سفر بیل کلینتون به کره‌شمالی نتیجه داد

گروه بین‌الملل- درپی سفر بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده به کره‌شمالی و مذاکرات وی با کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی، دو خبرنگار زن آمریکایی با نام‌های «لورا لین» و «یونا لی» که در این کشور محاکمه و زندانی شده بودند، آزاد شدند. سپس بیل کلینتون و هیات همراه دیروز چهارشنبه با هواپیمای اختصاصی کلینتون کره‌شمالی را ترک کردند. خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی در گزارش خود متذکر شد که این دو خبرنگار مورد عفو «کیم ایل جونگ» رهبر کره‌شمالی قرار گرفتند.

«لورا لین» و «یونا لی» ماه مارس گذشته به جرم ورود غیرقانونی به خاک کره‌شمالی و فعالیت جاسوسی علیه این کشور دستگیر و پس از محاکمه به ۱۲ سال حبس و کار در اردوگاه‌های کره‌شمالی محکوم شده بودند. لی ۳۶ ساله یک تبعه آمریکایی با اقلیت کره جنوبی است که چهار فرزند دارد. لینگ ۳۲ ساله اهل کالیفرنیا، خواهر کوچک لیزا لینگ، خبرنگار شبکه سی.ان.ان و برنامه اپرا وینفری و محقق موسسه نشنال جئوگرافیک است.

در دیدار بیل کلینتون و کیم جونگ ایل طرفین درباره روابط واشنگتن - پیونگ یانگ مذاکره کردند. این دیدار اولین ملاقات کیم با یک شخصیت برجسته غربی از زمان ابتلا به سکته مغزی در حدود یک سال قبل است. کیم جونگ ایل پس از «عذرخواهی صادقانه» کلینتون به دلیل «اقدامات خصمانه» این افراد خبرنگاران را مورد عفو قرار داد. پس از این عفو کلینتون پیام شفاهی اوباما و تشکرات وی به دلیل آزادی این خبرنگاران و دیدگاه‌ها در راستای بهبود روابط دو کشور را ارائه داد.

گزارش‌ها حاکی از این است که این دیدار در تعمیق تفاهم بین کره‌شمالی و آمریکا موثر بوده است.

به نظر می‌رسد این ملاقات به علاوه با هدف پایان دادن به ابهامات درباره سلامتی رهبر کره‌شمالی که گفته می‌شود دچار دیابت مزمن و عارضه قلبی است، صورت گرفته است.

برخی تحلیلگران معتقدند که کلینتون در سفر کوتاه خود که به آزادی دو خبرنگار آمریکایی بازداشت شده در کره‌شمالی منجر شد، همچنین درباره موضوع صلح و ثبات در شبه جزیره کره و مذاکرات شش جانبه که مدت‌ها است به بن بست رسیده، مذاکره کرده است.

در ارتباط با روابط کره‌شمالی و آمریکا، چندی قبل آمریکا راه‌حل‌هایی را ارائه کرد مشروط بر اینکه کره‌شمالی دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ژاپن آشکار ساخت که دولت آمریکا پیش از آغاز سفر کلینتون به کره‌شمالی، توکیو را از این سفر آگاه ساخته است. کره‌شمالی از ماه نوامبر سال گذشته میلادی از مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته‌ای این کشور با حضور آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و چین خودداری کرده و گفته است که به میز مذاکره باز نخواهد گشت.

ناظران سیاسی از جمله اهداف سفر کلینتون به این کشور را فراهم کردن بسترهای لازم برای بازگرداندن کره‌شمالی به میز مذاکره ارزیابی کردند.