راهپیمایی امسال که توسط «انجمن ملی برای پیشرفت رنگین‌پوستان» و سایر گروه‌های حقوق مدنی سازمان‌دهی شده است، در یادبود لینکلن برگزار می‌شود. مارگارت هوانگ، رئیس و مدیر عامل گروه «مرکز حقوق فقر جنوبی» که یک گروه حقوق مدنی غیرانتفاعی است، روز شنبه به جمعیت گفت که راهپیمایی ۶۰سال پیش درها را باز کرد و ابزارهای جدیدی را برای مبارزه با تبعیض نژادی ایجاد کرد. هوانگ گفت، اما قوانین جدید در سراسر کشور که «حق رای را از بین می‌برد» برخی از این دستاوردها را تهدید می‌کند. وی گفت: «این کمپین‌ها علیه برگه‌های رای ما، بدن‌های ما، کتاب‌های مدرسه ما، همه به هم مرتبط هستند. وقتی حق رای ما کاهش می‌یابد، همه حقوق مدنی و بشری دیگر نیز ممکن است سقوط کنند؛ اما ما امروز اینجا هستیم تا بگوییم حواسمان هست.» کیمبرل کرنشاو، مدیر اجرایی «انجمن سیاست آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار» گفت که این سالگرد در لحظه ای نگران کننده رخ داد.

کرنشاو با اشاره به ممنوعیت کتاب‌ها و آموزش‌های کلاسی در چندین ایالت بر اساس به اصطلاح «نظریه نژادی انتقادی» که میراث نژادپرستی را به مثابه شکل دادن به تاریخ آمریکا در نظر می‌گیرد، گفت: «تاریخی که این راهپیمایی به خاطر ما می‌آورد نه تنها به چالش کشیده می‌شود، بلکه تحریف می‌شود.» او این اقدام و سایر اقدامات مانند حذف یک دوره مطالعات آمریکایی های آفریقایی‌تبار از مدارس دولتی در فلوریدا و آرکانزاس را «تلاش هماهنگ برای خاموش کردن گفت‌وگو درباره آن تاریخ» خواند. مخالفان نظریه نژادی انتقادی استدلال کرده‌اند که این نظریه تاریخ را تحریف می‌کند و به شکلی بیهوده برای دانش‌آموزان تفرقه‌افکن و ناراحت‌کننده است. سخنرانان این راهپیمایی شامل رهبران حقوق مدنی مانند کشیش آل شارپتون، پسر کینگ مارتین لوتر کینگ سوم، نوه او یولاندا رنی کینگ و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، حاکیم جفریس است.

جاناتان گرینبلات، مدیر ملی «اتحادیه ضد افترا» که در کمپین تصویب قانون حقوق مدنی نقش داشت، گفت: «از نظر اهدافی که در «رویای کینگ» پیش‌بینی شده است، کشور از سال ۱۹۶۳ به بعد راه طولانی را طی کرده است.» اما او گفت، احکام اخیر دیوان عالی برای عقب انداختن اقدام مثبت و دسترسی به سقط جنین باعث نگرانی شده است. گرینبلات گفت: «ما شاهد گسترش یهودستیزی و تشدید نژادپرستی بودیم.» جو بایدن و معاون او کامالا هریس امروز دوشنبه با سازمان‌دهندگان راهپیمایی در کاخ سفید به مناسبت دیدار سال۱۹۶۳ بین سازمان‌دهندگان راهپیمایی اولیه و دولت پرزیدنت جان‌اف‌کندی دیدار می‌کنند.