فارس-ده‌ها هزار ژاپنی روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشتی در شهر هیروشیما به مناسبت شصت و سومین سالگرد نخستین حمله اتمی جهان، به قربانیان این حمله سر تعظیم فرود آوردند.

شهردار شهر هیروشیمای ژاپن در این مراسم از کشورهایی که بمب‌های اتمی خود را کنار نمی‌گذارند، شدیدا انتقاد کرد. در ساعت ۸:۱۵ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در شهر هیروشیما -زمان دقیق لحظه فرو افتادن بمب اتمی آمریکا موسوم به پسر کوچولو که بلافاصله جان ده‌ها هزار تن را در آن لحظه و بسیاری دیگر را مدت‌ها بعد به دلیل تشعشعات رادیو اکتیو گرفت- ناقوسی به صدا در آمد.

تاداتوشی آکیبا شهردار هیروشیما، در سخنرانی در پارک «یادبود صلح» که سفیر چین که کشورش به بمب هسته‌ای مسلح است و همچنین یاسو فوکودا، نخست‌وزیر ژاپن و بازماندگان سالمند این حمله در آن حضور داشتند، گفت: ما یعنی کسانی که در پی براندازی تسلیحات هسته‌ای هستیم، در اکثریت هستیم.

وی گفت: سال گذشته ۱۷۰ کشور به قطعنامه پیشنهادی ژاپن در سازمان ملل متحد که در آن خواستار کنار گذاشته شدن تسلیحات هسته‌ای بودیم، رای مثبت دادند. تنها سه کشور که آمریکا نیز از جمله آنها است با این قطعنامه مخالفت کردند.

شهردار هیروشیما همچنین وعده داد تا برای کمک به بازماندگانی که هنوز از عواقب جسمانی و روحی از حمله سال ۱۹۴۵ آمریکا به هیروشیما در روزهای پایان جنگ دوم جهانی رنج می‌برند، اقدامات بیشتری انجام دهد.

میانگین سن بازماندگان بیش از ۷۵ سال است و آکیبا اعلام کرد که درمورد ضربه عاطفی و احساسی که بازماندگان از آن رنج می‌برند دستور خواهد داد پژوهشی انجام شود.