مارادونای شرق آسیا کجاست؟

 به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌ان، همان‌طور که یک مفسر ایتالیایی زمانی او را «کره شمالی کوچک»، توصیف کرد، هان به‌خصوص قد بلندی نداشت اما با سرعت بالا، تکل‌‌‌های قوی و ضربه سر کشنده‌‌‌اش جلوی دروازه همچنان می‌توانست در بین بهترین‌‌‌های اروپا رقابت کند. مهاجم جوان پیونگ‌‌‌یانگ به‌‌‌سرعت توجه کارشناسان و هواداران فوتبال را به خود جلب کرد - نه فقط به خاطر سابقه منحصر به فردش، بلکه به دلیل مهارت فنی‌‌‌اش. هان جون هیا، مفسر فوتبال کره‌‌‌جنوبی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان اسپورت گفت: «فیزیک او بزرگ نبود، اما در موقعیت‌‌‌یابی سریع بود و می‌توانست به خوبی ضربه سر بزند.» به گفته رسانه تبلیغاتی سوگ‌‌‌وانگِ کره‌شمالی، هان در بازگشت به خانه به‌‌‌عنوان «بازیکن امیدوار‌کننده‌‌‌ای که توجه دنیای فوتبال اروپا را به خود جلب کرد»، تحسین شد.

اما روزهای خوب پس از اعمال تحریم‌‌‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌‌‌شمالی به دلیل انجام ششمین آزمایش هسته‌‌‌ای این کشور در سال ۲۰۱۷ ادامه نداشت. این تحریم‌‌‌ها به کشورهای عضو دستور می‌‌‌داد تا همه اتباع کره‌‌‌شمالی را که در حوزه قضایی مربوطه خود کار می‌‌‌کنند، به کشورشان بازگردانند، زیرا این نگرانی وجود دارد که «پول خارجی» برای حمایت از برنامه‌‌‌های هسته‌‌‌ای و تسلیحاتی کیم جونگ اون منتقل شده است. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، پایان سال ۲۰۱۹ را به عنوان آخرین مهلت بازگشت به کشور قرار داد. اما همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به بستن کامل مرزهای کره‌‌‌شمالی شد و بازگشت هان و سایر اتباع کره‌‌‌شمالی را که به کشورشان برگشته‌‌‌اند، غیرممکن کرد. او قرار بود در سال ۲۰۲۱ طبق تحریم‌‌‌های سازمان ملل از قطر خارج شود و از آن زمان ناپدید شده است. تحقیقات سی‌‌‌ان‌‌‌ان در مورد داستان او، نور جدیدی بر ناپدید شدن او تابانده است.

1 copy

پیونگ‌‌‌یانگ

هان در سال 1998 در پایتخت کره‌‌‌شمالی، پیونگ‌‌‌یانگ به دنیا آمد. به جز ثبت‌نام او در مدرسه معتبر بین‌المللی فوتبال پیونگ‌‌‌یانگ که مطابق با عشق شناخته شده کیم جونگ اون به ورزش تاسیس شد، اطلاعات کمی در مورد زندگی او وجود دارد. هنگامی که کیم در سال 2012 زمام رژیم را در دست گرفت، ورزش به پنجره‌‌‌ای نادر برای کشوری تبدیل شد که اغلب از بقیه جهان پنهان است. بر اساس گزارش وزارت اتحاد کره‌‌‌جنوبی، رهبر کره‌‌‌شمالی از ورزش به عنوان مانوری در راستای قدرت نرم استفاده می‌کند و با سرمایه‌گذاری در ورزش قهرمانی در سطح بین‌المللی و ورزش عمومی برای تقویت دفاع و نیروی کار، برای تبلیغ کشورش بهره‌‌‌برداری می‌کند. به همین منظور کره‌‌‌شمالی شروع به افزایش مشارکت در رویدادهای ورزشی بین‌المللی کرد، از جمله بازی‌‌‌های المپیک تابستانی 2012 لندن و المپیک زمستانی 2018 به میزبانی کره‌‌‌جنوبی - که از نظر فنی همچنان در شرایط جنگی با همسایه شمالی خود است.

حتی در پیونگ‌‌‌چانگِ 2018، دو کشور در مراسم افتتاحیه با پرچم اتحاد کره با هم راهپیمایی کردند و به عنوان یک تیم کره‌‌‌ای متحد در هاکی روی یخ زنان شرکت کردند. باز شدن درهای کره‌‌‌شمالی از طریق ورزش، چیزی بود که به نظر می‌‌‌رسید حالا حالاها مرزها را به روی باقی دنیا باز نگه دارد. یورن اندرسن، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال مردان کره‌‌‌شمالی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان اسپورت گفت که او در طول حضورش در پیونگ‌‌‌یانگ بین سال‌‌‌های 2016 و 2018 ارتباط محدودی با مردم کره‌‌‌شمالی داشت اما تاکید کرد که در این کشور همه ورزش‌‌‌ها محبوب هستند. او ادامه می‌‌‌دهد: «برخی از کانال‌‌‌های تلویزیونی محلی وجود داشتند- نه به شکل زنده - که گاهی اوقات فوتبال اروپایی را در هفته نشان می‌‌‌دادند؛ شاید یکی از بوندسلیگا [در آلمان]، یکی از لالیگا [اسپانیا]، یکی از ایتالیا، انگلیس... فکر می‌‌‌کنم بسیاری آن بازی‌‌‌ها را تماشا می‌‌‌کردند.» در سال 2013، کیم مدرسه بین‌المللی فوتبال پیونگ‌‌‌یانگ را در مرکز جزیره رونگنا تاسیس کرد تا استعدادهای فوتبال را پرورش دهد، دانش‌‌‌آموزان را به خارج از کشور بفرستد و از کارشناسان میزبانی کند.

به همین منظور نمایندگانی از سازمان جهانی فوتبال فیفا در سال 2014 برای کمک به آموزش تیم‌‌‌ها و مربیان محلی به پیونگ‌‌‌یانگ دعوت شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، بازیکنان فوتبالی که خارج از این کشور هستند، در تلاش برای ارتقای استاندارد کشورشان در این ورزش تا «به سطح جهانی» هستند. مدرسه فوتبال همچنین دارای امکانات و برنامه‌‌‌های انحصاری بود که برای کمک به پرورش استعدادهای جوان طراحی شده بود. به گفته سوگ‌‌‌وانگ، تنها چند ماه پس از تاسیس آن، 14 دانش‌آموز به اسپانیا و 15 دانش‌آموز با هزینه دولتی به ایتالیا فرستاده شدند تا در باشگاه‌‌‌های آن کشورها فوتبال یاد بگیرند. در میان بسیاری از افرادی که از برنامه نخبگان معتبر فارغ‌التحصیل شدند، هان کوانگ سونگ بیش از همه برجسته بود.

شهرت ملی او در یک ویدئوی یوتیوب که در کانالی توسط «یومی» منتشر شده آشکار است. کارشناسان وبلاگ‌‌‌نویس معتقدند این کانال یوتیوب احتمالا مربوط به مقامات عالی‌‌‌رتبه کره‌‌‌شمالی بوده و ممکن است بخشی از یک کمپین تبلیغاتی با هدف تغییر نام و وجهه بین‌المللی این کشور باشد. یک شهروند پیونگ‌‌‌یانگی را می‌توان در این ویدئو دید که به کره‌‌‌ای می‌‌‌گوید: «من هان را دوست دارم. مهارت‌‌‌های او بالا و در دریبل زدن بسیار خوب است.»

زمانی که هان توسط مرکز پیشاهنگی جوانان ایتالیایی «آی‌‌‌اس‌‌‌ام آکادمی» از طریق برنامه شناسایی استعدادها به خدمت گرفته شد؛ او به بزرگ‌ترین داستان موفقیت از تلاش‌‌‌های کیم برای تبدیل کشورش به یک قطب ورزشی تبدیل شد.در سال 2015، این نوجوان جاه‌‌‌طلب چمدان‌‌‌های خود را برای حضور در پروجا - پایتخت منطقه اومبریا در مناطق مرکزی ایتالیا، واقع در حدود 105 مایلی شمال رم بست. او به نزد دوست کره‌‌‌شمالی خود، چوئه سونگ هیوک، رفت.

85

کوچ به اروپا

در آکادمی «آی‌‌‌اس‌‌‌ام»، این زوج به فوتبالیست‌‌‌های جوان از سرتاسر جهان پیوستند و رویای یکسانی برای عبور از مسیر رقابتی بازی حرفه‌‌‌ای در یکی از لیگ‌‌‌های برتر اروپا داشتند. آکادمی با افتخار عکسی از هان را در وب‌سایت خود به عنوان بازیکنی نشان می‌‌‌دهد که «به هدف خود رسیده و وارد دنیای فوتبال حرفه‌‌‌ای شده است.» همچنین دوست هان، چوئه، برای ای‌‌‌سی پروجا کالاچیو که در لیگ‌‌‌های پایین ایتالیا حضور دارد، بازی کرد. قبل از یک آزمایش موفق با تیم جوانان کالیاری، هان حداقل یک سال را در آکادمی گذراند و با این آزمون موفقیت‌‌‌آمیز، او روی ریل قرار گرفت و بیش از پیش شناخته شد.

مکس کانزی، مربی زیر 19 سال کالیاری به سی‌‌‌ان‌‌‌ان اسپورت گفت: «به یاد دارم که مدیرم ماریو برتا گفت ما یک بازیکن از کره‌‌‌شمالی داشتیم که بسیار خوب تلاش می‌‌‌کرد و از من خواست ببینم آیا او به اندازه‌‌ کافی خوب است یا نه.» کانزی با یادآوری اینکه در ابتدا از دیدن این بازیکن خودداری کرده است، گفت: «من به نوعی ناراحت بودم زیرا در آن شنبه بازی مهمی داشتیم.» او تمرینات خود را شروع کرد و بعد از 20 دقیقه به کمک مربی‌‌‌ام نگاه کردم و گفتم: «به ماریو بگو باید بیرون بیاید. ما یک مشکل داریم - او خیلی خوب است.» با این حال، با توجه به آنچه کانزی به عنوان «مشکلات بوروکراتیک» و «سر و صداهایی در اطراف» توصیف کرد، نوشتن نام او روی کاغذ (برای حضور در ترکیب)، بیشتر از حد معمول طول کشید.

وی گفت: «یکی در پارلمان [ایتالیا] حتی این سوال را مطرح کرد که آیا این کار درست است زیرا ما [ایتالیا] علیه [امضای قرارداد با] کره‌‌‌شمالی تحریم‌‌‌هایی وضع کرده‌‌‌ایم» اما معلوم شد که این یک پیگیری ارزشمند برای کالیاری بود. به گفته کانزی، مهاجم کره‌‌‌شمالی که در مارس 2017 به تیم جوانان باشگاه زیر نظر کانزی پیوست، به سرعت با گلزنی در اولین بازی رده سنی جوانان ارزش خود را ثابت کرد و به گفته کانزی، فورا به تیم اصلی سری «آ» صعود کرد. هان اولین گل خود را در لیگ برتر، تنها یک هفته پس از اولین بازی حرفه‌‌‌ای‌‌‌اش در 2 آوریل 2017 به ثمر رساند. این اولین باری بود که یک بازیکن کره‌‌‌شمالی در یکی از پنج لیگ اصلی اروپا گلزنی می‌‌‌کرد. هان از کره‌‌‌شمالی آمده بود و نمی‌‌‌دانست چگونه انگلیسی یا ایتالیایی صحبت کند اما طولی نکشید که با فرهنگ غربی سازگار شد - چیزی که در سرزمین مادری او ممنوع بود. کانزی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان اسپورت گفت: «در ابتدا کار آسانی نبود زیرا او انگلیسی یا ایتالیایی نمی‌دانست.

اما او خیلی سریع ایتالیایی را یاد گرفت.» نیکلاس پنینگتون، هم‌تیمی سابقش در کالیاری، از هان به عنوان «بازیکن بسیار بسیار خوب» در زمین و «مرد کمی خجالتی اما واقعا خوب» در بیرون از زمین یاد می‌‌‌کند. او می‌‌‌گوید: من یکی از اولین کسانی بودم که با او صحبت و به او کمک کردم تا زودتر به شرایط عادت کند. چند باری او را سوار ماشین کردم و با من به تمرین آمد.» پنینگتون به یاد می‌‌‌آورد که چند‌‌‌بار از هان و چوئه در مورد کره‌‌‌شمالی پرسیده است. پنینگتون ادامه داد: «اما آنها واقعا چیزی نگفتند. فکر می‌‌‌کنم حتی می‌توانستید ببینید که آنها از گفتن چیزی می‌‌‌ترسیدند. آنها می‌‌‌گفتند که «نمی‌‌‌دانم»، چیزهای مهمی نمی‌‌‌پرسیدم و جزو مسائل عادی بود، اما محتاط بودند و نمی‌‌‌خواستند چیزی در مورد آن بگویند.»

پنینگتون گفت: «هان همچنین به سختی در مورد خانواده خود در پیونگ‌‌‌یانگ صحبت می‌‌‌کرد.» پنینگتون افزود: به یاد دارم که [هان] در مورد خانواده‌‌‌اش صحبت می‌‌‌کرد و می‌‌‌گفت خانواده‌‌‌اش آنجا هستند، او دلش برای آنها تنگ شده بود. او نمی‌‌‌دانست چه زمانی به خانه خواهد رفت و آنها را خواهد دید. بدیهی است که برای آنها هیچ‌‌‌چیز آسان نبود. او دوست داشت که یک‌‌‌بار فقط به خانه برگردد و دوباره به ایتالیا برگردد. حالا که به یاد می‌‌‌آورم، فکر می‌‌‌کنم که خیلی احمقانه بود که از او سوال کنم در کره‌‌‌شمالی چه می‌‌‌کند و بعد آن را با کارهایی که ما در ایتالیا می‌‌‌کردیم، مقایسه کنم.»

کانزی، که به مدت سه سال در کودکی در سئول زندگی کرد، همچنین گفت که هان «بسیار خجالتی و بسیار مودب» بود. «وقتی هان برای اولین بار وارد شد، از چند کلمه کره‌‌‌ای که می‌دانستم استفاده کردم و «annyeonghasaeyo» (سلام به زبان کره‌‌‌ای) گفتم، و او گفت: «وای، اینجا چه خبر است؟» او ادامه داد: وقتی در اولین وعده غذایی لیوان آب را داد، من «kamsahabnida» (متشکرم به زبان کره‌‌‌ای) گفتم. کانزی تصریح کرد: «فوتبال عجیب است، زیرا وقتی در یک تیم بازی می‌‌‌کنید و بازیکن خوبی هستید، همه شما را دوست دارند. او آمد و همه بلافاصله دیدند که او چقدر بازیکن خوبی است.» هان در ویدئویی که در سال 2018 توسط کالیاری منتشر شد، به زبان ایتالیایی روان گفت: «اینجا در کالیاری، همه مرا دوست دارند. احساس می‌‌‌کنم در خانه هستم.»

به نقل از سایت ترنسفر مارکت، در حالی که هان با کالیاری قرارداد داشت، او به صورت قرضی به پروجا و زیر 23 سال یوونتوس فرستاده شد، تا اینکه یوونتوس در ژانویه 2020 طی یک انتقال شوک‌آمیز با مبلغ 74/ 3 میلیون دلار (5/ 3 میلیون یورو) جهان را به شگفتی واداشت. کانزی گفت: «این یک معامله بزرگ برای کالیاری بود، زیرا او بیهوده وارد زمین شد.» کانزی افزود: «بله، من کاملا شگفت‌زده شدم [یوونتوس علاقه‌‌‌مند بود]. فکر می‌‌‌کردم او بازیکن بسیار خوبی است، اما جوان بود و نمی‌توانستم تصور کنم تا کجا می‌تواند پیش برود. ما چند بازیکن دیگر در تیم داشتیم که کاملا شبیه او بودند که البته اخبار بسیار کمتری از آنها منتشر شد زیرا این واقعیت که او یک بازیکن از کره‌‌‌شمالی است، این مساله را بزرگ می‌‌‌کرد.» بازی در سری «آ» نقطه عطفی برای هان بود، اما انتقال به بیانکونری - همان‌طور که هواداران یوونتوس می‌‌‌گویند - موفقیت بزرگ‌تری بود.

هان در یک پست مکتوب از طریق مرکز آموزش بین‌المللی آی‌‌‌اس‌‌‌ام گفت: «راه درازی بوده است اما در نهایت می‌توانم بگویم رویای من [پس از] به ثمر رساندن اولین گلم در سری «آ» و تبدیل شدن به اولین بازیکن اهل کره‌‌‌شمالی که پیراهن مهمی مانند یوونتوس را بر تن می‌‌‌کند، محقق شد. رویای من به حقیقت پیوست!»

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، رویای هان برای پوشیدن لباس‌‌‌های مشکی و سفید معروف تنها یک هفته طول کشید، زیرا یوونتوس او را در همان ماه به الدحیل قطر فروخت. در حالی که هان در سال 2017 سفر پر‌ماجرای خود را در قاره سبز تازه آغاز کرده بود - که نقطه عطفی برای کره‌‌‌شمالی بود - کشور زادگاهش با آزمایش اولین موشک بالستیک قاره‌‌‌پیما، تنش‌‌‌ها را در شبه‌‌‌جزیره کره افزایش داد. سپس در 3 سپتامبر 2017، کره‌‌‌شمالی ششمین آزمایش هسته‌‌‌ای خود را انجام داد که باعث شد شورای امنیت سازمان ملل فهرستی از تحریم‌‌‌ها را اعمال کند.

تحریم‌‌‌ها همه کشورهای عضو را ملزم می‌‌‌کرد تا مجوزهای کار برای اتباع کره‌‌‌شمالی را در حوزه قضایی خود متوقف کنند و سه ماه بعد، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت که ممنوعیتی را برای همه اتباع کره‌‌‌شمالی که در خارج از کشور کار می‌‌‌کنند در نظر بگیرد و «درآمدهای صادراتی خارجی ارزآورشان را متوقف کند». آنها باید حداکثر تا 22 دسامبر سال 2019 به کره باز می‌‌‌گشتند.

هان با داشتن پاسپورت کره‌‌‌شمالی، به‌‌‌رغم استعداد فوق‌‌‌العاده‌‌‌اش در فوتبال، از این تحریم‌‌‌ها مستثنی نبود. اما مشخص نیست که یوونتوس و الدحیل چگونه در ژانویه 2020 برنامه‌‌‌های خود را پیش بردند که از مهلت قانونی شورای امنیت سازمان ملل هم گذشتند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان با ساندرو استمپرینی، نماینده سابق هان و الدحیل تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد. یوونتوس هم در این زمینه توضیحی نداد. کانزی گفت: «من نمی‌‌‌دانم که آیا او در آن زمان در سطحی بود که برای یوونتوس بازی کند یا خیر. بعد چه اتفاقی افتاد، من نمی‌‌‌دانم. او برای بازی به تیمی از قطر رفت.»

کوچ به قطر

دوران امیدبخش هان در ایتالیا به پایان رسیده بود، اما این جوان با‌استعداد به گرمی مورد استقبال باشگاه رده بالای الدحیل قطر قرار گرفت. از زمان پیوستن به این باشگاه در ژانویه، در اواسط فصل 2020-2019 لیگ ستارگان قطر، او در 10 بازی لیگ به میدان رفت و سه گل به ثمر رساند و نقش مهمی در قهرمانی این باشگاه در لیگ ایفا کرد. قطر با کره‌‌‌شمالی قراردادی پنج ساله به ارزش 60/ 4 میلیون دلار (4310000 یورو) تا فصل 2024-2023 امضا کرده بود.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد از اواسط سال 2020، الدحیل به هان بین فوریه و آوریل 2020 حدود 296‌هزار و 200 دلار (270‌هزار یورو) حقوق داده بود. اگرچه هان عملکرد تحسین‌‌‌برانگیزی در زمین بازی داشت، اما همچنان که شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیت ارزآوری برای سایر کره‌‌‌شمالی‌‌‌هایی که در خارج از کشور کار می‌‌‌کنند، ایجاد کرده بود، این سوال مطرح است که آیا او پولی را به کشورش فرستاده است یا خیر؟ سند سازمان ملل نشان می‌‌‌دهد که هان به یک بانک قطری تعهد داده است که «هیچ هزینه یا مبلغی را به کره‌‌‌شمالی در هیچ موردی منتقل نکند».

چوئه، استعداد و دوست دیگر فوتبال، که با هان به ایتالیا سفر کرده بود، پس از آغاز تحقیقات پارلمان ایتالیا به دلیل نگرانی از تصرف دستمزدش توسط رژیم کیم، فرصت بازی برای باشگاه سری «آ» فیورنتینا را از دست داد. سی‌‌‌ان‌‌‌ان برای اظهارنظر در مورد درخواست تجدید نظر فیورنتینا به دلیل نقض تحریم‌‌‌های اتحادیه اروپا در مورد چوئه، به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) مراجعه کرده است. دادگاه حکمیت ورزش پس از بررسی سوابق خود گفت که پرونده چوئه به نظر نمی‌رسد هرگز به این سازمان ارجاع داده شده باشد. اگرچه در مورد هان مشخص نیست که آیا او پول را به رژیم کیم پس می‌‌‌فرستاد، اما به‌‌‌طور گسترده گزارش شده است که کره‌‌‌شمالی اغلب کارگران خود را در خارج از کشور مجبور می‌‌‌کند تا برای دولت به خانه پول ارسال کنند.

هیات کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل در گزارش دیگری که در مارس 2020 منتشر شد، گفت که در حال تحقیق در مورد اتباع کره‌شمالی مظنون به کسب درآمد در خارج از کشور است که شامل «متخصصانی مانند بازیکنان ورزشی» نیز می‌شود. آخرین بازی هان برای الدحیل در 21 آگوست 2020 بود که در فینال فصل مقابل الاهلی از روی نیمکت به زمین آمد. هان 21 ساله در آن زمان در حالی که او و هم‌تیمی‌‌‌هایش در الدحیل جام لیگ ستارگان قطر را بالا می‌‌‌بردند، با یک تی‌‌‌شرت قرمز که روی آن نوشته شده بود: «قهرمانان»، دستانش را بالا و پایین می‌‌‌کرد. این آخرین باری است که طرفداران فوتبال هان را در یک بازی حرفه‌ای می‌‌‌بینند. در زمان شروع فصل جدید در ماه بعد، هان رفته بود - دیگر نه در ترکیب اصلی و نه روی نیمکت، بدون هیچ خبری از انتقال به تیم دیگر، اثری از هان نبود.

ماه‌‌‌ها بدون هیچ‌گونه به‌‌‌روز‌رسانی در مورد محل نگهداری هان گذشت تا اینکه گزارش نهایی شورای امنیت سازمان ملل از هیات کارشناسان که در مارس 2021 منتشر شد، تایید کرد که قرارداد این بازیکن با الدحیل در اوایل همان سال فسخ و او از قطر اخراج شده است. سی‌‌‌ان‌‌‌ان برای اظهارنظر با مقامات الدحیل و قطر تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد. با این حال، زمانی که جهان وارد دومین سال کامل همه‌گیری کووید-19 در سال 2021 شد، کره‌‌‌شمالی مرزهای خود را بسته نگه داشت و ورود همه افراد و کالاها را به دلیل ترس از ویروس محدود کرد. کیم جونگ اون حتی چند مقام ارشد را در سال 2021 برکنار کرد که نتوانستند تلاش‌‌‌های سختگیرانه پیشگیری از کووید-19 را در کشور اجرا کنند. بسته شدن سرسختانه مرزها باعث شد هان سرگردان شود.

بر اساس نامه‌‌‌ای که در گزارش نهایی شورای امنیت سازمان ملل از هیات کارشناسان پیوست شده است، هان در 26 ژانویه 2021 زمانی که از دوحه اخراج شد، سوار هواپیمای قطر ایرویز شد. با این حال، یک مقام آگاه به سی‌‌‌ان‌‌‌ان تاکید کرد که او هرگز به کره‌‌‌شمالی بازنگشت و این پرواز هان را به رم بازگردانده است. اندرسن مربی سابق هان به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «می‌‌‌دانم که مدیریتش او را به ایتالیا بازگرداند. فکر می‌‌‌کنم او هنوز آنجاست، اما نمی‌تواند بیشتر فوتبال بازی کند... برای او بسیار بدشانسی است که هنوز بازی نمی‌‌‌کند و نمی‌تواند شاهد پیشرفت خود باشد.» سی‌‌‌ان‌‌‌ان با وزارت خارجه ایتالیا و فیفا تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

به گفته یکی دیگر از مقامات آگاه از موضوع، آخرین بار گزارش شد که هان در سال 2021 در یکی از اتاق‌‌‌های مربوط به سفارت کره‌‌‌شمالی در رم به شکل ناشناس زندگی می‌‌‌کند و در انتظار ازسرگیری پروازهای بازگشت به پیونگ یانگ است. بر اساس گزارش نهایی شورای امنیت سازمان ملل از هیات کارشناسان، چوئه که همراه هان به ایتالیا سفر کرده بود، در سال 2021 «به دلیل تعلیق پروازهای بین‌المللی برای ورود به کره‌‌‌شمالی» همچنان در این کشور است. این مقام افزود که برخی از سفارت‌‌‌های کره‌‌‌شمالی اتباع این کشور را که نمی‌توانند به خانه بازگردند، اسکان داده‌‌‌اند، زیرا مرزها همچنان بسته هستند و بعضی از آنها ده‌‌‌ها تن و بلکه بیشتر از این رقم را در بلوک‌‌‌های اقامتی خود جای داده‌‌‌اند. به این بلوک‌‌‌ها، بلوک‌‌‌های ترانزیتی گفته می‌شود.

یک مقام دولتی کره جنوبی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت که به‌رغم تحریم‌‌‌های سازمان ملل، «بیش از 100‌هزار کارگر کره شمالی در حدود 40 کشور، عمدتا در چین و روسیه، اقامت دارند و سالانه بیش از 200 تا 300 میلیون دلار ارز خارجی دریافت می‌‌‌کنند.» در حالی که وضعیت هان همچنان موضوع حدس و گمان است، برای کانزی و اندرسن، از بین رفتن رویاهای هان برای بازی در یک باشگاه مشهور فوتبال - صرفا به خاطر شرایط تولد او - شاید بزرگ‌ترین شرمساری برای دنیای فوتبال باشد. کانزی می‌‌‌گوید: «بازگشت به آن سطح آسان نخواهد بود، اما ممکن است. اگر او فرصتی برای بازگشت داشته باشد، انگیزه بسیار خوبی دارد... البته، این یک شغل خوب با پول خوب بود، بنابراین یک خسران بزرگ برای او است.» اندرسون با ابراز تاسف می‌‌‌گوید: «تقریبا دو سال است که او فوتبال بازی نکرده است، فکر می‌‌‌کنم او فقط با یک تیم کوچک تمرین می‌‌‌کند، نمی‌‌‌دانم کدام است، اما او فوتبال بازی نمی‌‌‌کند. بنابراین، او کیفیت خود را از دست داده است.» او ادامه می‌‌‌دهد: «من برای او بسیار متاسفم که مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد. او استعداد بزرگی بود.»

3