گروه بین‌الملل- براساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقات اقتصادی مارکیت، فعالیت‌های اقتصادی اروپا در ماه جاری (مه)، به پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته رسیده است. به گزارش بی‌بی‌سی، شاخص فعالیت اقتصادی مورد استفاده در این تحقیق که نشان‌دهنده قدرت خرید مردم و اعتماد مصرف‌کننده در بخش تولید و خدمات است، به ۹/۴۵ واحد در ماه مه رسیده که در طی ۳۵ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.گزارش‌های روزپنج‌شنبه، از وضعیت اقتصادی اروپا بیانگر آن بود که نگرانی درباره آینده یونان، تاثیر اقتصادی گسترده‌تری در اروپا دارد.براساس گزارش مارکیت، سطح فعالیت‌های اقتصادی در کارخانه‌های فرانسه و آلمان به پایین‌ترین سطح طی حدود سه سال گذشته رسیده است.گزارش دیگری از آلمان حاکی از آن است که اعتماد به ثبات اقتصادی در ماه مه به شدت کاهش یافته است.

نتیجه گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی آی اف او در مونیخ حاکی از این است که «شاخص جو اقتصادی» که براساس نظرسنجی از ۷ هزار مدیر اجرایی به دست می‌آید، در ماه مه به ۹/۱۰۶ واحد در ماه مه رسیده است، در شرایطی که این شاخص در ماه آوریل ۹/۱۰۹ واحد بود.

این در شرایطی است که در نشست سران اروپا که عصر چهارشنبه ۲۳ مه برگزار شد، رهبران اروپایی به دلیل اختلاف‌هایی که بر سر چگونگی حل بحران موجود داشتند، به نتایج روشنی نرسیدند.

در این نشست فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، بر انتشار اوراق قرضه مشترک حوزه یورو تاکید کرد. این طرح به کشورهای اروپایی گرفتار بدهی خارجی امکان می‌دهد تا بتوانند با نرخ سود بسیار کمتر از حال حاضر، به استقراض از بازارهای مالی مبادرت کنند.

اما آلمان می‌گوید تا زمانی که تمامی کشورهای اروپایی نظم و انضباط بیشتری را در بودجه خود به کار نگرفته‌اند، با این طرح مخالف است.در نشست عصر چهارشنبه بحران سیاسی در یونان نیز موضوع گفت و گوها بود. رهبران اروپا اعلام کردند تمایل دارند یونان در حوزه یورو باقی بماند ولی هرمان فون رامپوی، رییس شورای اتحادیه اروپا، گفت یونان هم باید به تعهداتش پایبند باشد.