«شام» در آتن

 در این اجلاس «دندیاس» وزیر خارجه یونان و «گیر پترسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه شرکت داشتند. وزیر خارجه یونان پیش از آغاز نشست اعلام کرده بود «نشست نمایندگان ویژه کشورهای اروپایی درباره سوریه که در حضور فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در آتن برگزار می‌شود، نقش ارتقایافته یونان در مساله سوریه را گواهی می‌کند. ما به کمک برای تحقق صلح، عدالت و ثبات در سوریه ادامه خواهیم داد.» وی که این نشست را فرصتی برای تبادل نظر سازنده درباره بحران سوریه می‌داند، مدعی شد «فرصتی است که اراده قوی اتحادیه اروپا برای برقراری صلح و ثبات در فرامنطقه خاورمیانه را تکرار کنیم. با توجه به تلفات انسانی و افزایش چشمگیر پناه‌جویان و مهاجرین بر اثر درگیری‌های داخلی سوریه تاکید کرد که این کشور «به مرکز بحران انسانی جدی و مداخله نظامی غیر قانونی اطراف ثالث با نقض حقوق بین‌المللی تبدیل شده است.

ما شاهد ظهور داعش و شبکه‌های تروریستی و جنایتکار بوده‌ایم.» یونان معتقد است که تضمین حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، باید هدف جامعه بین‌المللی باشد و آن نکته اصول اساسی سیاست خارجی یونان است. ما قویا از تلاش‌های فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل حمایت می‌کنیم. رویکرد گام به گام تنها راه‌حل پایدار برای مساله سوریه بوده و می‌تواند راهی برای خروج از بن‌بست سیاسی کنونی باشد. تیره شدن روابطمان با روسیه، اهمیت کشورهای عربی برای امنیت انرژی و غذایی اروپا را برجسته کرده است. بنابراین همکاری با بازیگران منطقه‌ای به یک اولویت اصلی برای یونان و همچنین اروپا تبدیل شده است. درباره سوریه باید محتاط باشیم و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت پیش برویم. کشورهای عربی اخیرا فعال شده‌اند. نزدیکی اخیر عربستان و ایران با بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب مصادف شده است.

اتحادیه اروپا به‌عنوان یک شریک بین‌المللی باید درباره این موضوعات با شرکای عربی خود در تعامل باشد.» به‌گفته وزیر خارجه یونان «به‌سهم خود برای مدت طولانی به‌منظور ایجاد یک معماری امنیتی منطقه‌ای در خاورمیانه و شرق مدیترانه فعالیت داشت. معماری که بر اساس حقوق بین‌المللی و اصل حسن همجواری باشد و تمامی کسانی که بر این اصول پایبند باشند، می‌توانند به آن ملحق شوند. به‌عنوان اتحادیه اروپا مسوولیت خاصی در قبال ثبات خاورمیانه که در همسایگی نزدیکمان واقع شده است، داریم. یونان مصمم است ابتکارات بیشتری برای ارتقای همکاری بین اتحادیه و جهان عرب نقش‌آفرینی کند.»

یونان اخیرا از تمایل این کشور برای ایفا نقش بین‌المللی و تبدیل شدن تدریجی به «میانجی‌گری منصف» به‌منظور حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای سخن می‌گوید. یونان از جمله اولین کشورهایی بود که در پی زلزله ویرانگر جنوب ترکیه و شمال سوریه آمادگی خود را برای کمک اعلام کرد. وزارت خارجه یونان پس از بحران روابط سوریه با اتحادیه اروپا در اقدامی ضد سوری و همسو با هم‌پیمانان اتحادیه اروپا از سفیر و دیپلمات‌های سوریه خواست که آتن را ترک کنند. این اقدام یونان در حالی بود که مقامات یونان در نشست‌های ضد سوری موسوم به دوستان سوریه شرکت داشتند!

یونان معمولا در مواضع سیاست خارجی خود، بر یکپارچگی سوریه و امنیت گروه‌های مذهبی و قومی به‌ویژه جامعه ارتدوکس یونانی و بر حمایت از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه و کشورهای همسایه سوریه به‌ویژه لبنان و اردن، تاکید دارد. در آغاز حملات مخالفان حکومت سوریه به سفارتخانه‌های سوریه در آلمان و انگلیس، سفارت این کشور در یونان نیز مورد حمله قرار گرفت. گروهی از مخالفان پس از تجمع در اطراف سفارتخانه این کشور در شهر آتن اقدام به شکستن شیشه‌های ساختمان سفارتخانه کردند. با آغاز درگیری‌ها در سوریه، یونان از جمله کشورهایی بود که خواستار قطع درگیری‌ها و خشونت‌ها در این کشور شد. سیاست یونان در قبال سوریه بارها مورد انتقاد احزاب چپ‌گرای این کشور قرار گرفت.

حزب کمونیست یونان دخالت‌های خارجی از طرف کشورهای امپریالیستی و ناتو در بحران سوریه را به‌مثابه پدیده‌ای آشکار در نظر می‌گیرد. دولت راست‌گرای یونان که در گذشته نیز مواضع مشابهی درخصوص سایر موضوعات بین‌المللی و به‌ویژه خاورمیانه داشته است و به‌دلیل بحران فراگیر اقتصادی و نیاز به حمایت اروپا، در اتخاذ چنین تصمیمی بسیار شتابزده عمل کرد. این موضع‌گیری دولت یونان با عکس‌العمل شدید احزاب سیاسی مخالف جنگ مواجه شد و احزاب سیاسی این کشور خواستار برگزاری اجلاس اضطراری پارلمان این کشور برای بررسی و تعیین مواضع کشور درباره مساله سوریه شدند و از دولت یونان خواستند تحت هیچ شرایطی با نیروهای مهاجم همراهی و همکاری نکند. احزاب سیاسی از سیاست دولت یونان درخصوص اتخاذ مواضع خصمانه علیه دولت سوریه انتقاد کردند. موضع‌گیری دولت با خشم احزاب سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد روبه‌رو شد.

 بخشی از سیاسمتداران یونانی مخالفت خود را با حضور نیروهای یونانی در جنگ علیه سوریه و استفاده نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های نظامی این کشور علیه سوریه اعلام کردند. سازمان و انجمن‌های مردم‌نهاد احزاب چپ‌گرای سیاسی نیز به نشانه مخالفت با جنگ آمریکا و هم‌پیمانانش چندین بار به برپایی تظاهرات اعتراضی و ضد جنگ در شهر آتن پایتخت یونان و دیگر شهرهای این کشور اقدام کردند. رسانه‌های خبری یونان پس از آغاز درگیری‌ها در سوریه، همراه با دولت اخبار ضد دولت بشار اسد را منتشر کرده و جنگ گروه‌های تروریستی مسلح علیه دولت سوریه را به‌عنوان جنگ داخلی و قیام مردمی این کشور علیه دولت بشار اسد معرفی کردند. در میان رسانه‌های گفتاری و نوشتاری نیز تعدادی تروریست‌های سوریه را مقصر اصلی این درگیرهای معرفی ‌کردند که به نیابت از آمریکا، تعدادی از کشورهای غربی و عربی به‌همراه ترکیه علیه ملت و دولت سوریه و در راستای تضعیف ارتش این کشور  می‌جنگند.