گروه بین‌الملل‌- به رغم رشد اقتصادی اندک آمریکا در فصل نخست، روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت رکورد جدیدی را در سال جاری ثبت کردند. اقتصاد آمریکا در فاصله زمانی ژانویه تا مارس با نرخ سالانه ۸/۱ درصد رشد کرده است. این کمترین نرخ رشد از بهار گذشته تاکنون بود. در این دوره زمانی قیمت بالای نفت موجب کاهش صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان شده است و شرایط بد آب و هوایی از سرعت پیشرفت پروژه‌های ساخت و ساز کاسته است.

با این وجود شاخص‌ها با افزایش روبرو شدند. زیرا سرمایه‌گذاران مطمئن بودند با تثبیت قیمت بنزین اقتصاد آمریکا با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۲/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۸/۱۳۶۰ واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۵/۷۲ واحد یا ۶/۰ درصد جهش کرد و به ۳۱/۱۲۷۶۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۵/۲ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۵۳/۲۸۷۲ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ نیز یک روز پس از آن که به بالاترین سطح خود رسید، دوباره با افزایش روبه‌رو شد. این شاخص که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۲۴/۳ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۵۵/۸۶۱ واحد رسید.

این درحالی بود که طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کردند افزایش یافت. این افزایش که برای دومین‌بار طی سه هفته رخ داد، نشان‌دهنده آن است که بازار کار همچنان دچار مشکل است. روز چهارشنبه نیز شاخص‌ها رکورد سال ۲۰۱۱ را شکستند. زیرا فدرال رزرو اعلام کرد نرخ بهره را پایین نگه‌ می‌دارد.

این درحالی است که کندی رشد اقتصادی آمریکا و گزارش‌های متفاوت درآمدی شرکت‌ها بر دیگر بازارهای سهام تاثیر منفی گذاشت و دیروز، جمعه، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد افت کرد و به ۰۴/۷۴۶۷ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی‌۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۷۱/۴۰۸۵ واحد رسید. بورس لندن به مناسبت مراسم ازدواج پرنس ویلیام با کیت میدلتون بسته بود.

وال‌استریت نیز برای کاهش آماده شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۴ واحد افت کرد و به ۱۲۶۹۴ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندار اند پورز ۵۰۰ با اندکی کاهش به ۱۰/۱۳۵۳ واحد رسید.

در آسیا، شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۰ درصد سقوط کرد و به ۶۳/۲۳۸۰۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۶/۲۱۹۲ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا یک درصد سقوط کرد و به ۲۰/۴۸۲۳ واحد رسید. بورس ژاپن به مناسبت تعطیلات هفته طلایی بسته بود. بورس‌های سنگاپور، تایوان، اندونزی، هندوستان و تایلند نیز با کاهش روبه‌رو شدند. اما بورس چین از این روند کاهش پیروی نکرد و شاخص شانگهای کامپوزیت ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۵۱/۲۹۱۱ واحد رسید.