گروه بین‌‌الملل- دیروز،جمعه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۱ دلار رسید، زیرا افزایش بازارهای جهانی سهام موجب تقویت اعتماد معامله‌گران نفت شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۶۰ سنت رشد کرد و به ۲۶/۹۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با افزایش ۷۶ سنتی در رقم ۶۶/۹۰ دلار بسته شد. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۳۴ سنت رشد کرد و بشکه‌ای ۸۹/۱۰۶ دلار معامله شد.

معامله‌گران نفت معمولا به بازار سهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط اقتصادی می‌نگرند و درپی افزایش روز پنج‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز، دیروز بورس‌های آسیا و اروپا رشد کردند.

حمایت رهبران اتحادیه اروپا از انتشار اوراق قرضه مشترک این امید را به وجود آورد که حوزه یورو می‌تواند بحران بدهی‌هایش را حل کند.

اکثر رهبران اروپایی شرکت‌کننده در اجلاس هفته گذشته بروکسل از طرح انتشار اوراق قرضه مشترک حوزه یورو حمایت کردند و ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا، گفت می‌تواند مقامات آلمان را برای حمایت از این طرح متقاعد کند.

این در شراطی است که به دلیل چشم‌انداز تیره و تار رشد اقتصادی جهان و کاهش تنش‌ها درمورد برنامه هسته‌ای ایران، قیمت نفت نسبت به ۱۰۶ دلار سه هفته پیش درحدود ۱۵ درصد سقوط کرده است.

روزپنج‌شنبه نشست ایران و شش قدرت غربی ناتمام ماند، اما در این نشست توافق شد مذاکرات ماه آینده در مسکو ادامه یابد. اوایل سال‌جاری قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۱۰ دلار رسید، چون سرمایه‌گذاران نگران بودند حمله احتمالی آمریکا یا رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران عرضه جهانی نفت را متوقف کند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۸۲/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۶۳/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.