ادامه روند نزولی سهام

گروه بین‌الملل - ارزش سهام در آسیا و اروپا برای دومین روز متوالی کاهش یافت. علت این بود که احتمال می‌رفت گزارش بانک‌ها حاکی از ضررهای بیشتر باشد و کندی رشد اقتصادی باعث کاهش درآمدها شود. شاخص‌های معاملات آینده سهام نیز یک سقوط را تجربه کرد. ارزش سهام دومین وام‌دهنده مسکن در آلمان، در پی سقوط ۹۵درصدی سودش، به پایین‌ترین حد خود ظرف ماه جاری رسید. ارزش سهام یو بی اس ای جی در پی گزارش فایننشال تایمز مبنی بر اینکه مدیران بانک آنها از قوانین اوراق قرضه تخطی کرده‌اند، دستخوش کاهش شد. شرکت میتسویی ژاپن در پی گزارش اقتصادی این کشور مبنی بر افت اقتصادی، شاهد افت ارزش سهام خود شد. شرکت تلسترا، بزرگترین شرکت مخابرات استرالیا، در پی آنکه نتوانست پیش‌بینی درآمدهایش را محقق سازد، شاهد بیشترین سقوط ارزش سهامش از ماه مارس تاکنون بود.

شاخص ام اس سی آی ورلد در لندن با ۵/۰درصد سقوط به ۷۳/۱۳۵۰ واحد رسید چون هفت گروه از ده گروه صنعتی آن سقوط ارزش سهامشان را شاهد بودند. شرکت‌های مالی صدرنشین فهرست سقوط ۱۵درصدی شاخص‌ها در سال جاری بودند.

شاخص داوجونز استاکس ۶۰۰ اروپا، ۹/۰درصد سقوط را شاهد بود.

دی اس جی اینترنشنال در لندن بیشترین سقوط را ظرف ۷ ماه گذشته تجربه کرد و چون موسسه چی‌پی مورگان چیس فروش سهام خرده‌فروشان را توصیه کرد. از سوی دیگر شرکت اوسی‌اورلیکون با کاهش پیش‌بینی‌ها از سود خود، شاهد کاهش ارزش سهامش نیز شد.

شاخص ام سی اس آی آسیا پاسیفیک ۴/۱درصد سقوط را تجربه کرد. معاملات آینده شاخص استاندارد اند پورز نیز ۱/۰درصد افت داشت.

بر اساس داده‌های بلومبرگ، کاهش ۱۲درصدی شاخص استاندارد اند پورز در سال جاری دومین بازدهی موفق شاخص‌ها در میان ۲۰ بورس بزرگ جهان است.

شاخص سهام آرتی اس روسیه بدترین بازدهی را در فصل جاری در میان ۲۰ بورس بزرگ جهان از خود نشان داد که علت آن کاهش قیمت نفت، جنگ گرجستان و مشکلات بازار فولاد و نگرانی از کاهش سرمایه‌گذاری در این کشور سابقا کمونیست بود. روز سه‌شنبه ارزش سهام در بورس روسیه به خاطر اعلام توقف جنگ توسط دیمیتری مدودف رییس‌جمهوری این کشور، افزایش یافت.