یکی از ادعاهای اصلی اسرائیل که آشکارا قصد داشت حملات علیه مجتمع‌های بیمارستانی غزه را توجیه کند، این بود که حماس وضعیت حفاظت‌شده پزشکی را از بین می‌برد و از آنها برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند. در نتیجه به اسرائیل حق حمله و ورود به بیمارستان‌ها را می‌دهد و مقصر همه اینها هم گروه‌های فلسطینی هستند. ارتش اسرائیل تمام تلاش خود را کرد تا ادعاهای خود را اثبات کند؛ اما نتایج تاکنون این ادعا را تایید نمی‌کند. طی چند روز گذشته، خبرنگاران یک ایستگاه تلویزیونی ایالات متحده که در کنار نیروهای متجاوز اسرائیلی قرار داشتند توسط دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل به بیمارستان کودکان الرنتیسی منتقل شدند. به تیم خبری چند کلاشنیکف و یک موتورسیکلت نشان داده شد.

هاگاری به عقب خم شد و تلاش کرد رسانه‌ها و جهان را متقاعد کند که اینها دلیلی بر ادعاهای او هستند که حماس از این بیمارستان استفاده نظامی می‌کرد. سرهنگ جاناتان کانریکوس، زیردست هاگاری، ادعاهای او را در الشفا تکرار کرد. او از یک دو جین اسلجه کلاش، یک لپ تاپ، دو قوطی اسپری ضد زنگ و غیره «به‌عنوان شواهدی از فعالیت‌های تروریستی» نام برد. هرکسی که مدتی را در خاورمیانه یا در هر جنگی گذرانده باشد، می‌داند که «کلاشینکف‌های عزیز» تقریبا در همه جا حضور دارند. طبیعی و قانونی است که بیمارستان‌ها نگهبانان مسلح داشته باشند تا از آنها در برابر جنایتکاران، غارتگران و هر کسی که بخواهد از آنها سوءاستفاده کند، محافظت کند.

اما جدای از این ادعاها و اختلافات فاحش بین نمایش چند اسلحه و ادعای یک مرکز فرماندهی اصلی حماس، گفته می‌شد که برخی از سلاح‌ها در یک دستگاه MRI پنهان شده است. هر کسی که از دستگاه MRI استفاده کرده باشد  می‌داند که نباید جسم فلزی با خود داشته باشد. از یک متخصص رادیولوژی پرسیدم که آیا می‌توان اسلحه‌ها را در آن اتاق پنهان کرد؟ او گفت که دستگاه MRI نمی‌تواند با تفنگ که روی آن، زیر آن یا درون آن باشد کار کند. اینکه از کسی بخواهیم باور کند که هر بیمارستانی در غزه یکی از دستگاه‌های تشخیصی اصلی خود را رها می‌کند تا کیسه‌ای را با چند اسلحه پنهان کند، واقعا پوچ است.

ارتش اسرائیل در تصاحب زمین در غزه موفق بوده است؛ اما نتوانسته هیچ مرکز فرماندهی زیرزمینی یا تونل اصلی را کشف کند یا نشان دهد. ارتش اسرائیل در اواخر روز پنج‌شنبه حفره‌ای را در زمین نشان داد که مدعی شد این مرکز ورودی یک تونل نظامی حماس است. تا زمانی که رسانه‌ها اجازه ورود و بررسی خود را نداشته باشند، نمی‌توان این ادعا را تایید کرد. کوسواچ، گزارشگر الجزیره افزود، من شک ندارم که حماس سنگرهای زیرزمینی، گره‌های ارتباطی، نیروگاه‌ها، تاسیسات ذخیره‌سازی و مراکز فرماندهی دارد؛ اما اسرائیل از شناسایی آنها تاکنون ناتوان بوده است. این گزارشگر افزود: اگر در زیرزمین جایی ساخته باشید و منابع قابل توجه و تلاش‌های زیادی را برای ایجاد چنین شبکه‌ای اختصاص داده باشید، در این صورت یک شبکه یکپارچه ایجاد می‌کنید. هر چیزی جز ساختن چندین مرکز فرماندهی در اعماق زمین، آماتوری و کاملا احمقانه خواهد بود. به قول ارتش اسرائیل، «قلب تپنده حماس» واقعا در جایی زیر غزه در حال حرکت است. اما نه در بیمارستان الشفا.

آخرین تحولات جنگ

حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد. این منطقه محصور، ارتباطش با جهان خارج قطع شده است؛ چراکه سوختی برای به کار انداختن ژنراتورها ندارد. این در حالی است که دکتر محمد ابوسلیمه، مدیر بیمارستان الشفا می‌گوید این بیمارستان به قبرستان تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای‌که اجساد طعمه سگ‌ها می‌شود. «مرسیها گادزو»، «ویرجینیا پترومارکی» و «پریانکا شانکار» در گزارش ۱۷نوامبر برای الجزیره نوشتند: «اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه می‌گوید: «هزاران زن، کودک، بیمار و مجروح در وضعیت مرگ قرار گرفته‌اند.» به نوشته گزارشگران الجزیره، بیمارستان اندونزی در شمال غزه «کاملا از خدمت خارج شده است.» به نظر می‌رسد اسرائیل همزمان به کرانه باختری هم روی آورده است. بر اساس گزارش الجزیره، بیمارستان ابن سینا در کرانه باختری نزدیک اردوگاه جنین هم از حملات اسرائیل در امان نبوده است. در آنجا هم ۵نفر جان باختند و دست‌کم ۱۱۴نفر زخمی شدند.

«دیده‌بان حقوق بشر» هم خواستار تحقیقات مستقل و بین‌المللی درباره حمله اسرائیل به بیمارستان الشفا و ادعای اسرائیل مبنی بر استفاده از این بیمارستان به‌عنوان محل انباشت سلاح از سوی حماس شده است. «توماس مک مانوس»، مدیر ابتکار بین‌المللی جنایت دولتی در دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید بیمارستان‌ها بر اساس قانون بین‌المللی باید تحت مراقبت قرار گیرند؛ اما استثناهایی وجود دارد که می‌توان این وضعیت را نادیده گرفت. او به الجزیره می‌گوید: «اگر واقعیاتی روی زمین باشد که نشان دهد از بیمارستان‌ها برای به خطر انداختن ارتش دیگر استفاده می‌شود، آن بیمارستان دیگر نمی‌تواند مورد حمایت و حفاظت قانون بین‌الملل قرار گیرد.» او می‌گوید: «البته ما هیچ واقعیتی در این مورد خاص در سرزمین‌های اشغالی نداریم که از بیمارستان‌ها چنین استفاده‌ای شده باشد.»

«مارک اوون جونز» هم در الجزیره نوشت، اسرائیل می‌داند که با خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی به‌دلیل کشتار زنان و کودکان مواجه است. متحدان غربی مانند مکرون (رئیس جمهور فرانسه) و ترودو (نخست‌وزیر کانادا) در هفته گذشته آشکارا از اسرائیل به دلیل تداوم کشتار کودکان و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها انتقاد کرده‌اند. او می‌نویسد هر ۱۰دقیقه یک کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهد. اسرائیل تاکنون ۷هزار کودک را کشته است. او می‌افزاید، دستگاه تبلیغاتی اسرائیل به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای توجیه کشتار کودکان و بمباران بیمارستان‌ها است.

این گزارشگر می‌افزاید، پاسخ اولیه اسرائیل انکار است؛ اما وقتی این استراتژی پاسخ نمی‌دهد، همه چیز را به گردن حماس می‌اندازد. در عین حال، اسرائیل می‌کوشد پیوند مستقیمی میان این کودکان با حماس برقرار کند و سپس آنها را به‌عنوان هدف مشروع به قتل برساند. گزارشگران الجزیره به نقل از «آژانس خبری وفا» اعلام کردند که دست کم ۱۸نفر در حمله اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی در اردوگاه آوارگان جبالیا کشته شدند. همچنین حملات هوایی اسرائیل در محله فلوجه در جبالیا باعث کشته شدن سه غیرنظامی دیگر شد.