گاردین در گزارش ۲۶آوریل در همین رابطه نوشت، البشیر که سه دهه بر سودان حکومت کرد، طی یک خیزش مردمی در سال۲۰۱۹ سرنگون شد. او به‌دلیل نسل‌کشی و جنایات دیگری که در جریان درگیری در منطقه دارفور غربی سودان در دهه۲۰۰۰ مرتکب شده، تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) است. ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع موسوم به RSF که با همکاری هم البشیر را در جریان اعتراضات گسترده از قدرت برکنار کرده بودند، اکنون در سراسر پایتخت با یکدیگر می‌جنگند. درگیری‌ها در آخر هفته به زندان رسید و گزارش‌های ضد و نقیضی درباره اتفاقات مخابره شد. مقامات نظامی به آسوشیتدپرس گفتند که غیر از «عمر البشیر» افرادی همچون «عبدالرحیم محمد حسین» و «احمد هارون» - که هر دو در جریان بحران دارفور در پست‌های ارشد امنیتی بودند - تحت تدابیر شدید امنیتی به یک مرکز پزشکی نظامی در خارطوم منتقل شده‌اند.

 ارتش، نیروهای RSF را به پوشیدن لباس نظامی و حمله به زندان متهم کرد و گفت که آنها زندانیان را آزاد و این مرکز را غارت کردند.نیروهای RSF به رهبری محمد حمدان دقلو، این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که ارتش به‌عنوان بخشی از طرح خود برای بازگرداندن البشیر به قدرت، این مرکز را «به زور» تخلیه کرده است. هارون که تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی کیفری است، در بیانیه‌ای که از تلویزیون سودان پخش شد، گفت که به او و دیگر مقامات سابق دولت بشیر «آزادی» داده شده است. او گفت آنها به‌خاطر درگیری و کمبود آب و غذا و به‌دلیل امنیت خود زندان را ترک کردند. هارون گفت که آماده است در هر زمان که قوه قضائیه فعالیت خود را از سر گیرد، در برابر این نهاد حاضر شود و مسوولیت حفاظت از خود را بر عهده خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا بشیر که دوره‌های طولانی را در یک بیمارستان نظامی گذرانده است، با او بوده یا خیر؟ هم ارتش و هم نیروهای RSF تلاش کرده‌اند خود را به‌عنوان متحدان جنبش دموکراسی‌خواهانه کشور نشان دهند که در تلاش برای بازگرداندن این گذار آن به حکومت غیرنظامی هستند.

اما هر دو برای برکناری رهبران غیرنظامی از قدرت در کودتای دو سال پیش متحد شدند. در زندان «کوبر» تعدادی از فعالان پس از کودتا در بازداشت هستند. «احمد الفاتح»، یکی از آنها که آزاد شد، گفت حاضر است در یک پاسگاه پلیس خود را تسلیم کند؛ اما بر اساس بیانیه‌ای که وکلای مدافع او منتشر کرده‌اند، نتوانسته در میان ناآرامی‌ها جایی را پیدا کند که خود را تسلیم کند. هر دو کنشگر گفتند که با کم شدن آب و غذا جانشان در زندان در خطر است. به نظر می‌رسد ویدئوهایی که در فضای مجازی پخش می‌شود صف طولانی زندانیان را نشان می‌دهد که با کیسه‌هایی از وسایل شخصی روی شانه‌هایشان از زندان خارج می‌شوند. دادگاه کیفری بین‌المللی، بشیر، حسین و هارون را به اتهام نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی مرتکب شده در دارفور تحت پیگرد قرار داده است.