قهر مردم با بایدن

 «دن بالز»، «اسکات کلمنت» و «امیلی گاسکین» در گزارش ۲۴سپتامبر در همین رابطه نوشتند، به نظر می‌رسد بایدن و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ می‌خواهند رقابت‌های۲۰۲۰ خود را به شکلی دیگر ادامه دهند؛ اگرچه بیش از ۳نفر از هر ۵دموکرات و مستقل‌های دارای گرایش دموکرات می‌گویند که نامزدی غیر از رئیس‌جمهور بایدن را ترجیح می‌دهند. اما مشاوران بایدن استدلال کرده‌اند که او قوی‌ترین دموکرات برای سال۲۰۲۴ است و آنهایی که آرزوی شخص دیگری را دارند درباره اینکه آن شخص چه کسی باید باشد، اتفاق نظر ندارند: ۸درصد از معاون رئیس‌جمهور هریس، ۸درصد سناتور برنی سندرز را نام برده‌اند و ۲۰درصد گفتند که «واقعا شخص دیگری» را ترجیح می‌دهند.

نظرسنجی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که بایدن در این مرحله اولیه در چرخه انتخابات ۱۰درصد از ترامپ عقب‌تر است؛ اگرچه فاصله قابل توجه ترامپ در این نظرسنجی به‌طور قابل توجهی در تضاد با سایر نظرسنجی‌های عمومی است که نشان می‌دهد رقابت‌های انتخاباتی رقابتی با نتیجه‌ای مساوی است.

تفاوت بین این نظرسنجی و سایر نظرسنجی‌ها و همچنین ترکیب غیرمعمول ائتلاف ترامپ و بایدن در این نظرسنجی، نشان می‌دهد که این امر احتمالا دور از ذهن است. ترامپ در سومین تلاش خود برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌رغم اتهامات کیفری متعدد، در موقعیتی قوی در سطح ملی قرار دارد. ۵۴درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه از او حمایت می‌کنند که نسبت به ۵۱درصد در ماه مه تغییر چندانی نکرده است. «ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا با ۱۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد که نسبت به ۲۵درصد در ماه مه آرای وی کاهش یافته است. هیچ جمهوری‌خواه دیگری به دو رقمی نمی‌رسد.

ترامپ همچنین در نظرسنجی‌های اخیر ایالتی از رقبای جمهوری‌خواه خود پیشتاز است که احتمالا شاخص‌های قابل‌اعتمادتری نسبت به نظرسنجی‌های ملی درباره شکل مسابقه جمهوری‌خواه در ماه‌های آینده خواهند بود.

ترامپ با ۹۱مورد تخلف در چهار حوزه قضایی مواجه است؛ از جمله دو پرونده که به اتهام تلاش برای لغو نتایج انتخابات۲۰۲۰ در آنها متهم شده است. در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور سابق بر اساس قانون مورد بازخواست قرار گیرد، همان‌طور که هرکس دیگری توسط مخالفان سیاسی خود قربانی می‌شود یا ناعادلانه قربانی می‌شود، ۵۳درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که او نیز مانند دیگران باید پاسخ‌گو شود و ۴۰درصد می‌گویند که او به‌طور ناعادلانه قربانی می‌شود. سه‌چهارم جمهوری‌خواهان گزینه دوم را ترجیح می‌دهند. سوال مشابهی هم درباره تحقیقات اخیر استیضاح برای بایدن توسط جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پرسیده شد، به‌رغم نبود شواهد مستقیم مبنی بر جرم قابل استیضاح توسط رئیس‌جمهور. درباره این سوال، ۵۸درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که بایدن مانند هر رئیس‌جمهوری دیگر تحت قانون پاسخگو است؛ درحالی‌که ۳۲درصد می‌گویند او به‌طور ناعادلانه توسط مخالفان سیاسی قربانی می‌شود.

افکار عمومی به‌طور مساوی درباره اینکه آیا کنگره باید روند استیضاح بایدن را آغاز کند یا خیر دچار شکاف است؛ به‌طوری‌که از هر ۱۰جمهوری‌خواه و افراد دارای گرایش جمهوری‌خواه، ۷نفر از این امر حمایت می‌کنند؛ درحالی‌که حدود ۸نفر از هر ۱۰دموکرات مخالف هستند. نرخ کلی محبوبیت بایدن به ۳۷درصد رسیده است؛ تقریبا جایی که در ماه مه بود، اما کمتر از ماه فوریه که ۴۲ درصد بود. نظرسنجی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که ۵۶درصد از آمریکایی‌ها با بایدن مخالف هستند؛ رقمی که با سایر نظرسنجی‌های اخیر برابری می‌کند. در این نظرسنجی همچنین از مردم پرسیده شد که آیا با نگاهی به گذشته، روشی را که ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور انجام داد، تایید یا رد می‌کنند. نتیجه این بود که ۴۸درصد گفتند که تایید می‌کنند و ۴۹درصد گفتند که تایید نمی‌کنند. این تایید ۴۸درصدی ۱۰امتیاز بهتر از زمانی است که او در ژانویه۲۰۲۱ از سمت خود کنار رفت و بیشتر از آن چیزی است که تقریبا در کل دوره ریاست‌جمهوری او بود.

بایدن هفته‌های اخیر را صرف ارتقای سابقه اقتصادی خود کرده است-همان‌طور که او آن را «بایدنومیکس» می‌خواند- و از بیکاری کم، هزینه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی در میان دیگر شاخص‌ها به‌عنوان شواهد موفقیت یاد کرده است. اما نگرانی‌ها درباره تورم همچنان پابرجاست و در نظرسنجی مذکور، میزان حمایت از او در مدیریت اقتصاد به ۳۰ درصد کاهش یافته که کمترین میزان در دوره ریاست‌جمهوری اوست. به‌طور کلی، تقریبا از هر ۴آمریکایی ۳نفر می‌گویند که اقتصاد آن‌قدر خوب یا آن‌قدر بد نیست و با وجود اینکه نرخ بیکاری برای بیش از یک سال زیر ۴ درصد باقی مانده است، ۵۷درصد آن را منفی ارزیابی می‌کنند. حتی رتبه‌بندی‌های بدتری هم درباره قیمت گاز یا انرژی وجود دارد (۸۷درصد می‌گویند نه چندان خوب یا بد) که اخیرا دوباره همراه با قیمت مواد غذایی (امتیاز منفی ۹۱درصدی) افزایش یافته‌اند.

از هر ۴ نفر، سه نفر نیز درک منفی از وضعیت درآمد متوسط یک آمریکایی دارند. در پاسخ به این سوال که آیا از نظر مالی نسبت به زمان روی کار آمدن بایدن وضعیت بهتری دارند یا نه، ۴۴درصد می‌گویند که وضعیت چندان خوبی ندارند، در مقایسه با ۱۵درصد که می‌گویند وضعیت بهتری دارند و ۳۹درصد نیز وضعیت مشابهی دارند. دولت بایدن با چالش‌های مکرر در زمینه مهاجرت مواجه شده است و سیاست‌های خود را در میان سر و صدا برای کمک از سوی جوامع مرزی و در برخی ایالت‌ها و شهرهای بزرگ جاهای دیگر که توسط شهرداران دموکرات اداره می‌شوند، تغییر داده است. هفته گذشته، دولت اعلام کرد که مجوز کار موقت را برای نزدیک به ۵۰۰هزار ونزوئلایی ارائه می‌دهد تا بخشی از فشارها را کاهش دهد.

در پاسخ به سوالی درباره نحوه رسیدگی بایدن به وضعیت مهاجرت در مرز ایالات متحده - مکزیک، ۲۳درصد می‌گویند که موافق هستند در حالی که ۶۲درصد می‌گویند مخالفند. این با ۲۸درصد تایید و ۵۹درصد عدم تایید در ماه فوریه قابل قیاس است. درباره مساله دیگری که در یک سال گذشته به مبارزات سیاسی تبدیل شده، سقط جنین نقطه‌ عطف باقی مانده است. مخالفت با تصمیم دادگاه عالی در پرونده «سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون» که حق قانونی سقط جنین را لغو کرد و موضوع را به ایالت‌ها بازگرداند، ۶۴درصد است.

این درصد از زمان تصمیم گیری تغییر چندانی نکرده و این موضوعی است که بایدن و دموکرات‌ها می‌گویند که قصد دارند در انتخابات ۲۰۲۴ آن را به داوری بگذارند. بایدن روز جمعه در کاخ سفید با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد که در آن روز وی قرار ملاقات با رهبران کنگره در هر دو حزب داشت. رئیس‌جمهور بر تعهد دولت برای کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین علیه روسیه تاکید کرد؛ اما در کاپیتول هیل، برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا در برابر مجوز کمک‌های بیشتر مقاومت می‌کنند. از زمان شروع جنگ در فوریه۲۰۲۲، افکار عمومی از حمایت از اوکراینی‌ها دور شده است. نظرسنجی کنونی نشان می‌دهد که ۴۱درصد می‌گویند که ایالات متحده کمک بسیاری ارائه می‌دهد، ۳۱درصد می‌گویند این مقدار درست است و ۱۸درصد می‌گویند که خیلی کم است. در ماه فوریه، ۳۳درصد گفتند که فکر می‌کنند سطح کمک بسیار زیاد است؛ درحالی‌که در آوریل۲۰۲۲، ۱۴درصد این دیدگاه را داشتند. موضوع کمک به اوکراین تنها یکی از چندین موضوعی است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را دچار اختلاف کرده است و احتمال تعطیلی دولت در پایان هفته آینده را به‌طور فزاینده‌ای محتمل می‌کند. اما وقتی از آنها پرسیده شد که اگر این اتفاق بیفتد چه کسی را مقصر می‌دانند، ۴۰درصد بایدن و دموکرات‌ها را مقصر اعلام کردند و ۳۳درصد جمهوری‌خواهان در کنگره را.