بررسی طرح ریاضت اقتصادی در یونان

جورج پاپاندرو نخست وزیر یونان/عکس: رویترز

همزمان با سقوط تدریجی اقتصاد یونان آمار افسردگی و خودکشی افزایش یافته است شادی آذری

بحث و مذاکره در مورد طرح ریاضت اقتصادی یونان دیروز توسط مقامات این کشور آغاز شد. این طرح باید در هفته جاری به تصویب رسد تا یونان بتواند بخش حیاتی دیگری از وام‌های بین‌المللی را برای نجات اقتصاد خود از ورطه نابودی دریافت نماید.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه انتظار می‌رود کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات در لایحه‌ای که برای میان مدت تنظیم شده است به همراه قوانین اجرایی آن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به رای پارلمان گذاشته شود، اما این طرح به شدت از سوی مردمی که سنگینی بار همه این صرفه‌جویی‌ها را بر شانه‌های خود احساس می‌کنند، با مخالفت شدید روبه‌رو است و این دولت یونان را در مخمصه‌ای دشوار گرفتار کرده است چون تصویب این قوانین شرط لازم برای دریافت ۱۲ میلیارد یوروی دیگر از برنامه ۱۱۰ میلیارد یورویی است که اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای نجات یونان ارائه کرده‌اند. اگر این پول تا نیمه جولای به یونان نرسد، اقتصاد این کشور بدون نقدینگی خواهد ماند و به نخستین کشور حوزه یورو تبدیل خواهد شد که بخاطر بدهی‌هایش دچار ورشکستگی اقتصادی شده است. با توجه به آنکه حزب سوسیالیست نخست‌وزیر این کشور، جورج پاپاندرو با اختلاف تنها پنج کرسی اکثریت پارلمان ۳۰۰ عضوی این کشور را در دست دارد، انتظار می‌رود موفق شود این طرح را به تصویب برساند. البته اختلاف نظرهای درون حزبی هم بر سر مفاد این طرح در حزب سوسیالیست یونان بروز کرده است و دست کم دو تن از معاونان این حزب گفته‌اند که رای منفی به این طرح را در دست بررسی دارند.

هشدار آلمان به یونان

در شرایطی که یونان در بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفته و منتظر کمک‌های مالی بین‌المللی است، وزیر دارایی آلمان روز یکشنبه پارلمان یونان را تهدید کرد که اگر طرح ریاضت اقتصادی را تصویب نکند، از کمک خبری نخواهد بود. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان روز یکشنبه گفت اگر در روز ۲۹ ژوئن پارلمان برنامه ریاضت اقتصادی دولت پاپاندرو را تصویب نکند اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی پول به این کشور کمک نخواهند کرد.

وی با این حال ابراز «اطمینان» کرد که اکثریت نمایندگان پارلمان یونان به کاهش بودجه عمومی و افزایش مالیات رای خواهند داد.

وزیر دارایی آلمان همچنین از نمایندگان جناح مخالف در پارلمان یونان خواست دولت این کشور را در این برهه حمایت کنند.

ولفگانگ شویبله همچنین تصریح کرد که اگر پارلمان یونان به این برنامه رای ندهد «ثبات سراسر حوزه یورو به خطر می‌افتد».

نشریه اکونومیست در جدیدترین سرمقاله خود که به اوضاع فعلی یونان اختصاص یافت و روز شنبه در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسید نیز هشدار داده است که ممکن است یونان یک بحران مالی جهانی دیگر را رقم بزند. یونان تاکنون ۱۱۰ میلیارد یورو از بانک جهانی و اتحادیه اروپا وعده کمک دریافت کرده است و به صورت مرحله‌ به مرحله آن را اخذ می‌کند. با این حال این کمک نتوانست اقتصاد به شدت مقروض این کشور را سامان دهد و آتن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یوروی دیگر درخواست کمک کرده است.

اگر پارلمان به برنامه ریاضت اقتصادی رای آری بدهد ۱۲ میلیارد یوروی دیگر از کمک اول اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در اختیار این کشور گذاشته می‌شود و راه برای بسته کمک‌های دوم هموارتر می‌شود.

کمک مالی کشور‌های اتحادیه اروپا بیشتر از جانب اقتصادهای بزرگی چون آلمان تامین می‌شود، با این حال هرگونه کمکی از این دست، سیاستمداران را با نارضایتی‌ مالیات‌دهندگان داخلی مواجه می‌کند.

با این حال رهبران آلمان و فرانسه گفته‌اند این بار بخش خصوصی هزینه‌های کمک به یونان را تامین می‌کنند تا از بار نارضایتی‌ در کشورهای خود بکاهند.

افزایش آمار افسردگی و خودکشی در یونان

در شرایطی که سایر اروپاییان از پولی که کشورهایشان برای نجات یونان می‌پردازند وحشت‌زده شده‌اند و نگران آینده اقتصادی خودشان هستند، روانپزشکان از واقعیت تلخ دیگری خبر داده‌اند. بنا بر آماری که روانپزشکان یونان به تازگی منتشر کرده‌اند، یونانی‌هایی که زمانی به بی‌خیالی شهرت داشتند، امروز بیش از پیش افسرده‌اند. آمار ارائه شده توسط روانپزشکان حکایت از آن دارد که بحران اقتصادی موجب شده است مردم ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر به آنها مراجعه کنند. دیمیتریس پلومیدیس، رییس یک مرکز سلامت روانی در شرق آتن می‌گوید: «تعداد بیمارانی که از بیماری‌های روانی چون اضطراب، حملات عصبی و افسردگی رنج می‌برند رو به افزایش است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ مراجعان مجبور بودند برای مشاوره روانی دو هفته در نوبت بمانند اکنون اما این مدت به دو

ماه و نیم افزایش یافته است.»

پیش از آنکه بحران یونان بروز کند، این کشور به لحاظ آمار خودکشی در انتهای فهرست کشورهای اروپایی قرار داشت و به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ شهروند نرخ خودکشی ۸/۲ نفر بود. اما این وضع تغییر کرده است. کارشناسان می‌گویند نرخ خودکشی در یونان در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۷ افزایشی ۱۸ درصدی را از خود نشان داده است و انتظار می‌رود این نرخ در آماری که برای سال ۲۰۱۰ منتشر خواهد شد، افزایشی بیش از این را نشان دهد. بیشتر اقدام به خودکشی‌ها مربوط به ساکنان آتن یا جزیره کرت هستند که در آن‌ها چندین فعال اقتصادی در اوج مشکلات مالی خود اقدام به خودکشی کردند.