گروه بین‌الملل - در پی تصمیم فدرال رزرو مبنی‌بر تثبیت نرخ بهره و کاهش برخی نگرانی‌های بازار در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا، وال‌استریت شاهد افزایش شاخص‌های خود بود. میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۳۳۰واحد افزایش یافت و همه شاخص‌های عمده افزایشی نزدیک به ۳درصد را تجربه کردند. این بازار پیش از جلسه فدرال رزرو هم روندی صعودی را شاهد بود‌، چون سرمایه‌گذاران به گزارشی که حاکی از افت فعالیت‌های بخش خدمات نسبت به انتظارات در ماه پیش بود واکنش نشان دادند.

فدرال رزرو در ساعات پایانی معاملات با انتشار بیانیه‌ای باعث صعود ناگهانی ارزش سهام شد.

همان طور که تا حدود زیادی پیش‌بینی می‌شد، بانک مرکزی آمریکا گزارش کرد «فعالیت‌های اقتصادی» در فصل دوم افزایش یافته است که تا حدودی منعکس‌کننده رشد هزینه‌های مصرف‌کنندگان و صادرات است.» این برآوردها خبری خوشایند برای بازاری بود که می‌ترسید اقتصاد به دلیل هزینه‌های پایین مصرف‌کنندگان به رکود مبتلا شود.

اما از سوی دیگر فدرال رزرو خبرهای تیره و تاری هم داشت. در گزارش این بانک آمد: «نرخ تورم در فصل دوم در حد بالایی بوده است و علت آن افزایش در قیمت‌های سوخت و برخی از کالاهای دیگر بود.» اما در عین حال فدرال رزرو اعلام کرد که انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده سال جاری میلادی نرخ تورم تعدیل یابد.

برایان گندرو، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری آی‌ان‌جی می‌گوید: «لحن فدرال رزرو در مورد تورم کمی قوی است، اما درواقع هیچ تغییری در سیاست‌ها به چشم نمی‌خورد. من فکر می‌کنم آنها سعی می‌کنند وقت بخرند تا به اقتصاد اجازه دهند خود را احیا کند، طوری که مسائل مالی به آرامی بهبود یابد».

ریان لرسن، دلال اوراق قرضه در موسسه مدیریت دارایی‌های وویاژر گفته است که بنا به عقیده او، بانک مرکزی نرخ بهره را تا اوایل سال ۲۰۰۹ ثابت نگه خواهد داشت.

او گفت: «به نظر می‌رسد مقامات فدرال رزرو بیشتر نگران رشد اقتصادی در ماه‌های باقیمانده سال‌جاری هستند و من معتقدم که آنها در کوتاه‌مدت محتاطانه عمل خواهند کرد».

از سوی دیگر بازار نفت کمک کرد تا برخی از نگران‌های وال استریت برطرف شود، چون قیمت نفت خام در بورس نیویورک به حد پایین بشکه‌ای ۱۱۸دلار رسید، یعنی سقوطی ۲۴/۲دلاری را تجربه کرد.

این در شرایطی بود که هنوز نفت ۱۷/۱۱۹دلاری به خریداران تحویل داده نشده بود.

در ماه ژوئن و اوایل جولای ارزش سهام سقوط کرد، چون قیمت نفت به رکوردهای تازه‌ای رسیده بود. ترس وال استریت از این بود که افزایش قیمت سوخت باعث شود هزینه‌های مصرف‌کنندگان کاهش یابد. هزینه‌های مصرف‌‌کنندگان آمریکایی دوسوم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. با سقوط قیمت نفت و اطلاعاتی که فدرال رزرو روز سه‌شنبه در مورد رشد اقتصادی منتشر کرد، سرمایه‌گذاران به خود اجازه دادند که بار دیگر کمی خوشبین شوند. این شرایط پس از یکسال بحران‌های مالی و افزایش ارزش کالاها که منجر به افت ارزش سهام شده بود، به وقوع پیوسته است.

شاخص داوجونز نسبت به روز گذشته با ۶۲/۳۳۱واحد یا ۹۴/۲درصد افزایش به ۷۷/۱۱۶۱۵ واحد رسید. این میزان حدود ۲۲۵ واحد بیشتر از ساعت ۱۵/۲دقیقه یعنی پیش از اعلام تصمیم فدرال رزرو بود.

سایر شاخص‌ها هم افزایش شدیدی را تجربه کردند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ با افزایش ۸۷/۳۵واحدی یا ۸۷/۲درصدی به ۸۸/۱۲۸۴ واحد و شاخص نزدک کامپوزیت با افزایش ۲۷/۶۴ واحدی یا ۸۱/۲درصدی به ۸۳/۲۳۴۹واحد رسید.

از اول آوریل سال میلادی جاری تاکنون این بزرگ‌ترین افزایش داوجونز و استاندارد اندپورز ظرف یک روز بود. به علاوه بزرگ‌ترین افزایش نزدک هم به لحاظ واحد و هم به لحاظ درصد بود که از اواسط جولای تاکنون روی داد.

در ورای مرزهای آمریکا، در بورس ژاپن میانگین سهام نیکی ۱۵/۰درصد سقوط را تجربه کرد. شاخص اف‌تی‌اس‌ایی۱۰۰ انگلستان ۵۲/۲درصد، شاخص داکس آلمان ۶۶/۲درصد و شاخص سی‌ای‌سی‌۴۰ فرانسه ۴۷/۲درصد افزایش یافتند.