نمایی دیگر از انتخابات ترکیه

 «کمال کلیچداراوغلو» رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق»، «علی باباجان» رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت»، «احمد داوود اوغلو» رئیس حزب «آینده»، «گولتکین اویصال» رئیس حزب «دموکراسی» و «تمل کارامولا اوغلو» رئیس حزب «سعادت»، پنج حزبی هستند که کمال کلیچداراوغلو را به‌عنوان تنها نامزد خود معرفی کرده‌اند. در این میان حزب دموکراتیک خلق (کردها) نیز به‌طور ضمنی حمایت خود را از «کلیچداراوغلو» اعلام کرده است. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق این حزب از داخل زندان در توییت خود نوشته است: «رای دادن به اینجه و اوغان، درست مانند رای دادن به اردوغان است.» او نشان می‌دهد که او به‌عنوان یک سیاستمدار کُرد تحت امر پ.ک.ک، در عمل خواهان پیروزی کلیچداراوغلو است.

طبق آمار منتشرشده، ۴میلیون و ۹۰۴هزار و ۶۷۲نفر رای اولی هستند و در صورتی‌ که انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شود، ۴۷هزار و ۵۲۳رای اولی به این آمار افزوده خواهد شد.  در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه چهار نامزد و در انتخابات پارلمانی ۲۷حزب با یکدیگر رقابت خواهند کرد. انتخابات آتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ ترکیه و دومین انتخابات ریاست جمهوری از آغاز دوره ریاستی و بیست‌وهشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور محسوب می‌شود. دوره ریاست‌جمهوری و نمایندگی مجلس پنج‌ساله و تعداد منتخبان مردم ۶۰۰نماینده است. کمال کلیچداراوغلو که توسط یک ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون پیشنهاد شده است، رقیب اصلی اردوغان رئیس‌جمهور فعلی تلقی می‌شود. قرار است او به محض پیروز شدن در انتخابات آتی، مقدمات برگزاری یک همه‌پرسی را فراهم کند و ترکیه، یک‌بار دیگر به نظام پارلمانی بازگردانده شود و این کشور، مجددا به‌دست نخست‌وزیر و با نظارت مجلس، اداره شود.

«علی باباجان» رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت» که در روزهای اخیر بیشترین حمایت را از کلیچداراوغلو داشته، معتقد است حساس‌ترین پست‌ها در اختیار آدم‌های بی‌کفایت است، رای مردم، حکم همه‌پرسی دارد و تصمیم آنها، سرنوشت‌ساز خواهد بود. ما کلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری ائتلاف ملت را به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور به قدرت می‌رسانیم. این انتخابات، نبردی است که هیچ حزبی به تنهایی نمی‌تواند در آن پیروز شود.»  دو نامزد دیگر یعنی «محرم اینجه» و «سینان اوغان» اگرچه هیچ شانسی برای پیروز شدن در انتخابات را ندارند، ولی آرای آنها می‌تواند نتایج را برای اردوغان و کلیچداراوغلو سخت‌تر کرده و انتخابات به دو دوم کشیده شود. مخالفان اردوغان که از پیروزی خود سخن می‌گویند حتی رایزنی‌های خود برای لیست اعضای کابینه را آغاز کرده‌اند.

 در هفته‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها در ترکیه نیز بسیار متفاوت بوده است. هر دو حزب «عدالت و توسعه» و حزب «جمهوری‌خواه خلق» خود را پیروز این انتخابات می‌دانند. میانگین ۹نظرسنجی انتخاباتی اختلاف ۵/ ۴درصدی در بین آرای کلیچداراوغلو و اردوغان حکایت دارد و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. درصورت عدم پیروزی هریک از این نامزدها انتخابات مجدد در ۲۸ژوئن برگزار خواهد شد. در این نظرسنجی‌ها همچنین درباره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که ادعا می‌شود در آن اردوغان و کلیچداراوغلو رقابت ‌می‌کنند، ۳/ ۵۰درصد از شرکت کنندگان به کلیچداراوغلو و ۷/ ۴۹درصد به اردوغان رای می‌دهند. موسسه افکار سنجی متروپل در آخرین نظرسنجی خود آرای حزب عدالت و توسعه را ۱/ ۴۰درصد، حزب جمهوری خلق را ۶/ ۲۴درصد، حزب دمکراتیک خلق‌ها را ۸/ ۱۲درصد، حزب خوب را ۶/ ۹درصد، حزب حرکت ملی‌گرا را ۱/ ۵درصد و حزب مملکت را ۷/ ۲درصد اعلام می‌کند. ارگان‌های انتشاراتی حزب جمهوری خلق به نتایج این نظرسنجی به‌شدت واکنش نشان دادند. حال آنکه این موسسه، آرای کلیچداراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری را یک واحد بیشتر از آرای اردوغان نشان داده بود.

نتایج موسسه نظرسنجی «اوپتیمار» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد، اردوغان ۹/ ۴۵درصد، کلیچداراوغلو ۹/ ۴۳درصد، محرم اینجه ۳/ ۸درصد، سینان اوغان ۷/ ۱درصد رای به‌دست خواهد آورد. شرکت‌کنندگان در پاسخ به سوال «چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری برنده می‌شود؟» ۴/ ۵۳درصد اردوغان را انتخاب کرده و ۱/ ۴۲درصد کلیچداراوغلو، ۶/ ۳درصد محرم اینجه و ۹/ ۰درصد نیز سینان اوغان را انتخاب می‌کنند. نتیجه موسسه نظرسنجی «آردا سوروی» نشان می‌دهد که انتخابات در دور اول به نتیجه خواهد رسید. ۸/ ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اردوغان و ۱/ ۴۳درصد کلیچداراوغلو را ترجیح می‌دهند. طبق اعلام نتایج موسسه نظرسنجی Areda Survey اردوغان نامزد ریاست‌جمهوری ائتلاف جمهور در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب ۸/ ۵۰درصد از آرا پیروز خواهد شد. در این نظرسنجی میزان آرای کمال کلیچداراوغلو نامزد ریاست‌جمهوری ائتلاف ملت و رئیس حزب جمهوری خلق ۱/ ۴۳درصد، «محرم اینجه» نامزد حزب مملکت ۵/ ۴درصد و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا ۶/ ۱درصد از آرا را کسب کرده‌اند.

 طبق این نظرسنجی، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، این‌بار اردوغان ۶/ ۵۲درصد و کلیچداراوغلو ۴/ ۴۷رای کسب می‌کنند. موسسه افکار سنجی متروپل همچنین نتایج آخرین نظرسنجی خود در ماه آوریل را منتشر کرد. در این نظرسنجی میزان آرای ائتلاف جمهور ۹/ ۴۵درصد و میزان آرای ائتلاف ملت ۴/ ۳۶درصد اعلام شد. در این نظرسنجی اختلاف بین ائتلاف جمهور و ائتلاف ملت به ۵/ ۹درصد رسید. در این نظرسنجی میزان آرای حزب عدالت و توسعه ۱/ ۴۰درصد، حزب جمهوری خلق ۹/ ۲۴درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۸/ ۱۲درصد، حزب خوب ۶/ ۹درصد و حزب حرکت ملی‌گرا ۱/ ۵درصد به‌دست آورده‌اند.

این موسسه نظرسنجی پیش از این، در نظرسنجی دیگری میزان آرای نامزدهای ریاست‌جمهوری را به ترتیب کمال کلیچداراوغلو ۹/ ۴۶درصد، اردوغان ۲/ ۴۵درصد، محرم اینجه ۵/ ۵ درصد و سینان اوغان ۴/ ۲درصد اعلام کرده بود. انتخابات ترکیه همچنین مورد توجه سایر کشورها قرار دارد. دانشگاه نوردیک سوئد یک نظرسنجی اینترنتی با شرکت ۱۵هزار نفر درباره انتخابات ترکیه انجام داده است. این نظرسنجی که شامل بسیاری از کشورها به‌ویژه اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و ترکیه بوده است، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و در دور دوم اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور پیروز خواهد شد.