تاج‌گذاری در هیاهو

دیروز یکشنبه مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم در «وست مینستر آبی» برگزار شد. «الیزابت ملیموپولوس»، «پریانکار شانکار» و «نیلز آدلر» در گزارش زنده ۶مه در الجزیره نوشتند، این بازداشت‌ها پیش از برگزاری مراسم تاج‌گذاری بود. بر اساس این گزارش، حدود ۲۲۰۰میهمان در مراسم حضور داشتند. این در حالی است که در مراسم تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم در سال۱۹۵۳، حدود ۸هزار نفر حضور داشتند. نظرسنجی «یوگاو» در بریتانیا نشان می‌دهد که فقط ۳۳درصد از پاسخ‌دهندگان برای این مراسم اهمیت قائلند. پیش از شروع مراسم تاج‌گذاری، نیروهای مسلح به سمت محل مراسم رژه رفتند. نزدیک به پنج هزار نفر از نیروهای مسلح بریتانیا با قطارهای ویژه از مناطق مختلف وارد لندن شدند. نیروهای زمینی، دریایی و هوایی بریتانیا و نیروهای همسود در مراسم حضور داشتند. اما این مراسم حواشی عجیبی داشت که به برخی از آنها اشاره می شود:

اول) دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین و همسر رئیس‌جمهوری این کشور، اولنا زلنسکا از نخستین میهمانان از میان سیاستمداران جهان هستند که برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری وارد کلیسای وست‌مینستر شدند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این مراسم شرکت نکرد و به جای او، همسرش به همراه نخست‌وزیر اوکراین به لندن سفر کردند. همچنین جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهور آمریکا به همراه دختر بزرگش «فینگان» در کنار برخی دیگر از رهبران جهان از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و دیگر رهبران و مقام‌های فعلی و سابق بریتانیایی (مانند لیز تراس، بوریس جانسون، ترزا می و دیگران) در این مراسم حضور داشتند. در این میان، حمزه یوسف (وزیر اول اسکاتلند) و همسرش نادیا با دامن سنتی اسکاتلندی وارد مراسم شدند.

دوم) جولیان آسانژ، پایه‌گذار استرالیایی ویکی لیکس که در زندان بلمارش در لندن محبوس است، در نامه‌ای به چارلز سوم، او را دعوت به بازدید از این زندان کرد.

سوم) تدابیر امنیتی گسترده‌ای در لندن و حوالی آن برقرار بود. به نوشته گزارشگران الجزیره، نزدیک به ۲۰هزار نیروی امنیتی، برگزاری این مراسم را در کنترل داشتند. مقام‌های اسکاتلندیارد می‌گویند: «این بزرگ‌ترین عملیات تامین امنیت در بریتانیاست؛ حتی بزرگ‌تر از المپیک و خاکسپاری ملکه.» پادشاه به همراه همسرش «کامیلا» کاخ باکینگهام را ترک و به سوی وست مینستر رفتند. کالسکه طلایی او از میدان ترافالگار عبور کرده و بعد از عبور از برابر وایت‌هال که وزارتخانه‌های مهم در آن قرار دارد، وارد خیابان پارلمان شد. چارلز و همسرش کامیلا سوار بر کالسکه سلطنتی جشن‌های ۶۰سالگی سلطنت ملکه الیزابت دوم این مسیر را طی خواهند کرد. پس از تاج‌گذاری، پادشاه و ملکه به کاخ باکینگهام بازگشتند.

آنها در مسیر بازگشت سوار کالسکه سلطنتی «طلایی» شدند که ۲۶۰سال قدمت دارد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز را لحظه‌ای «خارق‌العاده از غرور ملی» و «نمایش روشنی از شخصیت مدرن» بریتانیا توصیف کرد. او در توییتی نوشت: «هیچ کشور دیگری نمی‌تواند چنین نمایش خیره‌کننده‌ای اجرا کند. اما همه چیز به تماشایی بودن این مراسم، ختم نمی‌شود. این بیانی پر غرور از تاریخ، فرهنگ و سنت‌های ماست» که در جریان آن «دورانی جدید متولد می‌شود.» چارلز سوم چهلمین پادشاهی خواهد بود که از سال۱۰۶۶ در کلیسای «وست مینستر » تاج‌گذاری می‌کند.

مارک لندر در گزارشی زنده در نیویورک‌تایمز که دیروز یکشنبه از مراسم ارائه می داد نوشت، این مراسم باشکوه از قرن هشتم جریان دارد تا امروز که قرن۲۱ است و در وسط کلان شهر لندن قرار داریم. او نوشت در این روز بارانی در لندن ده‌ها هزار نفر صف کشیده‌اند تا شاهد این مراسم باشند. «اما بابولا»، هم در گزارش دیروز یکشنبه در نیویورک‌تایمز به جنبه دیگری از مراسم تاج‌گذاری اشاره کرد و نوشت درحالی‌که بریتانیایی‌ها مشغول آماده‌سازی برای برگزاری مراسم تاج‌گذاری بودند، اما در گوشه دیگری از این کشور افرادی بودند که به دنبال پایان سلطنت بودند. یک دانش‌آموز ۲۱ساله در شهر شمالی لیدز، ۵۰ توپ ساحلی را سفارش داد که روی آن نوشته شده بود: «دیگر خانواده سلطنتی وجود ندارد.» قرار بود این توپ‌ها در میدان ترافالگار به میان مردم پرتاب شود که با دستگیری رهبر حزب «جمهوری» این اقدام ناکام ماند.

در جریان وقایع مربوط به مرگ ملکه الیزابت دوم در سال گذشته، جنبش جمهوری‌خواهان بریتانیا از اینکه در زمان عزاداری گروهی «بی احساس» به نظر برسد، دست از کار کشیدند. اما توجه دوباره به خانواده سلطنتی باعث شد مخالفان سلطنت که هزاران نفر از اعضای آن از نوجوانان تا ۹۰ساله‌ها را شامل می‌شود، استراتژی جدیدی را پذیرفته‌اند. آنها گفتند که حداقل هزار نفر از اعضایشان با لباس های زرد، در دست داشتن بنرها و شعار «چارلز پادشاه من نیست» در تظاهرات شرکت کنند. این گروه مخالف سلطنت به دنبال این است تا از تاج‌گذاری پادشاه چارلز به‌عنوان مدرکی بر پوچ بودن سلطنت در عصر حاضر استفاده کند.

به نوشته بابولا، گزارشگر نیویورک‌تایمز، محبوبیت چارلز کمتر از مادر تاجدارش است و همین می‌تواند امیدهای ضد سلطنت طلبان را افزایش دهد. با وجود اینکه در نظرسنجی یوگاو، ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که همچنان ترجیح می‌دهند که یک نفر به عنوان پادشاه برگزیده شود، اما ضد سلطنت‌طلبان بر این باورند که تغییراتی در راه است. حدود ۳۲درصد از مردمی که در فاصله سنی ۱۸ تا ۲۲سال قرار داشتند، مدافع این ایده هستند.