منتظر تاثیر فوری نباشید

ستوان اوکراینی که طبق پروتکل نظامی تنها با نام کوچک خود، اولکساندر شناخته می‌شود، گفت: «پس از تغییر شیفت، تازه وارد ساختمان شده بودم که بچه‌ها به من اطلاع دادند که بسته کمکی برای اوکراین در نهایت توسط کنگره تصویب شده است. امیدواریم این بسته کمکی هرچه زودتر به دست ما برسد.» تصمیم قانون‌گذاران آمریکایی برای از سرگیری ارسال کمک‌های نظامی، پس از ماه‌ها تاخیرِ پرهزینه، با سپاسگزاری مردم اوکراین در سراسر اوکراینِ آسیب دیده مورد استقبال قرار گرفت. سربازان و غیرنظامیان گفتند که دیر شد؛ اما حمایت آمریکا بیشتر از گلوله و بمب معنا داشت. در واقع چیزی به همان اندازه مهم ارائه کرد: «امید.»

بلافاصله پس از تصویب رای در کنگره، شهروندان اوکراینی برای تشکر و قدردانی و ابراز خوشحالی از طریق رسانه‌های اجتماعی، میم‌های پرچم آمریکا را منتشر کردند که تصاویر اوکراینی را با نمادهای آمریکایی مانند مجسمه آزادی ترکیب می‌کرد. آنتون گراشچنکو، بنیان‌گذار موسسه «اوکراین در آینده»، یک گروه تحقیقاتی در پیامی گفت: «من اشک در چشمانم جاری است. «این‌همه رنج، خیلی درد کشیدیم. در این سال‌های وحشتناک جنگ، بسیاری از دوستان و افراد شگفت‌انگیزمان را از دست داده‌ایم. اکنون امید برای نجات جان بیشتر کسانی که هنوز زنده هستند، وجود دارد.»

انتظار می‌رود بسته کمک نظامی ۶۰میلیارد دلاری تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان در اوایل روز سه‌شنبه در سنا به رای گذاشته شود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آن را امضا کند. پنتاگون گفته است که می‌تواند ارسال تسلیحات به اوکراین را ظرف چند روز از طریق یک شبکه لجستیکی مستقر از سر بگیرد.

درحالی‌که پنتاگون جزئیاتی از آنچه در اولین بسته کمکی گنجانده خواهد شد، منتشر نکرده است، ایالات متحده بخش عمده مهمات مورد نیاز نیروهای اوکراینی، از جمله گلوله‌های توپخانه و راکت‌های دقیق برای حملات در مسافت‌های طولانی را فراهم کرده است. مقامات اوکراینی گفته‌اند که احتمالا به تکمیل سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد و میان‌برد اوکراین، از جمله موشک‌هایی که قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک روسی هستند، کمک خواهد کرد. روسیه از این موشک‌های بالستیک برای تخریب نیروگاه‌های انرژی استفاده می‌کند تا کی‌یف را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

برخی از اقلام، مانند گلوله‌های توپخانه، می‌توانند نسبتا سریع ارسال شوند؛ اما هم فرماندهان اوکراینی و هم تحلیلگران نظامی هشدار دادند که هفته‌ها طول می‌کشد تا کمک‌های ایالات متحده تاثیر مستقیمی بر نبرد داشته باشد.تحلیلگران موسسه مطالعات جنگ، یک گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، در آخر هفته نوشتند: «خط مقدم به احتمال زیاد تا آن زمان به حال وخیم خود ادامه خواهد داد؛ به‌ویژه اگر نیروهای روسی حملات خود را تا رسیدن کمک‌های جدید ایالات متحده افزایش دهند.» ستوان اولکساندر گفت که روس‌ها اخیرا مصمم بوده‌اند تا در سریع‌ترین زمان ممکن حملات خود را افزایش دهند و به زرادخانه تسلیحاتی اوکراین آسیب بیشتری وارد کنند. او تصریح کرد: «روس‌ها از هیچ چیزی دریغ نمی‌کنند، نه بمب‌های هوایی و نه توپخانه.» او با اشاره به یکی از پیچیده‌ترین پهپادهای روسیه گفت: «آنها می‌توانند به ازای هر یک از توپخانه‌های ما در روز تا دو یا سه پهپاد شلیک کنند، درحالی‌که قیمت یک پهپاد از خود بمب‌هایش بیشتر است.»

فرانتس استفان گادی، مشاور ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت که حتی با کمک ایالات متحده، وضعیت پدافند هوایی «برای چندین ماه آینده چالش‌برانگیز خواهد بود.» او افزود: «با این حال، کمک‌های مجدد ایالات متحده به کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد تا تولید تسلیحات خود را افزایش دهند.» میک رایان، ژنرال بازنشسته ارتش استرالیا که یکی از اعضای موسسه لووی، یک گروه تحقیقاتی مستقر در سیدنی است، نوشت که تکمیل دفاع هوایی و توپخانه اولویت اصلی اوکراین خواهد بود، اما این لایحه اجازه می‌دهد تا موارد مهم دیگر و کمتر قابل مشاهده هم مورد پوشش قرار گیرد. بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، از زمانی که کمک‌های آمریکا در سال جاری به اوکراین متوقف شد، روسیه توانسته بیش از ۳۶۰کیلومتر مربع یا حدود ۱۳۹مایل مربع زمین تصرف کند. از آنجا که اوکراین مجبور شد به سمت دفاع روی بیاورد، زرادخانه روسیه با تحویل موشک‌ها و پهپادها از برخی کشورها و کره‌شمالی تقویت شده است. همزمان حمایت چین به مسکو کمک کرده است تا تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد و به کرملین کمک کند تا اقتصاد خود را به یک اقتصاد مقبول در زمان جنگ تبدیل کند.

به گفته مقامات آمریکایی، روسیه همچنین توانسته است جایگزین برای بیش از ۳۱۵ هزار سربازی پیدا کند که در این جنگ کشته یا زخمی شده‌اند. ژنرال کریستوفر کاولی، رئیس فرماندهی آمریکا در اروپا، در شهادت کنگره قبل از رای‌گیری روز شنبه گفت: «ارتش روسیه اکنون ۱۵درصد بزرگ‌تر از زمانی است که به اوکراین حمله کرد.» مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که روسیه در اواخر بهار یا اوایل تابستان زمینه را برای یک حمله بزرگ‌تر فراهم می‌کند.