فارس - معاون رییس‌جمهوری آمریکا ضمن حمایت از اجرای بسته محرک ۷۸۷‌میلیارد‌دلاری، تاکید کرد، اجرای این بسته محرک تاکنون توانسته اهداف مورد نظر را محقق نماید. جو بایدن تصریح کرد، اجرای بسته محرک اقتصادی ۷۸۷‌میلیارد‌دلاری از سوی دولت اوباما تاثیر زیادی در احیای اقتصاد آمریکا داشته است و شرایط اقتصادی ما نسبت به شش ماه پیش به مراتب بهتر شده است. اظهارات بایدن در حالی است که اجرای بسته محرک اقتصادی نتوانسته از گسترش سیر صعودی بیکاری در آمریکا جلوگیری کند. مقام‌های دولت آمریکا پیش از این مدعی بودند در صورت اجرای بسته محرک اقتصادی، نرخ بیکاری آمریکا به بالای ۸‌درصد نخواهد رسید.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا مخالف بسته محرک اقتصادی اوباما هستند و معتقدند این بسته ضمن آن که نمی‌تواند بحران اقتصادی آمریکا را حل کند، آثار تورمی ‌دارد. تاکنون نزدیک به ۸‌درصد از این بسته ۷۸۷‌میلیارد‌دلاری هزینه شده است.

نرخ بیکاری آمریکا اکنون به بالای ۵/۹‌درصد رسیده که این رقم طی ۲۶ سال اخیر بی‌سابقه است. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری آمریکا تا اوایل سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۰‌درصد برسد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز هفته گذشته تاکید کرد، اجرای بسته محرک اقتصادی مانند ترمزی روند بحران و رکود اقتصادی آمریکا را متوقف کرد. رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه دوم امسال کمتر از یک‌درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، بایدن گفت: میزان هزینه‌های دولت فدرال و دولت‌های ایالتی طی سه ماه دوم امسال بیش از ۴/۲‌درصد رشد داشته است. دولت آمریکا برای تشویق مردم به خرید خانه و خودروهای نو، معافیت‌های مالیاتی خاصی در نظر‌گرفته و برای خرید هر دستگاه خودرو وام ۴۵۰۰‌دلاری در اختیار مردم قرار می‌دهد.