کیفرخواست‌های سریالی علیه ترامپ

هیات منصفه آتلانتا، رئیس‌جمهوری سابق و ۱۸متحدش از جمله رودلف دابلیو.جولیانی و مارک میدوز را به جرایم متعدد مرتبط با توطئه برای از میان بردن اراده رای‌دهندگان متهم کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و ۱۸نفر دیگر توسط هیات منصفه آتلانتا در یک پرونده گسترده متهم شده‌اند و ترامپ و برخی از دستیاران ارشد سابق او را به سازمان‌دهی یک «بنای مجرمانه» برای تغییر نتایج انتخابات۲۰۲۰ در جورجیا متهم کرده‌اند.

 این کیفرخواست، چالشی بی‌سابقه درباره سوء‌رفتار رئیس‌جمهور سابق توسط یک دادستان محلی، برخی از برجسته‌ترین مشاوران او از جمله رودلف دابلیو.جولیانی، وکیل شخصی سابق او و مارک میدوز که در آن زمان به‌عنوان رئیس دفتر کاخ سفید خدمت می‌کرد، ایجاد می‌کند. دادستان‌ها در کیفرخواست نوشتند: «ترامپ و سایر متهمان در این کیفرخواست از پذیرش شکست ترامپ خودداری کردند و آگاهانه و عامدانه به یک توطئه برای تغییر غیرقانونی نتیجه انتخابات به نفع ترامپ پیوستند.»

ترامپ که بار دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده و نامزد اولیه برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان است، اکنون در چهار پرونده کیفری جداگانه از آوریل به این‌سو متهم شده است، از جمله یک کیفرخواست فدرال در اوایل ماه جاری به‌دلیل تلاش‌هایش برای ترک نکردن اریکه قدرت پس از شکست در رقابت‌های۲۰۲۰. اگرچه این پرونده برخی از زمینه‌های مشابه را در جورجیا پوشش می‌دهد، تفاوت‌های اساسی بین اتهامات ایالتی و فدرال وجود دارد: «حتی اگر ترامپ دوباره ریاست‌جمهوری را به‌دست بیاورد، دادستان‌های جورجیا به او گزارش نمی‌دهند و او این قدرت را نخواهد داشت که در صورت محکومیت، اقدام به عفو خود کند.» کیفرخواست جدید گسترده‌ترین مجموعه اتهامات را علیه رئیس‌جمهوری سابق ارائه و ادعا می‌کند توطئه گسترده‌ای از دفتر بیضی شکل ریاست‌جمهوری به راه افتاد و حزب جمهوری‌خواه جورجیا قصد داشت تا نتیجه انتخابات را در یک شهرستان تغییر دهد.

در این کیفرخواست هشت ادله برای ممانعت از انتخابات بیان شده است: از طریق دروغ گفتن به مجلس قانون‌گذاری ایالت جورجیا، دروغگویی به مقامات ایالتی، ایجاد الکترال‌های تقلبیِ طرفدار ترامپ، آزار و اذیت کارکنان انتخابات، درخواست از مقامات وزارت دادگستری، درخواست از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور برای ابطال نتیجه انتخابات و نفوذ به دستگاه‌های رای‌گیری. برای پیشبرد امور ادعا شده است که تیم ترامپ ۱۶۱اقدام جداگانه داشته است. از جمله شهادت دروغ جولیانی درباره تقلب در انتخابات به قانونگذاران جورجیا در اوایل دسامبر و تماس تلفنی ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا در اوایل ژانویه که او را ترغیب کرده بود ۱۲هزار رای بیابد.

قانون ریکو

قانون فدرالی مبارزه با سازمان‌های فاسد موسوم به «ریکو»، (RICO) در سال‌۱۹۷۰ به‌عنوان ابزاری برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته به‌وجود آمد. به گزارش الجزیره، این قانون به دادستان‌ها این امکان را می‌دهد افرادی را که در پست‌های قدرت در یک سازمان مجرمانه فعالیت می‌کنند، هدف قرار دهد، نه فقط افراد سطح پایین‌تر که کارهای کثیف آنها را انجام می‌دهند. به‌طور کلی، قوانین ریکو به دادستان‌ها اجازه می‌دهد تا چندین نفر را که مرتکب جنایات جداگانه می‌شوند، در حالی که برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند، متهم کنند. این تحقیقات توسط فانی تی.ویلیس، دادستان ناحیه فولتون انجام شده است. او در یک کنفرانس خبری گفت: «من در این دفتر بر اساس حقایق و قانون تصمیم می‌گیرم.» او افزود: «قانون از اساس غیرحزبی است.» او تصریح کرد که به دنبال تاریخ محاکمه در ۶ماه آینده است. با این حال بیانیه‌ای از ستاد انتخاباتی ترامپ، ویلیس را به یک «فرد حزبی هار» تشابه کرد و گفت که تحقیقات او برای مداخله در انتخابات مبتنی بر «اتهامات ساختگی» است. به‌رغم این واقعیت که این تحقیقات از سوی دادستان ایالتی انجام شده است، این کمپین، تحقیقات را به دولت بایدن گره زد.

پاسخ به سوالات کلیدی

دادستان‌ها از قانونی استفاده می‌کنند که معمولا با اوباش مرتبط است و در این زمینه رئیس‌جمهور سابق، وکلا و دیگر دستیاران وی را به یک «مشارکت مجرمانه» متهم کرده که در پی نگهداری او در قدرت بوده‌اند. تحقیقات فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون، اندکی پس از انتشار یک مکالمه تلفنی در تاریخ ۲ژانویه۲۰۲۱ بین ترامپ و وزیر دولتی جورجیا، برد رافنس‌پرگر آغاز شد. در این تماس، رئیس‌جمهور وقت پیشنهاد کرد که رافنس‌پرگر «۱۱۷۸۰ رای بیابد» - به اندازه‌ای که بتواند از بایدن پیشی بگیرد. این پرونده کیفری در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در حوزه جمهوری‌خواهانی که به دنبال نامزدی حزب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ هستند، پیشتاز است. این چهارمین کیفرخواست او در سال جاری، پس از اتهامات وارده به دو پرونده فدرال و همچنین یک پرونده پولی در نیویورک است. ترامپ در جورجیا به ۱۳مورد جرم کیفری متهم شده است که یکی از آنها تشکیل باند سازمان‌یافته مجرمانه است. اگر ترامپ مجرم شناخته شود، دست‌کم ۲۰سال باید بر حسب قانون ریکو به زندان برود. انتظار می‌رود که ویلیس از این قانون برای متهم کردن ترامپ استفاده کند.

فرصت عالی برای ترامپ؟

برندان اوکانر، استاد سیاست ایالات متحده در دانشگاه سیدنی گفت که کیفرخواست روز سه‌شنبه علیه ترامپ -چهارمین پرونده کیفری علیه او- به رئیس‌جمهور سابق این فرصت را می‌دهد تا نقش قربانی را بیشتر بازی کند. اوکانر به الجزیره گفت: «مطمئنا این تبلیغات باورنکردنی برای ترامپ است؛ زیرا او با وضعیت یک فرد قربانی بازی را پیش خواهد برد.» به گفته این کارشناس، «او همیشه از این ایده استفاده می‌کند که مردان سفیدپوست در ایالات متحده مورد تبعیض قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که واقعا این‌طور نیست. او بارها مدعی شده که قربانی بازی‌های سیاسی طرف رقیب شده است و این به آن کمک خواهد کرد.» اوکانر افزود: «او می‌خواست اراده مردم را نادیده بگیرد و در هر دموکراسی واقعی، این باید به تحقیقات جدی منجر شود و در نتیجه این اتهامات کاملا موجه است.» وی با بیان اینکه ترامپ اصل اساسی نظام انتخاباتی دموکراسی آمریکا را نقض می‌کند، ادامه داد: «شما نمی‌توانید بگویید که تنها طرفدار دموکراسی هستید و اقدامات دونالد ترامپ که آشکارا قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است، نادیده بگیرید.»

ترامپ در حالی با پرونده کیفری جدید روبه‌رو شده است که سه پرونده دیگر هم در کارنامه خود دارد. یکی از مهم‌ترین پرونده‌های او نگهداری اسناد محرمانه در اقاماتگاه خود در مارالاگو بوده است که در آن پرونده نیز با چالش بزرگی باید دست و پنجه نرم کند. پرونده دیگرش مداخله در انتخابات است. در ماه اوت، ترامپ به‌دلیل تلاش برای لغو نتایج انتخابات۲۰۲۰، متهم به شورش خشونت‌آمیز توسط حامیانش در ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی‌سی شده است.

همچنین در ماه مارس، ترامپ در نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال۲۰۱۶ شده است تا رابطه خود را با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پنهان کند. افزون بر این، ترامپ یک پرونده مدنی هم در نیویورک دارد. لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، از ترامپ و سازمان ترامپ شکایت کرده و مدعی است که آنها بانک‌ها و مقامات مالیاتی را درباره ارزش دارایی‌ها از جمله زمین‌های گلف و آسمان‌خراش‌ها برای دریافت وام و مزایای مالیاتی گمراه کرده‌اند. در یک پرونده مدنی جداگانه در دادگاه فدرال نیویورک، ترامپ در ماه مه به اتهام آزار جنسی و بدنام کردن جین کارول، ستون‌نویس سابق یک مجله در اواسط دهه۱۹۹۰ تحت تعقیب قرار گرفت.