اعتبار مالی ایتالیا سه رتبه تنزل یافت

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا

گروه بین‌الملل- سازمان بین‌المللی اعتبارسنجی مودی، اعتبار اوراق قرضه صادر شده از سوی دولت ایتالیا را سه رتبه کاهش داده است. به این ترتیب، اعتبار مالی ایتالیا از Aa۲ به A۲ کاهش می‌یابد.به گزارش بی‌بی‌سی، مودی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تنزل رتبه نشان‌دهنده ریسک‌های اقتصادی و مالی جاری در ایتالیا و منطقه یورو است.»

ایتالیا یکی از بدهکار‌ترین کشورهای اروپا و منطقه یورو است و برای کاهش کسری بودجه و بدهی‌های ملی خود تلاش می‌کند. موسسه اعتبار سنجی «استاندارد اند پورز» نیز اخیرا ارزش بدهی ملی ایتالیا را کاهش داده بود.

موسسه مودی گفت که به‌رغم نیاز کم کنونی رم به استقراض و بدهی پایین بخش خصوصی در ایتالیا، احساسات حاکم بر بازار علیه یورو است.سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر ایتالیا گفت که انتظار این تصمیم می‌رفت.انتظار می‌رود که این کاهش اعتبار بعدا در مورد بانک‌های ایتالیایی نیز اعمال شود که فشار زیادی بر توانایی آنها برای استقراض وارد خواهد کرد.این کاهش اعتبار، قرض گرفتن برای ایتالیا را حتی سخت‌تر خواهد کرد. با این حال این بدترین وضع ممکن نیست.»به گفته او این وضع می‌تواند بحران بانکی حوزه یورو را بدتر کند.مودی همچنین اخطارها درباره چشم‌انداز رشد ایتالیا را افزایش داد و به مشکلات ساختاری در داخل ناحیه یورو و همچنین سیر نزولی در اقتصاد جهان اشاره کرد.

افزایش مبلغ طرح نجات مالی حوزه یورو - که تشکیل آن در ماه ژوئیه توسط ۱۷ دولت این حوزه تصویب شده بود - هنوز به تصویب کلیه پارلمان‌های این منطقه نرسیده است. اما بازارها حتی این افزایش را ناکافی دانسته‌اند.

بسیاری از صاحب‌نظران، از جمله خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپایی، از واکنش آهسته سیاسی به بحران فزاینده انتقاد کرده‌اند.منطق مودی برای کاهش اعتبار ایتالیا همچنین برای دولت‌های حوزه یورو مثل اسپانیا که هزینه‌های استقراض برای آنها مثل ایتالیا افزایش یافته است، نگران‌کننده خواهد بود.