ترس و وحشت بیماران و کسانی را که در اینجا پناه گرفته‌اند، فرا گرفته است.» البرش ادامه داد: «نیروهای اسرائیلی با هدف بیرون بردن اجباری همه کسانی که در بیمارستان هستند، حمله می‌کنند. اینها بیماران، قربانیان و غیرنظامیان آواره هستند. ما کادر پزشکی در حال دفاع از خود هستیم. ما در کنار بیمارانمان ایستاده‌ایم. ما به هر طریق ممکن در بیمارستان کمال عدوان باقی مانده‌ایم و به خدمت به مردممان ادامه خواهیم داد.» وزارت بهداشت غزه هم نسبت به «قتل عام» در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه هشدار داده؛ جایی که گزارش شده است که تانک‌ها و تک‌تیراندازهای اسرائیلی این مرکز را محاصره کرده و به هر کسی که حرکت می‌کند، تیراندازی می‌کنند. منیر البرش می‌گوید که اجساد در خارج از بیمارستان، جایی که حدود ۷۰۰۰فلسطینی در داخل آن پناه گرفته‌اند، انباشته شده است و افزود که حملات ارتش اسرائیل تاکنون ۱۰۸غیرنظامی را کشته و ده‌ها نفر را در مجاورت بیمارستان زخمی کرده است.

جلسه ۶+۱

سران ۶کشور خلیج‌فارس و ترکیه برای نشست شورای همکاری خلیج‌فارس وارد دوحه شده‌اند که در آن جنگ غزه احتمالا محور اصلی‌اش خواهد بود. بیانیه‌های افتتاحیه توسط شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیرقطر رهبری شد. رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردوغان از ترکیه در این نشست حضور دارند. جیمز بیز، سردبیر دیپلماتیک الجزیره که از دوحه گزارش می‌دهد، می‌گوید گفت‌وگوهای آنها احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:

۱- چشم‌انداز مذاکرات با میانجی‌گری قطر که منجر به ازسرگیری احتمالی آتش‌بس در غزه شود.

۲- بازسازی و حکومت آینده غزه پس از جنگ.

۳- از چه زبانی برای محکوم کردن حملات نظامی اسرائیل استفاده کنیم؟

امیر قطر در سخنان افتتاحیه نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در دوحه، اسرائیل را به‌شدت مورد سرزنش قرار داد. امیر قطر درباره ادامه حملات اسرائیل در غزه می‌گوید که این یک نسل‌کشی توسط اسرائیل است. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در اظهارنظر ترجمه‌شده گفت: «نیروهای اشغالگر اسرائیل تمام ارزش‌های سیاسی، اخلاقی و انسانی را نقض کرده‌اند.» شیخ تمیم در سخنرانی افتتاحیه خود افزود: «این مایه شرمساری جامعه بین‌المللی است که اجازه دهد این جنایت شنیع با کشتار سیستمی و هدفمند غیرنظامیان بی‌گناه ادامه یابد.» جیمز بیز، خبرنگار الجزیره که از دوحه گزارش می‌دهد می‌گوید که اجلاس شورای همکاری خلیج فارس یک ‌میهمان ویژه دارد و آن نیز کسی نیست جز اردوغان. او یک خط بسیاری قوی علیه اسرائیل را دنبال کرده است. او اخیرا نتانیاهو را قصاب غزه توصیف کرده و گفته است که نخست‌وزیر اسرائیل باید به‌دلیل جنابت جنگی محاکمه شود.

بن‌گویر متهم می‌کند

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت و وزیر راست‌افراطی کابینه نتانیاهو کارگران غزه را به جاسوسی برای حماس و جمع‌آوری اطلاعات برای حمله ۷اکتبر متهم کرده است. گزارشی از روزنامه گاردین نشان می‌دهد که حماس نقشه‌های دقیقی از پایگاه‌های ارتش اسرائیل در اختیار دارد که یک منبع اطلاعاتی اسرائیل به روزنامه انگلیسی گفت که «توسط افراد در داخل» این اطلاعات به‌دست آمده است. در شبکه اجتماعی ایکس، بن‌گویر از این گزارش حمایت کرد و گفت: «کارگران غزه که در اسرائیل کار می‌کردند، در طرح حمله حماس شرکت داشتند، اطلاعات جمع‌آوری کردند و برای یک آنها جاسوسی کردند؛ اما اعضای کابینه تصمیم گرفتند کارگران آزاد باشند. یعنی به‌طور ضمنی به آنها گفتند به غزه بیایید و کارگران بیشتری را به اسرائیل بیاورید.»

طرح اسرائیل برای تونل‌های حماس

بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال که به نقل از مقامات آمریکایی از این طرح مطلع شده، اسرائیل در حال بررسی پمپاژ آب دریا به تونل‌های غزه برای بیرون راندن حماس است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، اسرائیل می‌تواند این طرح را با یک شبکه پمپ بزرگ که می‌تواند هزاران متر مکعب آب را وارد تونل‌ها کند، اجرا کند و در عرض چند هفته، تونل‌ها را آب کند. این گزارش می‌افزاید که اسرائیل ماه گذشته حداقل پنج مورد از این پمپ‌ها را در نزدیکی اردوگاه آوارگان شاطی در غزه راه‌اندازی کرد. مقامات آمریکایی گفتند که هفته گذشته آمریکا از طرح احتمالی سیل مطلع شد و افزودند که اسرائیل تایید نکرده است که آیا به آن ادامه می‌دهد یا خیر، زیرا ممکن است امنیت اسیران هنوز در غزه را به خطر بیندازد؛ چراکه حماس گفته است آنها را در تونل‌ها نگهداری می‌کند.