گروه بین‌الملل- ‌شمارش سه چهارم آرای انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین نشان می‌دهد که بنیگنو آکینو، پسر کورازون آکینو رییس‌جمهوری اسبق این کشور از رقبای خود به میزان قابل توجهی پیش است. به گزارش بی.‌بی‌سی او توانسته است بیش از چهل درصد آرا را به دست آورد که ۱۵ درصد بیشتر از آرای جوزف استرادا، مهمترین رقیب انتخاباتی‌اش است. شعارهای انتخاباتی بنیگنو آکینو، مبارزه با فساد بود. او وعده داده‌است که ظرف چند هفته اول آغاز دوره ریاست‌جمهور‌ی‌اش، مقامات خلافکار را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

شانس ایملدا مارکوس، بیوه فردیناند مارکوس رییس‌جمهوری اسبق فیلیپین و نیز مانی پاکیانو، قهرمان بوکس جهان نیز برای احراز کرسی پارلمانی زیاد است.‌ بامداد روز دوشنبه،۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه)، رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهوری، معاون رییس‌جمهوری و بیش از هفده هزار نفر از اعضای شوراها و برخی دیگر از سمت های محلی در فیلیپین آغاز شد و به گفته منابع پلیس، در ساعات نخستین رای‌گیری چهار نفر در خشونت‌های انتخاباتی جان خود را از دست دادند.

مبارزات انتخاباتی فیلیپین حدود سه ماه پیش آغاز شد و در جریان آن، دهها نفر در خشونت بین طرفداران نامزدهای رقیب کشته شدند. به گفته منابع پلیس فیلیپین، با احتساب چهار نفری که در روز رای‌گیری کشته شده‌اند، شمار تلفات این انتخابات تا کنون به ۳۳ نفر رسیده است.