برای به چالش کشیدن رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری ترکیه در انتخابات ۱۴ مه توافق کرده بودند.

این نامزد که اصالتا ایرانی تبار است و جزو ترکمن‌‌های خراسان به‌‌حساب می‌‌آید، پیش‌تر از رئیس‌‌جمهور فعلی شکست خورده است اما به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع اقتصادی و عملکرد ضعیف دولت در رویدادهای پسازلزله بزرگ این کشور، شانس خوبی برای رقابت با اردوغان داشته باشد. پس از نشست روز پنج‌شنبه، ائتلاف اعلام کرده بود که نامزد مشترک خود را روز دوشنبه برای به چالش کشیدن رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد، در حالی که کمی بیش از دو ماه به رای‌‌گیری در ماه مه باقی مانده است. با این حال، موضع آکشنر اکنون ممکن است شکست اردوغان را برای مخالفان سخت‌‌تر کند. سینم کوشه‌‌اوغلو، خبرنگار الجزیره که از آنکارا گزارش می‌دهد، گفت: «محافل دولتی از مخالفان انتقاد می‌کنند که تاکنون نتوانسته‌‌اند نامزد مشترک ریاست جمهوری را معرفی کنند.»

 خبرنگار الجزیره تصریح کرد که برای مدت طولانی بین ائتلاف اپوزیسیون متشکل از ۶ حزب اختلاف‌نظر وجود داشت. خبرنگار الجزیره ادامه داد: آکشنر با نامزدی کلیچداراوغلو مخالف است، زیرا طبق نظرسنجی‌‌های عمومی، او شانس زیادی در برابر اردوغان ندارد.» کوشه‌‌اوغلو گفت: «زمانی که او به ائتلاف پیوست، حمایت حزبی او حدود ۹‌درصد بود و اکنون طبق نظرسنجی‌‌ها، محبوبیت آنها به حدود ۱۷‌درصد رسیده است. »

چالش اصلی برای اردوغان

اپوزیسیون در رای‌‌گیری‌‌های ملی قبلی نتوانست چالش جدی برای اردوغان ایجاد کند، اردوغانی که دو دهه در قدرت بوده است، محبوبیتش در بحبوحه بحران هزینه‌‌های زندگی کاهش یافته است. این کاهش پیش از زلزله‌‌های ماه گذشته رخ داد که دست‌‌کم در پی آن ۴۵‌هزار تن در ترکیه کشته شدند. اردوغان روز چهارشنبه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ ماه مه برگزار خواهد شد و او به برنامه قبلی برای رای‌‌گیری پایبند است. او به شدت از سوی منتقدان به خاطر عملکرد ضعیف در بحران زلزله تحت فشار است اما حتی این انتقادها موجب نشد که انتخابات را به تاخیر بیندازد.

اکرم امام‌‌اوغلو و منصور یاواش، شهرداران حزب جمهوری خلق ترکیه در استانبول و آنکارا به ترتیب به عنوان نامزدهای دیگر مطرح شده‌‌اند و نظرسنجی‌‌ها نشان می‌دهد که آنها می‌توانند بهتر از کلیچداراوغلو در برابر اردوغان عمل کنند. اپوزیسیون ترکیه از زمان موفقیتش در به دست گرفتن کنترل شهرداری‌‌های اصلی از جمله استانبول و آنکارا از حزب عدالت و توسعه‌ اردوغان در انتخابات محلی ۲۰۱۹ همکاری نزدیک‌‌تری داشته است. اما اختلافات درون ائتلاف اپوزیسیون تردیدهایی را در مورد توانایی آن در بهره‌‌برداری از کاهش محبوبیت اردوغان که توسط نظرسنجی‌‌ها نشان داده شده است، ایجاد کرده است.

طغیان آکشنر

آکشنر که از او به‌‌عنوان بانوی آهنین نیز یاد شده است، در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری دست به طغیان علیه ائتلاف ۶ حزبی زده است. به نوشته روزنامه جمهوریت ترکیه مرال آکشنر، رهبر حزب «یی»، می‌‌گوید: «جاه‌‌طلبی‌‌های شخصی بر ترکیه ترجیح داده شد. او می‌‌گوید که حزب او مجبور شده است که بین مرگ و مالاریا یکی را انتخاب کند. آکشنر خواستار نامزدی برای یاواش و امام اوغلو، برای انتخابات ریاست جمهوری است. بسیاری از ناظران نیز انتخاب کلیچداراوغلو را خودزنی احزاب مخالف دانسته‌‌اند.

 امام‌‌اوغلو، عضو جوان حزب، طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده است اما او یک پرونده باز دارد که اردوغان هر آن می‌تواند از آن استفاده کند و مانع حضورش در انتخابات ریاست جمهوری شود اما منصور یاواش محدودیت‌های اکرم امام‌‌اوغلو را ندارد. او نیز در نظرسنجی‌‌ها از موقعیت خوبی برخوردار است. پس از جلسه موسوم به میز «۶ نفره» فعالیت‌‌های فوق‌‌العاده‌‌ای در ستاد حزب «یی» صورت گرفت. پس از نشست رهبران، مرال آکشنر، دبیرکل حزب، اعضای شورای ریاست جمهوری حزب و مشاوران ارشد خود را برای یک جلسه «فوق‌‌العاده» فراخواند. این دیدار که از ساعت ۲۲:۳۰ شب جمعه آغاز شده بود تا بامداد شنبه ۳:۳۰ ادامه داشت.

در همین حال، «اومیت دیارباکر» یکی از اعضای شورای ریاست جمهوری حزب «یی»، پستی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «ملت بزرگ‌تر از آن پنج نفر دیگر است.» اما بعدا آن پست را حذف کرد. یاسین اوزتورک، معاون حزب «یی» در دنیزلی در پست خود بدون آنکه نامی از کلیچداراوغلو ببرد گفت: «ما به شما گفتیم که با تبختر با ما رفتار نکنید.» آکشنر دیروز با اعضای هیات عمومی اداری (GIK) حزب خود نیز جلسه‌‌ای برگزار کرد.بر اساس اطلاعاتی که روزنامه جمهوریت به‌‌دست آورده است، کارکنان این نشست به آکشنر گفته‌اند: «ما دیون خود را به حزب جمهوری‌‌خلق پرداخت کرده‌ایم‌‌. پایگاه حزب ما به کلیچداراوغلو رای نمی‌‌دهد. ما احساس می‌‌کنیم که در حق ما بی‌‌عدالتی شده است.»