سازمان ملل همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به ان.‌پی.‌تی بپیوندد

گروه بین‌الملل- مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست جزئیات برنامه هسته‌ای خود را آشکار کند. در این قطعنامه از اسرائیل درخواست شده است به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بپیوندد. به گزارش دویچه‌وله، قطعنامه سازمان ملل در مورد برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل با رای موافق ۱۷۴ کشور به تصویب رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز، سه‌شنبه، گزارش داد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که روز دوشنبه به وقت محلی در نیویورک برگزار شد ۶ کشور به این قطعنامه رای مخالف و ۶ کشور رای ممتنع داده‌اند.

درخواست بازرسی از تاسیسات اتمی اسرائیل

این در شرایطی است که مصوبه مجمع عمومی الزام‌آور نیست و رژیم صهیونیستی را مجبور به تبعیت از درخواست‌های مطرح شده در آن نمی‌کند. با این همه تحلیلگران رای اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل به این قطعنامه را نشانه‌ افزایش نگرانی‌ها در مورد مسابقه‌ تسلیحاتی در خاورمیانه ارزیابی می‌کنند. در قطعنامه سازمان ملل از اسرائیل خواسته شده است با پیوستن به پیمان ان پی تی راه بازرسی تاسیسات هسته‌ای این رژیم توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هموار کند. پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تابستان سال ۱۹۶۸ به امضای آمریکا، بریتانیا و حدود ۶۰ کشور دیگر رسید. این پیمان پس از تصویب در کنگره آمریکا از ابتدای سال ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد. نظارت بر اجرای پیمان ان پی تی و پروتکل الحاقی آن بر عهده‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان یکی از نهادهای تخصصی سازمان ملل قرار دارد.

خروج و تهدید به خروج از ان‌پی‌تی

در حال حاضر ۱۹۰ کشور جهان، از جمله پنج قدرت اتمی شناخته شده (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند. از میان کشورهایی که عضو این پیمان نیستند هند، پاکستان، کره شمالی و آنطور که بر‌آورد می‌شود رژیم صهیونیستی قدرت‌های اتمی محسوب می‌شوند. کره شمالی سال ۲۰۰۳ میلادی از ان‌پی‌تی خارج شد. در قطعنامه سازمان ملل همچنین از اسرائیل خواسته شده است از برگزاری کنفرانس «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» حمایت کند. این کنفرانس قرار بود در میانه‌ دسامبر در هلسینکی، پایتخت فنلاند تشکیل شود. ایران و کشورهای عربی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند در این کنفرانس شرکت کنند. آمریکا در روزهای پایانی ماه نوامبر خبر از لغو کنفرانس هلسینکی داد و علت آن را بحران‌های سیاسی در منطقه و ادامه‌ مناقشه بر سر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرد.