نتانیاهو در منگنه

«ایلاد درایفوس» یک دانشجوی ۲۵ساله که روز یکشنبه در قدس تظاهرات کرد، گفت که اعتراض به دولت در زمان جنگ تصمیم دشواری بود؛ اما «اگر دولت نتواند به مسوولیت خود عمل کند، چیزی باید عوض شود.» تظاهرات در قدس که قرار بود تا روز چهارشنبه ادامه یابد، در حالی صورت گرفت که مذاکرات حضوری در قاهره درباره آتش‌بس احتمالی و آزادی گروگان‌ها در نوار غزه از سر گرفته شد. «باسم نعیم» سخنگوی حماس گفت که این گروه هیاتی به آنجا اعزام نکرده است. نتانیاهو با فشار فزاینده‌ای در داخل و خارج به خاطر پیگیری جنگ در غزه توسط اسرائیل مواجه شده است.

متحدان نزدیک مانند ایالات متحده از تلفات سنگین غیرنظامیان انتقاد کرده و از اسرائیل خواسته‌اند که اجازه دهد کمک‌های بیشتری به این منطقه که مرگ و گرسنگی در آن گسترده است، وارد شود. بسیاری از اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خواسته‌اند که به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، آزادی گروگان‌هایی را که حماس در ۷اکتبر گرفت و همچنان در غزه نگهداری می‌شوند، در اولویت قرار دهد. انتظار می‌رفت که برخی از تظاهرات‌کنندگان در خارج از کنست، مجلس قانون‌گذاری اسرائیل، در قدس برای چند روز در یک مجموعه چادر در آنجا بمانند. «موشه رادمان» که به سازمان‌دهی اعتراضات کمک می‌کند، گفت: «من معتقدم که اسرائیل با یکی از سخت‌ترین لحظات تاریخ خود مواجه است. ما به دولتی نیاز داریم که برای بهبود کشور عمل کند، نه به نفع ملاحظات سیاسی و شخصی یک نخست‌وزیر.»

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که وی عصر یکشنبه برای درمان فتق تحت عمل جراحی قرار گرفت. او پیش از عمل با خانواده‌های سربازانی که در غزه نگهداری می‌شوند، دیدار کرد. اوایل دوشنبه دفتر او اعلام کرد که عمل موفقیت‌آمیز بوده است. نتانیاهو که توسط بسیاری از اسرائیلی‌ها به‌دلیل ناتوانی در بر عهده گرفتن مسوولیت حمله حماس در ماه اکتبر مورد انتقاد قرار گرفته است، با درخواست‌های فزاینده‌ای برای استعفا مواجه است. او همواره انتقادات از دولت خود را رد کرده و خواستار آتش‌بس پایدار است و گفته که به دنبال «پیروزی کامل» بر حماس است. در کنفرانس خبری روز یکشنبه، نتانیاهو به انتقادات مبنی بر اینکه او به اندازه کافی برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه کاری انجام نداده است، پاسخ داد. او گفت: «من تمام تلاشم را انجام داده‌ام و به انجام هر کاری برای آزادی آنها ادامه خواهم داد.»

در روزهای اخیر، فشارها بر نتانیاهو از یک جبهه دیگر افزایش یافته است؛ زیرا او با اختلاف بر سر لایحه تمدید معافیت یهودیان افراطی ارتدوکس از خدمت سربازی اجباری دست و پنجه نرم می‌کند. این اختلاف می‌تواند منجر به فروپاشی دولت او شود که متشکل از ائتلافی راست‌گرا از قانون‌گذاران سکولار و افراطی ارتدوکس است. اگر دولت این معافیت را تمدید نکند، قانون‌گذاران افراطی ارتدوکس ممکن است دولت را ترک کنند. اگر این معافیت تمدید شود، اعضای سکولار ممکن است خارج شوند. با نزدیک شدن به پایان ششمین ماه جنگ، اسرائیل با درخواست‌های مکرر برای موافقت با آتش‌بس مواجه شده است. در مراسم عید پاک، پاپ فرانسیس صدای خود را به این خواسته‌ها اضافه کرد. وی گفت: «من بار دیگر درخواست می‌کنم دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به غزه تضمین شود و یک‌بار دیگر خواستار آزادی سریع گروگان‌هایی هستم که در ۷اکتبر گذشته ربوده شده‌اند و همچنین خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه هستم.»

انتظار می‌رفت کابینه جنگ اسرائیل روز یکشنبه برای بحث درباره آتش‌بس احتمالی تشکیل جلسه دهد. گفت‌وگوها به‌دلیل اختلاف بر سر بازگشت آوارگان غزه به خانه‌هایشان، ماندگاری آتش بس و چگونگی عقب‌نشینی اسرائیل از غزه از جمله موارد دیگر متوقف شده است. حماس هفته گذشته اعلام کرد که پیشنهاد متقابل اسرائیل را رد کرده است.