گروه بین‌الملل- بحران لیبی موجب کاهش تولید نفت این کشور شده است و معامله‌گران این مساله را بررسی می‌کنند که آیا انقلاب سیاسی به دیگر کشورهای نفت‌خیز سرایت خواهد کرد یا خیر. درنتیجه دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۷ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۳۷/۹۷ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۹۱ سنت کاهش در رقم ۹۷/۹۶ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۰۴/۱۱۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

شکری غانم، وزیر فراری نفت لیبی، روز دوشنبه اعلام کرد تولید نفت این کشور تا حدود ۵۰ درصد، یا حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. درحالی که حامیان و مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، در شهرهای خارج از ترابلس، پایتخت این کشور درحال جنگ هستند، فشارهای بین‌المللی بر او برای ترک قدرت افزایش یافته است. تاکنون لیبی بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت بوده که به دلیل ناآرامی‌های سیاسی که در سال جاری رخ داده است با کاهش تولید نفت مواجه شده است. این ناآرامی‌ها منجر به سرنگونی دولت‌های تونس و مصر شده و به کشورهای یمن، عمان، بحرین، الجزایر و مراکش نیز سرایت کرده است.

معامله‌گران نفت نگران هستند که آشوب‌ها به عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، سرایت کند. برخی از تحلیل‌گران براین باورند که در صورت استعفای قذافی یا تثبیت صادرات نفت لیبی، قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

موسسه مالی سیتی‌گروپ گزارش کرد: «قیمت بسیار بالای انرژی تهدید آشکاری برای رشد اقتصادی جهان و بازارهای نوظهور به شمار می‌رود. اما به احتمال بسیار زیاد این مرحله افزایشی خواهد گذشت، قیمت نفت مهار خواهد شد و بازارهای مالی رشد خواهند کرد.»در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۹۰/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۰۳/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.