عربستان سفارت خود را در مصر تعطیل کرد

عکس: AFP

ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و کنسولگری‌های خود را در قاهره تعطیل کرد

گروه بین‌الملل- در پی تظاهرات شماری از معترضان روبه‌روی نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در مصر، ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را در مصر به طور موقت تعطیل کرد. همزمان مقام‌های مصری بلافاصله تلاش‌های خود را برای پایان دادن به تنش با عربستان سعودی آغاز کردند. خبرگزاری دولتی سعودی شنبه به نقل از یک مقام مسوول گزارش داد: «در نتیجه اعتراض‌های بی‌دلیل در مقابل نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در جمهوری عربی مصر، تلاش برای حمله به این نمایندگی‌ها، تهدید امنیت و سلامت کارکنان مصری و سعودی این مراکز، سر دادن شعارهای هتاکانه، نقض حرمت و سیادت نمایندگی‌ها برخلاف همه قوانین و اعراف بین‌الملل و تلاش تظاهرات‌‌کنندگان برای جلوگیری از فعالیت کنسولگری‌ها در تسهیل سفر کارگران و حجاج مصری به سعودی، ریاض تصمیم گرفت سفیر خود را از قاهره برای مشورت فرا بخواند و سفارتخانه کنسولگری‌های خود را در اسکندریه و سوئز به طور موقت تعطیل کند.» این در شرایطی است که در روزهای گذشته، سفارتخانه عربستان سعودی در قاهره و کنسولگری‌های این کشور در اسکندریه و سوئز، شاهد تجمع صد‌ها نفر از حقوقدانان، وکلای مدافع و شهروندان مصری بود که خواستار آزادی احمد الجیزاوی وکیل مدافع مصری بازداشت شده در جده بودند.

رسانه‌های مصری اعلام کرده‌اند که الجیزاوی به اتهام توهین به پادشاه عربستان سعودی، با مجازات حبس و شلاق روبه‌رو خواهد شد. منابع سعودی اما این خبر را رد کردند و می‌گویند که الجیزاوی به اتهام قاچاق قرص‌های روان‌گردان بازداشت شده است. روزنامه سعودی عکاظ در شماره شنبه خود از آغاز تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر دادستانی جده، تحقیقات از الجیزاوی را آغاز کرده‌است. به نوشته این روزنامه الجیزاوی ۱۲ هزار و ۳۸۰ قرص زاناکس جاسازی شده در ۸ قوطی شیرخشک و ۳ صندوق نگهداری قرآن به همراه خود داشت و خود او نیز به تلاش برای قاچاق این قرص‌ها و فروش آنها به قیمت ۱۰۰هزار ریال سعودی اعتراف کرده‌ است. این روزنامه سعودی به نقل از یک مقام مسوول یادآور شده است که الجیزوای با وجود اینکه با ویزای عمره وارد فرودگاه جده شده بود، اما نه احرام بر تن کرد و نه لباس احرام در وسایل او یافته شد. عبد العزیز قطان سفیر سعودی در مصر هم پیش‌تر در بیانیه‌ای با رد اخبار درج شده در رسانه‌های مصری درخصوص دلیل بازداشت الجیزاوی، تاکید کرد که بازداشت او به دلیل حمل ۲۱هزار و۳۸۰ قرص زاناکس بوده که از قرص‌های روان‌گردان به شمار می‌آید. به گفته قطان این قرص‌ها تنها در تیمارستان‌ها استفاده پزشکی دارد و باید تحت نظارت دقیق متخصصان مصرف شود. برخی فعالان مصری از جمله همسر الجیزاوی پیش‌تر گفته بودند که این وکیل مدافع مصری به محض رسیدن به عربستان سعودی برای ادای عمره، دستگیر شد. به گفته آنها دلیل این دستگیری این بود که او پیش‌تر و به صورت غیابی به اتهام توهین به پادشاه سعودی، به یک سال حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

پس از اعلام بسته شدن سفارت و کنسولگری‌های عربستان سعودی در مصر، خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد که محمد حسین طنطاوی رییس شورای عالی نیروهای مسلح مصر تماس‌های خود را برای فرونشاندن تنش‌ها با مقام‌های سعودی آغاز کرد.

درگیری‌های شبانه در قاهره

همزمان با تنش‌های شدید میان مصر و عربستان سعودی، ده‌ها نفر از طرفداران حازم صلاح ابواسماعیل، نامزد اسلامگرایان سلفی و ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری مصر، در جریان درگیری‌های شب گذشته در قاهره مجروح شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، حامیان ابواسماعیل در طول شنبه با افرادی که هویت آنها مشخص نشده‌است، درگیر شده‌اند. این درگیری‌ها که تا بامداد دیروز -یکشنبه- ادامه داشت، پس از آن رخ داد که صدها نفر از طرفداران ابواسماعیل در اعتراض به رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر در مقابل ساختمان وزارت دفاع در قاهره تجمع کردند. انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است سه هفته دیگر برگزار شود.

طرفداران ابواسماعیل گفته‌اند که توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی وابسته به دولت مورد حمله قرار گرفته‌اند، ولی در برخی گزارش‌ها، مهاجمان، ساکنان محلی منطقه خوانده شده‌اند که از اعتراض حامیان ابواسماعیل ناراضی بودند. حازم صالح ابواسماعیل، مجری سرشناس تلویزیونی و از فعالان وابسته به اخوان‌المسلمین از جمله نامزدهایی است که پس از ثبت‌نام برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر رد صلاحیت شدند. هیات نظارت بر انتخابات مصر روز ۱۸ آوریل امسال اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر این رد صلاحیت‌شدگان قابل قبول نیست و آنها حق شرکت در انتخابات را نخواهند داشت.

حزب جدید البرادعی

همزمان با آماده شدن احزاب و گروه‌های سیاسی برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر، محمد البرادعی، فعال سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل، از راه‌اندازی یک حزب سیاسی جدید خبر داده‌است.

گفته شده‌است که با توجه به فاصله زمانی کوتاهی که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی است، این حزب جدید نخواهد توانست نامزدی را به عرصه رقابت‌ها بفرستد. البرادعی که پیش‌تر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود گفته است که به دنبال متحد کردن مردم مصر در مسیر دموکراسی است. او در جمع خبرنگاران، از برنامه‌ریزی برای قدرت گرفتن حزب خود در چهار سال آینده خبر داد و گفت که این حزب فراتر از «ایدئولوژی» عمل خواهد کرد و در عین حال، به دنبال آن خواهد بود که «لیبرال» خوانده نشود.

با این حال، ناظران سیاسی می‌گویند که این حزب جدید، به طور واضحی برای رقابت با سیاستمداران اسلامگرا در مصر شکل گرفته‌است.