نرخ بهره آمریکا ثابت ماند - ۱۷ مرداد ۸۷

گروه بین‌الملل - فدرال رزرو نرخ بهره کلیدی خود را تغییر نداد و در همان حد ۲درصد قبلی حفظ کرد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که این بانک با دو خطر رکود احتمالی و تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند. سیاستگذاران و تصمیم‌گیران بانک مرکزی آمریکا در توضیح این تصمیم خود گفته‌اند که به احتمال زیاد رشد اقتصادی کشور برای مدتی در حد ضعیف باقی خواهد ماند و این در شرایطی است که چشم‌انداز آینده نرخ تورم «نامشخص» است.

در ماه ژوئن قیمت‌های مصرف کننده در بالاترین نرخ ماهانه خود ظرف ۱۱ سال گذشته بودند، اما قیمت نفت همچنان رو به کاهش است.

فدرال رزرو نرخ بهره را در اواخر سال ۲۰۰۷ به شدت کاهش داد اما از ماه آوریل تاکنون آن را ثابت نگه داشته است.

در تصمیم‌گیری جلسه روز سه‌شنبه فدرال‌رزرو، کمیته تصمیم‌گیرنده شاهد ۱۰ رای مثبت در برابر یک رای منفی برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره بود. تنها فردی که رای منفی داده بود ریچارد فیشر بود که معتقد بود باید نرخ بهره افزایش یابد.

کارشناسان می‌گویند: عدم اطمینان در مورد شدت و مدت رکود اقتصادی احتمالی، باعث شده است فدرال‌رزرو در مورد هر تصمیمی مبنی بر تغییر در سیاست‌هایش بسیار محتاطانه عمل کند.

رکود طولانی‌مدت در بازار مسکن و تاثیر آن بر اعتماد مصرف‌کننده باعث شده است هرگونه افزایش نرخ بهره غیرمحتمل شود. اگرچه که نشانه‌هایی از فشارهای تورمی رو به افزایش است.

بانک مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرایط سخت اعتبارات، افت کنونی قیمت مسکن و افزایش قیمت‌های انرژی ظرف چند فصل آینده بر رشد اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

به علاوه فدرال رزرو هشدار داد که «تورم بالا رفته و برخی از شاخص‌های مربوط به انتظارات تورمی افزایش یافته است».

آمار منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که بخش خدمات بار دیگر در ماه ژوئن دچار افت شده است، اما نه به آن اندازه که کارشناسان انتظار داشته‌اند.

تولید ناخالص داخلی فصل دوم براساس معیار سالانه ۹/۱درصد برآورد شده است که بالاتر از حد انتظار بوده است. البته این رقم توسط راهکارهای دولت برای ایجاد محرک‌های اقتصادی محقق شده است.

در عین حال نرخ بیکاری به بالاترین رکورد خود ظرف ۴سال اخیر رسیده است و هزینه مصرف‌کنندگان در ماه ژوئن با تنها ۲/۰درصد افزایش در حد ضعیفی باقی مانده است.