قذافی: مردم عاشق من هستند!

عکس: آرشیو Getty Images

نیروهای وفادار به دیکتاتور لیبی در تلاشند تا کنترل شهرهایی را که در کنترل مخالفان است باز‌پس گیرند

احسان ابطحی

در حالی که وضعیت در مرز لیبی با تونس به مرحله بحران رسیده‌است، نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، در تلاشند تا شهرهایی را که در کنترل مخالفان است، بازپس گیرند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، مسوولان سازمان ملل متحد اعلام کردند که با هجوم ده‌ها هزار نفر از مردم لیبی به سمت تونس، وضعیت در این منطقه به مرز بحران رسیده‌است. به نظر می‌رسد که امداد‌رسانان سازمان ملل متحد به دلیل هجوم هزاران پناهجوی جدید به تنهایی توان حل بحران را ندارند.

در همین حال معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، به روزنامه‌نگاران غربی گفت که مردم کشورش به او عشق می‌ورزند. او همچنین وجود تظاهرات در شهر ترابلس، پایتخت، را تکذیب کرد.

سخنان سرهنگ قذافی در شرایطی عنوان می‌شود که گزارش‌ها حکایت از تلاش نیروهای هوادار دیکتاتور لیبی برای بازپس گیری شهرهایی دارد که در جریان نا‌آرامی‌های اخیر به دست مخالفان افتاده‌است.

این در حالی است که قذافی با شدید‌ترین چالش دوران حکومت خود بر لیبی در ۴۱ سال گذشته مواجه شده‌است و تظاهرکنندگان کنترل شهرهای شرقی این کشور را در اختیار گرفته‌اند. به گفته شاهدان عینی نیروهای هوادار قذافی در تلاشند تا کنترل شهر‌های غربی زاویه، مصراته و نالوت را که در کنترل مخالفان قرار دارد، بازپس گیرند اما بر‌اساس گزارش‌های رسیده تلاش آنان در روز دوشنبه با مقاومت مخالفان که از وجود واحد‌های نظامی جدا شده از دولت بهره می‌برند ناکام مانده است.

به گفته نیروهای مخالف دولت آنان موفق به کشتن هشت شبه‌نظامی هوادار قذافی شده‌اند اما در درگیری میان دو طرف، نیروهای مخالف دولت تلفاتی نداشتند. با این حال منابع دولتی درباره این درگیری اظهار‌نظری نکردند.

همزمان این نگرانی وجود دارد که نیروهای دولتی از طریق هوا شهر زاویه را مورد هدف قرار دهند اما به نظر می‌رسد نیروهای مخالف دولت همچنان تسلیم‌ناپذیرند.

مخالفان دولت در شهر زاویه با انتشار پیامی خطاب به سرهنگ قذافی تاکید کردند: ‌«ما برای قدرت، نفوذ و یا ثروت اینجا نیستیم.»

در ادامه این پیام آمده‌است: «ما برای آزادی اینجا هستیم و آماده‌ایم تا هزینه این خواسته خود را با خون بپردازیم.»

در این میان اتریش دارایی‌های سردمداران لیبی را به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون یورو معادل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار مسدود کرد. همزمان آلمان حساب بانکی یکی از پسران قذافی را مسدود کرد. در همین حال نیروی هوایی لیبی به انبار مهمات در شهرهای شرقی اجدابیا و رجما حمله کرد و این انبار‌ها را مورد هدف قرار داد.

از سوی دیگر حدود ۴۰۰ تظاهرات‌کننده که روز دوشنبه در شهر ترابلس تجمع کرده‌‌بودند به وسیله نیروهای وفادار به قذافی مورد شلیک گاز اشک‌آور قرار گرفتند و متفرق شدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که صف‌های طویل در برابر بانک‌های شهر ترابلس ایجاد شده‌است و مردم در تلاشند تا ۵۰۰ دیناری (۲۵۰ پوند یا ۴۱۰ دلار) که وعده پرداخت آن از سوی دولت داده‌شده است را دریافت کنند. هدف از پرداخت این پول از سوی دولت آرام کردن نارضایتی‌های گسترده است. در همین حال خانم ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان -UNHCR- اعلام کرد که از آغاز خشونت‌ها در لیبی تاکنون بین ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر از مردم لیبی به سوی مرز این کشور با تونس گریخته‌اند. فلمینگ دیروز به خبرگزاری فرانسه گفت: ‌«کارمندان ما در مرز لیبی با تونس امروز صبح گفتند که وضعیت در این منطقه به نقطه بحرانی رسیده‌است.»

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که هر ساعت ۲ هزار نفر از مرز لیبی وارد تونس می‌شوند اما در تونس هیچ‌جایی برای رفتن ندارند. گفته می‌شود ۲۰ هزار نفر هم در پشت مرز تونس مستقر شده‌اند. بیشتر این افراد مصری هستند اما تعداد زیادی از این آوارگان هم چینی و بنگلادشی‌ هستند. به گفته خبرنگاران بسیاری از مصری‌ها خشمگین هستند و می‌گویند که دولتشان آنان را فراموش کرده‌است. این در حالی است که سرمای هوا در شب بسیار شدید می‌شود و خبرنگاران افرادی را دیده‌اند که بر اثر سرمای هوا جان خود را از دست داده‌اند.

غذا میان آوارگان توزیع می‌شود اما تلاش‌ها برای امداد‌رسانی به آوارگان بسیار کمتر از میزان مورد نیاز آنان است.