موافقت دولت سوریه با برقراری آتش‌بس

گروه بین‌الملل- کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، روز دوشنبه دوم آوریل، از شورای امنیت سازمان ملل خواست که دهم آوریل - ‌سه‌شنبه هفته آینده- را به عنوان مهلتی برای اجرای بخشی از طرح صلح پیشنهادی برای حل بحران سوریه تعیین کند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، عنان در جلسه شورای امنیت که پشت درهای بسته انجام شد، گفت که ۴۸ ساعت بعد از ضرب الاجل تعیین شده باید در سوریه آتش بس کامل برقرار شود.

عنان همچنین اضافه کرده‌است که دولت سوریه موافقت خود را با تعیین ضرب الاجلی برای برقراری آتش بس اعلام کرده‌است. طرح صلح پیشنهادی شامل برقراری آتش‌بس از سوی همه گروه‌های درگیر تحت نظارت سازمان ملل، خروج سربازان و سلاح‌های سنگین از شهرها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مورد نیاز است.

سوریه هفته گذشته اعلام کرد این طرح صلح را می پذیرد. اما به گفته دیپلمات‌ها عنان به شورای امنیت گفت که تاکنون هیچ نشانه ای دال بر اینکه حکومت بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه آن را اجرا کرده باشد دیده نمی‌شود.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از نشست دوشنبه با حضور عنان گفت: «ما قبلا دیده‌ایم که قول‌هایی داده شده و بعد شکسته شده‌است.»

خانم رایس گفت: تجربه «ما را وا می‌دارد مشکوک باشیم» که آیا سوریه طرح عنان را اجرا خواهد کرد یا نه. او همچنین اخطار داد که امکان دارد خشونت‌ها تشدید شود.

بشار جعفری نماینده سوریه گفت: «دولت من متعهد به اجرای طرح پیشنهادی کوفی عنان است ... و ما هر آنچه در توانمان باشد برای موفقیت او انجام خواهیم داد...دولت سوریه به صورت مستمر با عنان در تماس است.... هر دو طرف اهداف مشترک دارند و متعهدند با حفظ استقلال سوریه، راهکارهای اجرایی شدن مفاد طرح ۶ ماده‌ای را اجرا کنند.»

اما او از عنان خواست تعهد مشابهی از مخالفان هم بگیرد.

خانم رایس گفت که ناصر الخدوه معاون عنان «تبادل سازنده‌ای» با مخالفان داشته تا آنها را نسبت به آتش بس ظرف ۴۸ ساعت پس از توقف کامل خصومت‌های دولتی ترغیب کند.

ناظران سیاسی می‌گویند که عنان در جلسه‌ای غیر رسمی اعلام کرده‌است که سوریه آماده خارج کردن نیروها و سلاح‌های سنگین از شهرها به شرط زمین گذاشتن سلاح از سوی مخالفان است.

ناظران اضافه می‌کنند که این ضرب‌الاجل روشن خواهد کرد که آیا اسد، چنانکه بعضی منتقدانش مدعی هستند، سعی در وقت کشی دارد یا نه.

پول برای شورشیان

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه روز یکشنبه گروهی از ۸۳ کشور حامی تغییرات سیاسی در سوریه به اسد اخطار دادند که او وقت کمی برای اجرای طرح عنان دارد.

اجلاس موسوم به «دوستان سوریه» در بیانیه‌ای نوشتند: «محدوده زمانی برای حکومت (سوریه) به منظور اجرای تعهداتش برای پیوستن به نماینده ویژه - عنان - بی انتها نیست.»

در ادامه این بیانیه آمده بود: «گروه دوستان سوریه از فرستاده ویژه می‌خواهد تا جدول زمانی برای گام بعدی در صورت ادامه کشتار را تعیین کند که از جمله می‌تواند بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که در نشست استانبول حضور داشتند با پرداخت حقوق و سایر هزینه‌ها به شورشیان ارتش آزاد سوریه موافقت کردند.

این پول که از طریق شورای امنیت ملی سوریه، متعلق به مخالفان، توزیع خواهد شد اولین مورد حمایت رسمی بین‌المللی از ارتش به اصطلاح آزاد سوریه است.

در همین حال جاکوب کلینبرگر، مسوول صلیب سرخ جهانی قرار است برای گفت‌وگو با مقامات سوریه به منظور گسترش عملیات امدادرسانی در این کشور به دمشق سفر کند.

صلیب سرخ پیشتر در بیانیه‌ای خواستار دو ساعت آتش بس روزانه برای تخلیه مجروحان و ارسال کمک به مناطق موردنیاز شده بود. همزمان با این رویدادها، خشونت ها در سوریه همچنان ادامه دارد. سخنگوی کمیته‌های هماهنگی محلی که شبکه‌ای از فعالان مخالف دولت است، گفت ۶۵ نفر در روز دوشنبه کشته شدند که شامل ۴۰ نفر در حمص، ۱۴ نفر در ادلب، شش نفر در حما و پنج نفر در حلب بود. امکان تایید مستقل این آمارها وجود ندارد چون دولت سوریه فعالیت خبرنگاران را به شدت محدود می‌کند.