در مجموع، مهاجرت به ترکیه از سال۲۰۲۱ بیش از ۳۳درصد کاهش یافته است. روس‌ها ۲۵درصد از کل خارجی‌ها را تشکیل می‌دهند و در صدر فهرست اتباع خارجی واردشده به کشور قرار دارند. بر اساس این آمار، اوکراینی‌ها دومین گروه بزرگ از اتباع خارجی هستند، با ۸درصد یا نزدیک به ۴۰هزار اوکراینی. این جهش عظیم ناشی از جنگ جاری روسیه در اوکراین است. روسیه در فوریه۲۰۲۲ به همسایه خود حمله کرد که باعث مهاجرت دسته‌جمعی صدها هزار روس مخالف جنگ شد. ترکیه خواستار پایان درگیری شده است؛ اما در طول جنگ موضعی بی‌طرف نشان داده و به‌عنوان شریک هر دو کشور عمل می‌کند. در سال۲۰۲۲ نزدیک به ۲۶هزار نفر از ایران، بیش از ۲۱هزار و ۵۰۰نفر از افغانستان و نزدیک به ۲۰هزار عراقی به ترکیه مهاجرت کردند.

استانبول بزرگ‌ترین کلان شهر ترکیه دارای بیشترین جمعیت مهاجر خارجی است و ۵/ ۳۴درصد از اتباع خارجی در ترکیه در این شهر زندگی می‌کنند. پس از استانبول، آنتالیا با ۸/ ۱۴درصد اتباع خارجی، پایتخت ترکیه، آنکارا با ۴/ ۵درصد، بورسا با ۹/ ۳درصد و مرسین با ۸/ ۳درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آنتالیا با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره در این استان که در میان تورم بالا و بحران حاد هزینه‌های زندگی به شکایات مردم محلی دامن زده است؛ به‌ویژه در میان مهاجران روسی و اوکراینی محبوبیت دارد. در سال۲۰۲۱، اتباع عراقی و ایرانی به ترتیب اولین و دومین گروه بزرگ اتباع خارجی واردشده به کشور ترکیه بودند.

در عین حال بر اساس گزارش سال۲۰۲۲، عراقی‌ها و ایرانی‌ها بیشترین گروه خارجی‌هایی را تشکیل می‌دهند که ترکیه را ترک کرده‌اند، در میان بیش از ۳۲۵هزار تبعه خارجی که این کشور را ترک کرده‌اند. بیش از ۶۵هزار عراقی و نزدیک به ۳۳هزار ایرانی در سال۲۰۲۲ از ترکیه خارج شدند. بر اساس آمار منتشرشده در روز دوشنبه، حدود ۱۴۰هزار شهروند ترکیه وطن خود را ترک کردند که جهشی نزدیک به ۴۰درصدی نسبت به سال۲۰۲۱ است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کل مهاجران خارجی و اتباع ترکیه‌ای که ترکیه را ترک کرده‌اند از سال۲۰۲۱ در حدود ۶۲درصد افزایش یافته است.