گروه بین‌الملل - جان هولمز مدیر اداره امور انسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در جریان درگیری‌های دارفور در غرب سودان ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار به صورت تخمینی گردآوری شده و اداره امور انسانی سازمان ملل احتمال می‌‌دهد تعداد بیشتری در این درگیری پنج ساله کشته شده باشند. این رقم نسبت به برآوردهای پیشین ازپنج سال جنگ در این ناحیه که ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده بود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. جان هولمز برآورد جدید را در یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

با این حال سودان این رقم را رد کرده و معتقد است تنها ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.رقم ۲۰۰ هزار نفر کشته در سال ۲۰۰۶ و در برآوردی از سازمان جهانی بهداشت مطرح شده بود.

در محاسبه این رقم، شمار کسانی که در درگیری‌ها نظامی و همچنین افرادی که در اثر بیماری یا سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند نیز محسوب شده است.

با این حال هولمز گفت: رقم ۳۰۰ هزار نفر بر اساس محاسبه ریاضی به دست آمده و حاصل یک پژوهش جدید نیست. محمود عبدالحلیم، نماینده سودان در سازمان ملل متحد به شدت به اظهارات هولمز اعتراض کرد و گفت: این ارقام نه صحیح هستند، نه معتبر و نه کمکی به حل بحران می‌کنند.

عبدالحلیم شمار کشته‌شدگان را ۱۰ هزار نفر ذکر کرد که هزار نفر بیشتر از تعدادی است که دولت سودان پیشتر اعلام کرده بود. این رقم تنها از کسانی تشکیل شده است که در جریان درگیری‌های مسلحانه کشته شده‌اند.

در جلسه شورای امنیت همچنین اعلام شد تعداد نیروهای حافظ صلح در دارفور که به طور مشترک از نیروهای سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا تشکیل شده است، احتمالا در سال جاری هم به حد نصاب لازم نخواهد رسید.