سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت اسد جدا شد

جهاد مقدسی، سخنگوی سابق وزارت خارجه سوریه/ عکس: AFP

پوتین: روسیه وکیل رژیم سوریه نیست

گروه بین‌الملل- وب سایت خبر‌آنلاین گزارش داد که سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت بشار اسد جدا شده‌ و به لندن رفته است.

به گزارش خبر‌آنلاین، یک منبع دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه به خبرنگار رویترز در قاهره روز دوشنبه گفت: «جهاد مقدسی» سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت بشار اسد جدا شد و این کشور را ترک کرد. این منبع که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: «همه آن چیزی را که می توانم بگویم این است که مقدسی در خارج از سوریه است.»

مقدسی از اقلیت مسیحی است و در هنگام فعالیت در سفارت سوریه در لندن توانست دکترای رسانه را دریافت کند. او در ماه‌های گذشته به شدت از عملکرد حکومت اسد در مقابله با ناآرامی‌های داخلی دفاع کرد.

رویترز درباره مقدسی می‌نویسد: «این دیپلمات سابق که علاوه بر عربی ، انگلیسی و فرانسه را به خوبی صحبت می‌کند از نفوذ قابل ذکری در حکومت سوریه برخوردار نبود حکومتی که از سوی دستگاه امنیتی مورد حمایت قرار می گیرد و وزارت خارجه از تاثیرگذاری بر این دستگاه برخوردار نیست.»

پیش از این خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد مقدسی از سمت سخنگوی وزارت خارجه سوریه عزل شد زیرا مواضعی خارج از مواضع رسمی حکومت دمشق را بیان می کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه از گروه‌های مخالف اسد در این باره اعلام کرد: «مقدسی به همراه خانواده‌اش از طریق فرودگاه بیروت به لندن رفت. او از سوی برخی از حلقه نزدیکان بشار اسد و نه شخص اسد به شدت تحت فشار قرار گرفته بود.» مقدسی که همیشه برای بیان مواضع دمشق درباره تحولات مختلف به چهره‌ای آشنا برای رسانه‌ها و خبرنگاران در سوریه تبدیل شده بود در چند هفته اخیر فعالیت کمرنگی داشت. به نوشته روزنامه القبس کویت نیز موبایل مقدسی از عصر روز یکشنبه، خاموش است. در همین ارتباط ، دفاتر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در دمشق از کاهش کارمندان خود خبر داده‌اند.

هشدار اوباما به سوریه

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه رییس‌‌جمهوری آمریکا به بشار اسد، هشدار داد که استفاده از سلاح شیمیایی توسط این دولت «غیر قابل قبول» خواهد بود و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رییس‌‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی این کشور به بشار اسد، همتای سوری خود هشدار داد تا از تسلیحات شیمیایی خود استفاده نکند. یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی نیز گفت، گزینه‌های مختلف نظامی از جمله حملات هوایی در دست بررسی است. با این حال این مقام گفت که دولت آمریکا تمایلی برای اعزام نیرو به سوریه ندارد اما یک یگان ویژه آمریکایی هم‌اکنون در اردن به سر می‌برد و در حال آموزش نیروها است. اوباما گفت: «امروز می‌خواهم به طور واضح به بشار اسد اعلام کنم که جهان نظاره‌گر اعمال شماست. استفاده از تسلیحات شیمیایی غیرقابل قبول است و اگر شما چنین اشتباه فجیعی مرتکب شوید، پیامدهایی برای شما در پی دارد و شما باید مسوول و پاسخ‌گو باشید.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در پراگ به سر می‌برد، پس از دیدار با مقام‌های جمهوری چک گفت: دولتم طرح‌هایی را در نظر دارد و زمانی اجرایی می‌شود که اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. هیلاری کلینتون نیز به دولت سوریه درباره امکان استفاده از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های مخالف دولت هشدار جدی داد. کلینتون گفت استفاده از سلاح شمیایی در جامعه بین‌المللی «غیر قابل قبول» است. مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که سازمان ملل هم ماموریت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد.

او گفت: «کارمندان ما در بخش امنیت و ایمنی گفته‌اند که می‌توانند بلافاصله کارمندان غیرضروری را از سوریه خارج کنند و در شرایطی که اوضاع رو به تغییر است سازمان ملل برنامه‌ها و فعالیت‌هایش را ارزیابی می‌کند و می‌سنجند که چه کسانی باید خارج شوند.»

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که به دلیل نبود امنیت در دمشق فعالیت‌های خود را به حداقل خواهد رساند. از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این کشور تحت هیچ شرایطی از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده نمی‌کند. در این بیانیه که از تلویزیون دولتی سوریه پخش شده، آمده است: «در پاسخ به وزارت خارجه آمریکا که در آن به سوریه در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی هشدار داده شده است، این کشور بار دیگر تاکید می‌کند حتی درصورت دسترسی به چنین تسلیحاتی، تحت هیچ شرایطی آنها را علیه مردم کشورش استفاده نمی‌کند.»

مقامات سوریه همچنین تهدید کردند که در صورت حمله به این کشور از این تسلیحات استفاده خواهند کرد، اما هرگز قصد استفاده از این تسلیحات را علیه مردم خود ندارند.

دیدار سه ساعته اردوغان و پوتین

همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در استانبول دیدار کردند. در این دیدار سه ساعته اردوغان و پوتین نتوانستند اختلاف نظر دو کشور بر سر رویکرد به بحران سوریه را حل و فصل کنند. اردوغان تاکید کرد که خواست این کشور پایان خونریزی‌های سوریه است و همکاری با روسیه می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند.

بر پایه گزارش‌های رسانه‌های ترکیه، پوتین نیز تاکید کرد که پایان خشونت‌های سوریه خواست کشور او هم هست، اما روسیه و ترکیه برای رسیدن به این هدف «راه حل‌های متفاوتی» را دنبال می‌کنند. او همچنین تاکید کرد که با وجود این «روسیه وکیل رژیم سوریه نیست.»

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند، سخنگوی پوتین در حاشیه دیدار استانبول گفته است، ترکیه باید از نفوذ خود برای کشاندن مخالفان بشار اسد، رییس جمهور سوریه به پای میز مذاکره استفاده کند.