به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مجلس نمایندگان ایالات متحده روز شنبه برای ممانعت از تعطیلی دولت فدرال لایحه‌ای را با ۳۳۵رای موافق در برابر ۹۱رای مخالف به تصویب رساند که بودجه دولت را به مدت ۴۵روز تامین می‌کند. لایحه‌ای که کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به رای گذاشت بیشتر با حمایت دموکرات‌ها توانست تصویب شود تا جمهوری‌خواهان. ۹۰جمهوری‌خواه به همراه یک دموکرات به لایحه بودجه کوتاه‌مدت رای منفی دادند. مک‌کارتی برای تصویب این لایحه ناگزیر شد که به دموکرات‌ها اتکا کند؛ چراکه جمهوری‌خواهان تندروی حزب او گفته بودند که با هر اقدام کوتاه‌مدتی مخالفت خواهند کرد. با این حال رئیس مجلس نمایندگان این لایحه را به رای‌گیری گذاشت که برای تصویب به دو سوم آرا نیاز داشت، یعنی حدود ۲۹۰رای از ۴۳۵رای ممکن. جمهوری‌خواهان با ۲۲۱عضو در برابر ۲۱۲دموکرات عضو مجلس نمایندگان آمریکا، در این نهاد اکثریت هستند.

مک‌کارتی صبح شنبه اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد لایحه بودجه کوتاه‌مدت را با کمک دموکرات‌ها به تصویب برساند؛ اقدامی که می‌تواند مانع تعطیلی دولت شود؛ اما ریاست او را در مجلس نمایندگان به خطر می‌اندازد. مخالفت گروهی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه بودجه‌بندی دولت فدرال باعث شده بود که فعالیت‌های دولت بایدن در آستانه تعطیلی قرار بگیرد. با این حال مک‌کارتی روز شنبه پس از نشستی با جمهوری‌خواهان اعلام کرد که مجلس نمایندگان با ارائه ابتکاری دست‌کم به مدت ۴۵روز مانع تعطیلی دولت فدرال خواهد شد. او به خبرنگاران گفت که این امر به قانون‌گذاران زمان بیشتری می‌هد تا روی لایحه بودجه کار کنند. در لایحه موقت، بر خلاف خواست دموکرات‌ها بودجه‌ای برای اوکراین در نظر گرفته نشده است؛ چراکه جمهوری‌خواهان با آن مخالف بوده‌اند. این مخالفت در شرایطی صورت گرفت که دموکرات‌ها و کاخ سفید همچنان روی این موضوع تاکید داشتند.

با این حال دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت تن به مصالحه دادند تا این طرح در مجلس نمایندگان تصویب شود. به‌رغم تلاش‌های نمایندگان مجلس، زمان برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال اندک بود؛ مگر آنکه مجلس سنا که اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست، این لایحه را تا ساعت ۱۲:۰۱ بامداد یکشنبه به وقت محلی تصویب می‌کرد و بلافاصله نیز به امضای جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌رسید. تعطیلی دولت فدرال آمریکا به‌دلیل بن‌بست در کنگره که ناشی از توازن شکننده قوای میان دو حزب رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات است، پیش‌تر سابقه داشته است. آخرین بار، دولت دونالد ترامپ چهار سال پیش برای پنج هفته تعطیل بود. دولت دموکرات باراک اوباما نیز ۱۰سال پیش به مدت ۱۳روز تعطیل شد.

چنانچه دولت بایدن نیز تعطیل شود، اختلالات گسترده‌ای به‌وجود می‌آید، از جمله در پرداخت حقوق کارمندان دولتی. به همین دلیل دموکرات‌ها برای جلوگیری از روزهای تلخ دولت باراک اوباما مجبور شدند به لایحه مک‌کارتی رای مثبت دهند. دموکرات‌ها در ابتدا شکایت کردند که آقای مک کارتی این طرح را در اختیار آنها قرار داده است و تلاش می‌کند تا یک طرح ۷۱صفحه‌ای را بدون بررسی کافی به تصویب برساند. اما آنها همچنین نمی‌خواستند متهم شوند که کمک ایالات متحده به اوکراین را مقدم بر باز نگه داشتن سازمان‌های دولتی و پرداخت حقوق به دو میلیون نفر از اعضای ارتش و ۵/ ۱میلیون کارمند فدرال می‌دانند.