سودهای نفتی در روزهای ارزانی

گروه بین‌الملل - اگرچه قیمت نفت امسال نتوانسته روزهای هفتاد دلاری پارسال را تجربه کند و بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار باقی خواهد ماند، اما این مساله باعث نشده است که سودآوری شرکت‌های بزرگ نفتی متوقف شود. نفت کالایی استراتژیک است که به یمن توسعه صنایع انرژی بر در جهان روز به روز بر حجم مصرف آن افزوده می‌شود. این افزایش تقاضا برای مدیران غول‌های نفتی جهان تنها یک معنی دارد و آن افزایش سود شرکت است.

البته نباید از تاثیر کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۰۷ غفلت کرد و آن را بی‌تاثیر دانست. گزارش‌های سه ماهه اول سال شرکت‌های بزرگ نفتی نشانگر آن است که سود برخی از آنها به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت کمتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است.

در ربع اول امسال شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا همچنان در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی بخش خصوصی قرار دارد و آرامکوی عربستان سعودی نیز بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی جهان است.

درآمد اکسون موبیل در ربع اول سال ۲۰۰۷ رقم چشمگیر ۳/۹میلیارد دلار بود که این میزان ۱۰درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

انتشار این خبر باعث شد تا قیمت سهام اکسون موبیل از ۸۰ دلار عبور کرده و به بالاترین قیمت در ۵۲ هفته گذشته برسد.

افزایش درآمد باعث شده است تا اکسون موبیل اقدام به طراحی ۲۰ پروژه نفتی جدید در یک ماه گذشته کند.

این پروژه‌ها در طی ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و پیش‌بینی می‌شود روزانه یک میلیون بشکه به تولید این شرکت اضافه کنند.

همچنین اکسون قصد دارد وارد پروژه‌های گاز شود. افزایش تقاضای ال‌ان‌جی در چند سال اخیر بسیاری از کمپانی‌‌های بزرگ را به این فکر انداخته که نسبت به ورود به پروژه‌های گاز اقدام کنند.

اما محدود بودن میدان‌‌های گاز نسبت به نفت این کار را اندکی مشکل کرده است. آفریقا سرزمین بکری است که اکسون و دیگر غول‌های نفتی به شدت به دنبال یافتن منابع گاز طبیعی در آن هستند.

کونوکوفیلیپس دیگر شرکت بزرگ نفتی که از ادغام دو شرکت نفت کونوکو و شرکت نفت فیلیپس به وجود آمده نیز اعلام کرد سود این شرکت در ربع اول سال با ۷/۷درصد افزایش به ۷/۶میلیارد دلار رسیده است.

اما اکنون نگرانی گسترده‌ای مدیران کونوکو را فراگرفته است.

هوگوچاوز رییس جمهور ونزوئلا در ماه آوریل کل صنایع نفتی این کشور را ملی اعلام کرد. این موضوع باعث می‌شود تا درآمد شرکت‌‌های نفتی در این کشور به شدت کاهش پیدا کنند و کونوکوفیلیپس یکی از متضرران بزرگ این بازی خواهد بود. چرا که میدان‌های نفتی زیادی در این منطقه را در دست دارد.

شرکت نفت شورون یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ایالات متحده در بخش نفت است. این شرکت توانست در سه ماه ابتدای سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۷/۴میلیارد دلار سود به دست آورد. این مبلغ ۷۰۰میلیون دلار بیش از سود خالص این شرکت در سال ۲۰۰۶ است. شرکت شورون بخش زیادی از این سودآوری را مدیون رونق بازار گازوئیل و افزایش قیمت آن است. شورون که در صنعت پالایشگاهی فعال است امسال پالایشگاه خود در هلند را فعال کرد و این مساله سبب افزایش فروش گازوئیل آن شد.

در میان شرکت‌های اروپایی شل و بریتیش پترولیوم توانستند بیشترین سود را از فروش نفت به دست آورند. رویال داچ‌شل که هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت نفتی اروپایی به حساب می‌آید در ربع اول امسال توانست افزایش سود ۷/۵درصدی را تجربه کند و سود خود را به ۷میلیارد و ۲۸۰میلیون دلار برساند. شل در حالی توانسته این سود را به دست آورد که این شرکت پارسال یک پروژه عظیم نفت و گاز را در روسیه از دست داد. پروژه میدان نفت و گاز ساخالین ۲در جزیره‌ای به همین نام و با ارزشی برابر ۲۰میلیارد دلار به وسیله دولت روسیه از شل گرفته شد. این پروژه اگر چه به بهانه‌های زیست‌محیطی از شل گرفته شد اما علت اصلی آن دخالت شرکت گاز پروم روسیه و سهم خواهی از این پروژه بود. همچنین ناآرامی‌های داخلی نیجریه عامل دیگری بود که شل را در رسیدن به سودهای بیشتر ناکام گذاشت. بخش زیادی از میادین نفتی نیجریه در منطقه دلتای رود نیجر در اختیار این شرکت قرار دارد.

بریتیش پترولیوم یا همان کمپانی بی‌پی به عنوان دومین شرکت نفت اروپایی به نسبت رقبای خود نتوانست سود کسب کند. آخرین گزارش لردجان براون به هیات‌مدیره بی‌پی توانست انتظارات را برآورده کند. شرکت بی‌پی در ربع ابتدای امسال ۴میلیارد و ۳۶۰میلیون دلار سود به دست آورد که نسبت به پارسال در همین دوره زمانی ۱۷درصد کاهش یافته است. مشکلاتی که برای خطوط لوله این شرکت در آلاسکا و همچنین پالایشگاه بی‌پی در تگزاس به وجود آمد از اصلی‌ترین دلایل کاهش سود بریتیش پترولیوم عنوان شده است.

میانگین تولید روزانه این شرکت هم‌اکنون ۸/۳ تا ۹/۳بشکه در روز در نوسان است. به عقیده مدیران بی‌پی کاهش قیمت نفت یکی از دلایل اصلی کاهش سود شرکت آنها است. در ربع اول امسال به طور متوسط نفت ۵دلار کمتر از پارسال عرضه شد.