بیستمین نشست سران آ.سه.آن در کامبوج آغاز به کار کرد

گروه بین‌الملل- بیستمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) روز سه‌شنبه در کامبوج کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی، سران کشورهای جنوب شرق آسیا در نشست سالانه خود که در کامبوج در حال برگزاری است، موضوعاتی از جمله اصلاحات انجام شده در میانمار و لغو تحریم‌های اعمال شده بر این کشور، طرح موشکی کره شمالی و چالش‌های دریای چین جنوبی با چین را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهند. در این نشست که ۲ روز پس از انتخابات میاندوره‌ای میانمار برگزار شد، ناظران انتخاباتی کامبوج که در حال حاضر ریاست اتحادیه آ.سه.آن را بر عهده دارد، با تایید سلامت انتخابات میانمار از کشورهای غربی خواستند تحریم‌های اعمالی علیه این کشور را لغو کنند.

سورین پیستوان دبیر کل اتحادیه آ.سه.آن در سخنانی در این نشست گفت: برگزاری انتخابات میانمار باید به استقرار مجدد این کشور در جامعه جهانی کمک کند و همچنین از آن به عنوان مرجعی برای لغو تحریم‌های اعمال شده استفاده شود. طرح موشکی کره شمالی به منظور ارسال ماهواره به مدار زمین که توسط آمریکا و سایر متحدانش مورد انتقاد قرار گرفته است نیز از جمله موضوعات دیگری است که در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

چالش‌های دریای چین جنوبی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و چین نیز از دیگر موضوعاتی است که رهبران آ.سه.آن در مورد آن گفت‌وگو خواهند کرد.

در شرایطی که چین با کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام در رقابت‌های منطقه‌ای با یکدیگر منازعه دارند، آمریکا باز بودن مسیر کشتی‌های تجاری را به عنوان منافع ملی خود نام می‌برد.

بیش از یک سوم از تجارت دریایی جهان و همچنین نیمی از حمل و نقل گاز و نفت از طریق دریای چین جنوبی که منطقه مورد چالش کشورهای جنوب شرق آسیا و چین است انجام می‌شود و همچنین ذخایر نفتی عمده‌ای در بستر این دریا واقع شده است.