آلیتالیا در خطر ورشکستگی کامل قرار گرفت

گروه بین‌الملل- دولت رومانو پرودی، نخست‌وزیر موقت ایتالیا در آخرین روزهای کاری خود بودجه‌ای ۴۷۵میلیون دلاری را برای پرداخت فوری به شرکت هواپیمای آلیتالیا تصویب کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، این بودجه فوق‌العاده به منظور جلوگیری از ورشکستگی کامل و سقوط شرکت آلیتالیا پرداخت خواهد شد. با این وجود دولت پرداخت این پول به آلیتالیا را به موافقت دولت بعدی منوط کرده است که در هفته آینده قدرت را به دست می‌گیرد. زیان‌های شرکت آلیتالیا از یک سال پیش آغاز شد. افزایش هزینه‌ها به دنبال بالا رفتن حقوق و دستمزد در ایتالیا در کنار کاهش چشمگیر تعداد سفرهای مسافران با این خط هوایی موجب شد که این شرکت ناگهان با کسری بودجه و زیان روبه‌رو شود. وضعیت آلیتالیا اکنون به حدی بحرانی است که بر اساس آمارهای رسمی این شرکت روزانه یک‌میلیون یورو زیان می‌دهد. به دلیل افزایش کسری بودجه در طول ۱۸ ماه اخیر این خط هوایی نتوانسته به نوسازی ناوگان هوایی خود بپردازد و به همین دلیل احتمال اینکه روز‌به‌روز سهم بازار بیشتری را از دست بدهد، وجود دارد. در میان خطوط هوایی پرسابقه و معتبر جهان، آلیتالیا تنها خط هوایی است که برای خرید هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس ۳۸۰A هیچ‌گونه ثبت سفارشی نکرده است.

به عقیده تحلیل‌گران سقوط هواپیمایی آلیتالیا نتیجه مستقیم اقدامات دولت‌ پرودی در عرصه اقتصاد است. پرودی در دوره انتخابات پارلمانی که به تصدی او در پست نخست‌وزیری منجر شد، وعده افزایش حقوق و دستمزد را ارائه کرد و پس از ورود به دفتر نخست‌وزیری این وعده را محقق ساخت. به عقیده تحلیلگران افزایش حقوق و دستمزد در زمانی که اقتصاد ایتالیا با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد یک اشتباه محض بود.

تحلیل‌گران عقیده دارند آنچه که برای آلیتالیا اتفاق افتاد یکی از عوامل موثر در پیروزی سیلویر برلوسکنی در انتخابات اخیر بود، او توانست با این وسیله دولت پرودی و سیاست‌های چپگرایان را در ایتالیا به نقد بکشد. برلوسکنی در زمان مبارزات انتخاباتی سروسامان دادن به هواپیمایی آلیتالیا را یکی از اولویت‌های خود اعلام کرد. به عقیده تحلیل‌گران آلیتالیا اگرچه یکی از اهرم‌های بولوسکنی برای پیروزی بود، اما می‌تواند یکی از چالش‌های جدی او در عرصه اقتصاد نیز باشد. برلوسکنی برای جامه عمل پوشاندن به این مقصود خود از هم‌اکنون مذاکراتی را با چند خط هوایی به منظور فروش بخشی از آلیتالیا به آنها آغاز کرده است. خطوط هوایی ایروفلوت روسیه و ایرفرانس - کی‌ال‌ام کاندیداهای اصلی برای این منظور هستند. برلوسکنی هفته گذشته مذاکرات مقدماتی غیررسمی را با پوتین انجام داد.