ایسنا - خاویر سولانا در پاکستان از مقامات اسلام‌آباد خواست تا از انجام مذاکره با تشکیلات القاعده خودداری کنند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به پاکستان سفر کرده است، پس از دیدار با مقامات این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: اتحادیه اروپا حمایت‌هایش را از پاکستان جهت رشد دموکراسی در این کشور افزایش خواهد داد. وی عنوان داشت: در پاکستان آزاد، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا تمام کسانی که خواهان مشارکت در رشد و شکوفایی کشور هستند بتوانند در چارچوب مذاکرات قانونی در این امر مهم مشارکت کنند. سولانا تصریح کرد: اتحادیه اروپا با مذاکرات صلحی که عناصر تشکیلات القاعده را شامل شود مخالف است.

این در حالی است که دولت جدید پاکستان اقدام به انجام مذاکرات با برخی از گروه‌های تندرو در مناطق قبیله‌نشین شمال غرب این کشور معروف به طالبان پاکستان نموده است. در همین راستا، اسلام آباد روز دوشنبه ۳۰‌تن از عناصر گروه طالبان از جمله صوفی محمد یکی از رهبران این گروه را که در سال ۲۰۰۱ به هنگام فرار از افغانستان به همراه صد تن دیگر از عناصر القاعده و طالبان دستگیر شده بود، آزاد کرد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در دیدار با سولانا اظهار داشت، دولتش در تلاش است تا از طریق مذاکره و مصالحه به حل‌وفصل بحران امنیتی پاکستان بپردازد.

وی تاکید کرد: اما چنانچه گزینه‌های سیاسی با شکست روبه‌رو شود دولت پاکستان گزینه‌های دیگری را اتخاذ خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا نیز به عنوان بزرگ‌ترین هم‌پیمان پاکستان، نظر خوبی نسبت به مذاکرات دولت اسلام آباد با گروه‌های قبیله‌نشین ندارد، زیرا معتقد است توافقنامه‌های صلحی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به امضا رسید با شکست روبه‌رو شد و طالبان و القاعده از این طریق توانستند تجدید قوا کنند.