ایسنا-رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی پیش از این که آمریکا بتواند آن را از فهرست کشورهای حامی تروریسم بردارد، کار بسیار زیادی باید انجام دهد، اما وی ابراز امیدواری کرد که انزوای این کشور به عنوان یکی از اعضای «محور شرارت» بتواند روزی به پایان رسد. جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، در یک کنفرانس خبری مشترک با لی‌میونگ باک، رییس‌جمهوری کره جنوبی، عنوان کرد که

کره شمالی نخست باید با قوانین بین‌المللی برای تایید تلاش‌های این کشور برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کند.

بوش گفت: من نمی‌دانم که آن‌ها تسلیحات خود را کنار خواهند گذاشت یا خیر. من واقعا نمی‌دانم. فکر نمی‌کنم که هیچ کدام از ما دو تا، این را بداند.

اما وی افزود: من شکیبا خواهم بود و به کارهایم ادامه خواهم داد. من معتقدم ما قادر خواهیم بود به روند تایید برنامه‌های خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی برسیم و سپس وارد مرحله بعدی آن شویم.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: هنوز باید در مورد این مساله که پیونگ یانگ از لیست کشورهای محور شرارت برداشته شود، تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه فهرستی از کارهایی که این کشور «استالینی» باید انجام دهد را ذکر کرد.

بوش در این خصوص توضیح داد: نقض حقوق بشر در داخل این کشور هنوز وجود دارد و به قوت خود باقی است. رهبر کره شمالی هنوز باید این مساله را که اورانیوم خود را بسیار غنی کرده است، تایید کند. هنوز باید در زمینه برنامه پلوتونیوم کره شمالی بیشتر کار شود. برای این که این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم و محور شرارت برداشته شود، رهبر کره شمالی باید تصمیماتی اتخاذ کند.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که تمام موارد به پایان رسد. بوش در این باره گفت: امیدوارم لیست کشورهای محور شرارت دیگر وجود نداشته باشد. این امید من به خاطر صلح است. این امید من به خاطر بچه‌هایمان است.

بوش روز سه‌شنبه سفر یک هفته‌ای خود را به سه کشور آسیایی به مقاصد کره جنوبی، تایلند (در اواخر چهارشنبه) و چین (در پایان هفته) آغاز کرد. این نهمین سفر آسیایی بوش محسوب می‌شود.

سرکوب آزادی شهروندان چینی بوش را بر آن داشت تا چنین سیاست‌هایی را یک اشتباه رژیم کمونیستی چین بخواند. وی اظهار کرد: به رهبران چینی در همین لحظه می‌گوییم نباید از افراد مذهبی در جوامعتان بترسید. در واقع افراد مذهبی جامعه شما را بهتر خواهند کرد. شما باید از افرادی که قادرند عقاید خود را اظهار کنند، استقبال کنید. اگر مردم نتوانند این کار را انجام دهند نمی‌تواند آزادانه پرستش کنند و این یک اشتباه است. سفر بوش به کره دو نوع استقبال داشت؛ از یک طرف هواداران آمریکا بودند که پرچم آمریکا را تکان می‌دادند و از طرف دیگر تظاهرات معترضان به سیاست‌های آمریکا بود که پلیس با شلنگ آب سعی داشت آنان را متفرق کند.

بوش هنگام دیدار با لی میونگ باک در کاخ ریاست‌جمهوری گفت: من از آمدن به یک جامعه آزاد که مردم آن قادرند عقاید خود را ابراز کنند لذت می‌برم. کشور شما یک جامعه آزاد است.

۲۰‌هزار تظاهر کننده ضد بوش در مرکز شهر سئول جمع شدند. پلیس ضد شورش نیز با ماشین‌های آب آتش نشانی آنها را متفرق می‌کرد. آن‌ها سعی داشتند وارد بولوار اصلی کاخ ریاست‌جمهوری شوند اما پلیس جلوی آنها را گرفت.

پلیس به جمعیت تظاهرکننده هشدار داد که این مایعی که به سوی آنها می‌پاشد، می‌تواند بر روی لباس آن‌ها علامت بگذارد تا سپس بتواند آن‌ها را شناسایی کند. آژانس ملی پلیس اعلام کرد که ۱۶۷ تن را در این تظاهرات دستگیر کرده و در حدود ۲۰‌هزار افسر را برای استقرار نظم مستقر کرده است.

بوش پس از کنفرانس خبری به همراه لورا و دخترش باربارا بوش، با لی‌میونگ باک و همسرش چای نوشیدند. آن‌ها سپس به یک ساختمان کوچک در کاخ ریاست‌جمهوری رفتند و در آن‌جا ناهار خوردند. به گفته مقامات این ناهار شامل گوشت گاو آمریکا بود. بوش در مورد قرار داد تجاری با کره جنوبی به لی‌میونگ باک وعده داد برای آن‌چه که فکر می‌کند یک توافق بسیار عادلانه است، کار زیادی خواهد کرد. از لی میونگ باک در کنفرانس خبری پرسیده شد که آیا بوش از سئول خواسته است تا نیروهای بیشتری به افغانستان بفرستد یا خیر. وی در پاسخ گفت: در این مورد هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفت.

بوش نیز گفت، از لی میونگ باک خواسته است تا آن جایی که می‌تواند نیروهای غیر جنگی به افغانستان اعزام کند. بوش علنا گفت که در بازجویی و روند تحقیق مرگ یک شهروند ۵۳ ساله کره جنوبی که در یازدهم ژوئیه با شلیک گلوله در کره شمالی کشته شد، همکاری کند.

بوش در این باره توضیح داد: من قویا از درخواست دولت شما برای تحقیق در مورد شلیک به یک توریست کره جنوبی در ماه گذشته حمایت می‌کنم.