بن‌بست کامل در مذاکرات آتش‌بس

وی افزود: «میانجی‌ها در تلاش هستند تا این شکاف‌ها را در تلاش برای یافتن راه‌حلی بین هر دو طرف پر کنند؛ اما به نظر می‌رسد که نقاط اختلافی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد قابل حل باشد.» حماس از آزادی همه ۱۰۰گروگان خودداری کرده، مگر اینکه اسرائیل به حمله خود پایان دهد، از غزه عقب‌نشینی کند و تعداد زیادی از اسرای فلسطینی از جمله مبارزانی را که در حال گذراندن حبس ابد هستند، آزاد کند. اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس روز سه‌شنبه گفت که گروهش به جای توقف شش‌هفته‌ای و خروج کامل نیروهای اسرائیلی خواهان آتش‌بس دائمی است. حمدان به خبرنگاران در بیروت گفت: «امنیت مردم ما تنها با آتش‌بس دائمی، پایان تجاوز و عقب‌نشینی از هر وجب نوار غزه به‌دست می‌آید.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علنا این خواسته‌ها را رد کرده و بارها متعهد شده که جنگ را تا زمانی که حماس برچیده شود و همه اسرا بازگردانده شود، ادامه خواهد داد. اسرائیل هیاتی را به دور اخیر مذاکرات اعزام نکرد.

در همین حال، اسرائیل از حماس می‌خواهد که فهرستی از اسیران زنده و همچنین نسبت اسیر به زندانی را که در هر معامله آزادی به دنبال آن است، تحویل دهد. باسم نعیم، رهبر ارشد حماس، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه نمی‌داند «چه کسانی در میان [اسرا] زنده یا مرده‌اند یا به‌دلیل اعتصاب و گرسنگی کشته شده‌اند» و اینکه اسیران توسط گروه‌های متعدد در مکان‌های مختلف در بازداشت هستند. سلحوت گفت: «بنابراین دو دیدگاه کاملا متفاوت و دو نقطه اختلاف متفاوت در اینجا وجود دارد که طرف مقابل حاضر به سازش نیست.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و قطر روز سه‌شنبه از حماس خواست تا طرح آتش‌بس را بپذیرد.

  این دیپلمات ارشد آمریکایی در دیدار با شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر قطر در واشنگتن دی‌سی گفت: «این بر عهده حماس است که درباره آمادگی خود برای مشارکت در این آتش‌بس تصمیم بگیرد.»  آل‌ثانی که در کنار بلینکن ایستاده است، گفت: «قطر، ایالات متحده و شرکای ما همیشه برای اطمینان از تحقق این توافق پافشاری خواهند کرد.» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو مقام مصری گفتند، با پایان یافتن آخرین دور مذاکرات، حماس پیشنهادی را ارائه کرده است که میانجی‌ها در روزهای آینده با اسرائیل بر همان اساس گفت‌وگو خواهند کرد. نزدیک به پنج ماه نبرد، بخش زیادی از غزه ویران شده و فاجعه‌ای انسانی رقم خورده است و بسیاری برای زنده ماندن به دنبال غذا هستند.