ایسنا- واشنگتن برای دومین بار ظرف چند هفته، به عملکرد رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس شرقی در تخلیه منازل فلسطینی‌ها اعتراض کرد. جفری فلتمن، معاون‌وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، مایکل اورن، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را احضار کرد تا نظرات آمریکا را درباره تخلیه خانه‌های دو خانواده فلسطینی ساکن بیت‌المقدس شرقی ابراز کند.

وی این اقدام رژیم صهیونیستی را «تحریک‌آمیز» و «غیر قابل قبول» و برخلاف تعهدات اسرائیل تحت طرح صلح نقشه راه دانست.

به گزارش روزنامه ‌هاآرتص، اورن با بیان این که خانه‌های تخلیه شده از زمان قبل از تاسیس رژیم صهیونیستی صاحبان یهودی داشته‌اند، گفت: یک دادگاه حکم به تخلیه خانواده‌های فلسطینی از آنجا داد؛ زیرا آنها مفاد اجاره‌نامه خود را نقض کرده بودند.

هیلاری کلینتون،‌وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی یک کنفرانس خبری در واشنگتن به همراه ناصر جوده،‌وزیر امور خارجه اردن، تخلیه علنی روز دوشنبه را محکوم کرد و آن را «عمیقا تاسف‌آور» خواند.

وی اظهار داشت: این تخلیه نقض تعهدات اسرائیل تحت نقشه راه است و پیشرفت در جهت صلح را سد خواهد کرد.

کلینتون گفت، آمریکا هرگونه تغییرات یک جانبه را نسبت به شرایط حاضر در بیت‌المقدس به رسمیت نخواهد شناخت.

اورن دو هفته قبل نیز اعتراض مشابهی را از آمریکا در خصوص طرح ساخت ۲۰ آپارتمان برای یهودیان در حوالی هتل شفرد در منطقه «شیخ جراح» دریافت کرد.

این تظاهرات باعث شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بگوید که اسرائیل هرگز نادیده گرفته شدن حق زندگی یهودیان در هر نقطه از بیت‌المقدس را نمی‌پذیرد.

اندکی پیش از احضار سفیر رژیم صهیونیستی از سوی فلتمن در روز دوشنبه، بنی داگان سفیر رژیم صهیونیستی در سوئد نیز به دلایل مشابهی به وزارت امور خارجه سوئد احضار شد.

مقامات سوئدی به داگان گفتند که زمان این تخلیه را درک نمی‌کنند و مشاجرات حقوقی پشت سر این اقدام را نمی‌فهمند. سوئد هم‌اکنون رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا است.