گروه بین‌الملل- رییس وزرای دارایی کشورهای عضو منطقه پولی یورو اطمینان داد دولت یونان بدهی‌های خود را در موعد مقرر پرداخت می کند و از پول واحد اروپایی کناره‌گیری نخواهد کرد. به گزارش فارس ژان کلود یانکر در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ تصریح کرد: بازرسان بین‌المللی می‌خواهند مطمئن شوند که یونان برای استفاده مناسب از وام جدید ۸ میلیارد یورویی اصلاحات و پیشرفت لازم در اقتصاد خود را به عمل آورده باشد.

اظهارات یانکر زمانی بیان می‌شود که مؤسسات مالی بین‌المللی نگران وضعیت پولی و توانایی اقتصادی یونان در پرداخت بدهی‌های سنگین ۳۵۰ میلیارد یورویی خود هستند. دولت یونان اعلام کرده است که بدون کمک مالی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، از اواسط ماه جاری میلادی، منابع مالی لازم برای پرداخت تعهدات خود را نخواهد داشت.

در روزهای اخیر نگرانی از بابت بحران اقتصادی یونان، نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا را به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال میلادی کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، وزرای دارایی کشورهای عضو منطقه پولی یورو در حالی اتخاذ تصمیم درباره پرداخت ۸ میلیارد یورو کمک مالی دیگر به یونان را به تعویق انداختند که حسابرسان بین‌المللی نیز در حال بررسی میزان آمادگی یونان برای دریافت این کمک هستند.

گزارش حسابرسان و بازرسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره یونان تا ۱۳ اکتبر آماده نخواهد شد.

در همین حال به دعوت اتحادیه‌های صنفی و کارگری کارکنان بخش‌های مختلف خدمات عمومی در یونان چهارشنبه را در اعتصاب به سر بردند و دست از کار کشیدند.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس اعتصاب ۲۴ ساعته در یونان در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت آن کشور صورت پذیرفت.

در نتیجه این اعتصاب تمامی مدارس دیروز در یونان تعطیل بودند. بخش‌های حمل ونقل دریایی و هوایی دست از کار کشیدند و بیمارستان‌ها با کمتر از نیمی از کارکنان خود خدمات درمانی و دارویی ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر از دانش آموزان و معلمان نیز در مادرید پایتخت اسپانیا در اعتراض به کاهش بودجه آموزشی در این کشور تظاهرات کردند. دولت اسپانیا در برنامه جدید خود برای کاهش هزینه آموزش دولتی در این کشور ساعات تدریس مدرسین را از ۱۸ ساعت به ۲۰ ساعت در هفته افزایش داده و این به معنای کاهش استخدام معلم در مدارس اسپانیا است.

دولت اسپانیا همچون کشورهای یونان و پرتغال با کسری بودجه روبه‌رو است و برای جبران این کسری بودجه اقدام به کاهش هزینه‌های دولتی کرده است.